Gå til innhold

Kyssesyken og inntak av alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en gutt på 16 år som har nettopp fått konstatert at jeg har kysse syken etter resultat fra blodprøver på sykehuset. Jeg fikk beskjed fra legen at jeg skulle holde meg unna alkohol i 6 måneder, han sa noe om at det kunne skade leveren? Hvor seriøst er dette, skal jeg følge legens råd eller drite i det? Jeg har lest litt rundt på internett og noen ser ikke ut å ta det så alvorlig med inntak av alkohol etter at kysse syken er over(altså, etter du har vært på sykehuset og tatt en siste test igjen). Jeg lurer på om det er noen av dere der ute som har hatt kysse syken og har eventuelt drukket i løpet av denne perioden.

MVH

Finn

Gjest Kinga
Skrevet

Hei Finn!

Litt om kyssesyken: Viruset replikeres (lager nye utgaver av seg selv) inni levercellene dine. Dette medfører at levercellene skades og leveren hovner opp. Når leveren er hoven, er den ekstra sårbar (for blant annet slag og støt, samt avfallstoffer i kroppen).

Leveren er også det organet i kroppen som tar seg av deler nedbrytningen av alkohol og tar seg av kroppens avfallstoffer; den "avgifter" kroppen din.

Når du har kyssesyken er leveren allerede hardt belastet og utsatt, den trenger absolutt ikke en ekstra byrde - som alkoholinntak innebærer. Du har sikkert fått beskjed om å holde deg unna pracetamol/Paracet også.

Det finnes flere grader av alvorlighet med hensyn til kyssesyken. Ikke alle kyssesykepasienter er sammenlignbare med deg selv; de kan være hardere eller mindre angrepet enn deg.

Har legen din, som har undersøk leveren din og sett blodprøveverdiene dine, anbefalt deg å holde deg unna alkohol, da skal du i aller høyeste grad høre på hva legen din har sagt.

Håper du blir frisk fort igjen da!

• Liker 2
Skrevet

Takk for fint svar Vibeke, er bare en ting jeg lurer på, altså, legen sa før jeg hadde tatt blodprøve og fått konstatert kysse syken om at HVIS jeg har kysse syken så skulle jeg holde meg vekke fra alkohol i 6 måneder, han sjekket milten og leveren og de virket fin sa han, vet ikke hva jeg skal tro, har alltid hatt en formening om at det leger sier om alkohol spesielt når man er mindreårig så er de ekstra streng. Men jeg får vel følge legens råd, går ann å ha det gøy uten å drikke=)

MVH

Finn

Gjest Kinga
Skrevet

Hei igjen, Finn!

Dette med å holde seg unna alkohol og paracetamol er noe alle pasienter med kyssesyken får beskjed om. Det har ingenting med alderen din å gjøre, men med hvordan sykdomen utarter seg i kroppen og spesielt i leveren å gjøre.

Kjedelig, men fakta :-(

Ta vare på deg selv!

Klem fra

Gjest 6liker
Skrevet

Hør på legen din. Hold deg unna alkohol når du har kyssesyken. Jeg drakk når jeg hadde kyssesyken noe som endte med at jeg ble syk i 14 dag. Da mener jeg skikkelig syk, og kyssesyken ble forverret.

Så mitt råd; VENT!

Jeg vet hva jeg snakker om.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Jeg hadde kyssesyken når jeg var på din alder og jeg var hardt rammet - lå på sykehuset i over en uke og måtte være hjemme fra skolen i over en måned.

Jeg trente veldig mye på den tiden og i utgangspunktet sier legene at man skal holde seg unna alkohol og trening i 6 måneder. Jeg spurte riktignok om dette var nødvendig og da fikk jeg til svar at jeg måtte begynne å trene meg opp igjen - sakte men sikkert. Dette gjorde jeg også med alkohol. Jeg drakk ingenting på ca 1 - 1 1/2 måned, men dette tok jeg det forsiktig med noen få øl pr kveld. Etter ca 3 måneder var jeg tilbake til normalen og jeg fungerte som før. Jeg var på en siste sjekk på sykehuset 4 måneder etter jeg ble syk og da var jeg frisk som en fisk!!!

Lykke til!

• 5 år senere...
Gjest trenger hjelp!
Skrevet

HJELP!

jeg har alle symptomene på kyssesyken. jeg har vondt i halsen, hodepine, munnsår, sliten og trøtt!

men jeg har ikke testet meg! jeg skal gjøre det i morgen...

men hva skal jeg gjøre? jeg har kjæreste!! jeg kan ikke kysse han på 4 måneder!!

jeg kommer til å dø!!!

vær så snill!!! kom med ideer for å hjelpe meg! jeg er helt ute av meg!!!!

Skrevet
HJELP!

jeg har alle symptomene på kyssesyken. jeg har vondt i halsen, hodepine, munnsår, sliten og trøtt!

men jeg har ikke testet meg! jeg skal gjøre det i morgen...

men hva skal jeg gjøre? jeg har kjæreste!! jeg kan ikke kysse han på 4 måneder!!

jeg kommer til å dø!!!

vær så snill!!! kom med ideer for å hjelpe meg! jeg er helt ute av meg!!!!

Herregud! Har du kyssesyken så har du med største sannsynlighet smittet kjæresten din for lengst. De aller, aller fleste voksne har hatt kyssesyken, men de færreste får merkbare symptomer.

SNAKK MED LEGEN DIN!

Skrevet (endret)

Det er ikke sant at hun / han har smittet kjæresten allerede. Jeg hadde kyssesyken i 3 mnd, og kjæresten ble ikke smittet, ikke svekket engang. Og han har aldri hatt kyssesyken :)

Varigheten på kyssesyken varierer fra person til person, så det kan godt hende du bare er syk i en uke eller to.. Bare ta det med ro og ikke anstreng deg. Slapp helt av, ikke noe drikking, ikke noe paracet eller bråk :P Og når du føler deg helt frisk, ikke stå opp og begynn å herje rundt, for kyssesyken er en luring ;)

Endret av manducabulla
Skrevet
Det er ikke sant at hun / han har smittet kjæresten allerede. Jeg hadde kyssesyken i 3 mnd, og kjæresten ble ikke smittet, ikke svekket engang. Og han har aldri hatt kyssesyken :)

Det vedkommende mente var vel at kjæresten allerede har vært utsatt for smitte, og det er derfor ingen grunn til å slutte å kysse ham nå.

Med mindre kjæresten din har blitt skikkelig testet er det for øvrig umulig å vite om han har hatt kyssesyken eller ikke, for som nevnt over her er det få som blir skikkelig dårlige av det. Ofte vil man bare ta det for å være en alminnelig forkjølelse, men da vil man jo likevel utvikle immunitet.

• Liker 1
Skrevet

Finn:

Hør på legen din, det er ikke tull! Jeg hadde kyssesyken når jeg var på din alder, men oppdaget det sent, og hadde drukket endel mens jeg ikke visste at jeg var syk. Har fremdeles redusert lever (14 år senere)

Skrevet

"Finn", som startet denne tråden, har forhåpentligvis vært frisk og rask et halvt decennium, men for de som måtte få konstatert sykdommen i dag er det viktig å merke seg at rådene om å ikke drikke alkohol, ta det med ro etc. ikke blir gitt for moro skyld. Da jeg var i begynnelsen av tyveårene kjente jeg mange som ble syke og flere av dem fikk varige men fordi de ikke lyttet til legens råd. En døde og en ble varig ufør som en følge av sykdommen og det var bare i min omgangskrets. Det er m.a.o. ikke en sykdom man tuller med og har man mistanke om at man har blitt syk, så oppsøker man lege.

Imidlertid er det ingen grunn til å unngå å f.eks. kysse en kjæreste som har fått konstatert sykdommen av redsel for å bli smittet. Inkubasjonstiden er lang og når sykdommen evt. melder seg, har man sannsynligvis vært utsatt for smitten i lang tid. Selv har jeg hatt mer enn nær kontakt med flere som har hatt sykdommen uten å selv bli syk og det skyldes det enkle faktum at jeg, i likehet med de fleste andre voksne nordmenn, er tilnærmet immun.

Egentlig er det ikke verre enn at man oppsøker lege hvis man føler seg syk og slapp ut over den perioden en forkjølelse vanligvis varer, men det bør man naturligvis alltid gjøre. En enkel blodprøve er alt som skal til for å evt. konsatere at alt ikke er som det skal være.

• 2 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor du skal holde deg unna alkohol er jo fordi leveren din er svekket og kan lett bli ødelagt.

En grunn til at du ikke burde drikke når du har kyssesyken er fordi da virker ikke medesinen som legen har gitt deg. Ikke drikk under kyssesyken.

Tams :)

• 2 uker senere...
Gjest Dia18
Skrevet

Hvorfor du skal holde deg unna alkohol er jo fordi leveren din er svekket og kan lett bli ødelagt.

En grunn til at du ikke burde drikke når du har kyssesyken er fordi da virker ikke medesinen som legen har gitt deg. Ikke drikk under kyssesyken.

Tams :)

Man får ikke noe medesin når man har kyssesyken.

Det er nok viktig og holde seg unna alkohol, (selv om legen min glemte og nevne det for meg da jeg fikk konstantert kyssesyken for 3 uker siden) men 6 MÅNDER hørtes ut som litt i drøyeste laget spør du meg. Trodde det var snakk om 6 uker jeg? (sånn ca, kommer jo ann på om du blir frisk)

En ting til jeg lurer på, smitter det under sex?

Gjest Ester
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 17 som hadde kyssesyken for 3 måneder siden. Jeg hadde veldig betent lever og lå i koma i 3 dager. Jeg var syk en uke, så ble jeg frisk. Nå har jeg følt meg frisk i 2 1/2 måned, og har allerede begynt å drikke. Men drikker mindre en normalt. Er det noen som vet hva symptomer man kan få om man drikker ? Får man vondt i leveren ? Blir man syk igjen ? Jeg har tenkt litt på det, men når jeg har drukket har jeg ikke følt noe annet enn normalt

• 1 måned senere...
Annonse
Gjest Marthe
Skrevet

Jeg er en jente på 15 (snart 16) som fikk kyssesyken for 2 månder siden, og nå er jeg endelig frisk. Var nokså syk og leveren min er veldig betent. Nå er leververdiene mine endelig normale, men jeg har hørt at man enda ikke kan drikke før det har gått 6 månder. Stemmer dette? Jeg har alderede drukket, og jeg er redd for å få konsekvenser av det i ettertid. Håper noen har hørt noe om dette!?

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 14 år som har kysse syka.

Jeg har unormalt vondt i magen !?!? får ikke sove om natta !

Er det normalt ? og hva kan jeg gjøre får og få det til og stoppe ??

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjære folkens. Det nytter ikke å spørre om sånt på et nettforum, snakk med LEGEN deres. Der får dere ordentlig svar med en gang. Kyssesyken er ikke til å spøke med!

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Gjest anonym 16
Skrevet

Halla. Jeg er 16 år og fikk påvist kyssesyken i forrige uke, men har antakelig vært smittet lenge før det. Var hjemme i tre dager fra skolen og det er det. Nå føler jeg meg helt fullstendig tilbake til normalt. Siden det gikk så utrolig greit, tror dere jeg kan drikke nå til helga? Eller ihvertfall kysse kjæresten min..? :) (til dere andre, tror nok legen kjører veldig på den sikre sida når han foreslår 6 måneder!). 1-2 måneder må da være nok. Legen min kunne dunke på magen min og høre på lyden om leveren var hoven, så kanskje legen deres kan det samme? Hvis ikke den er hoven kan jeg umulig se for meg at det er så farlig å drikke.

Skrevet

Jeg drakk mens jeg hadde kyssesyken. Leververdiene mine gikk likevel raskt tilbake. Var frisk ca. en måned etter at jeg hadde fått påvist kyssesyken. MEN; jeg vet ikke hva langtiseffekten kan være. Og jeg kan si at nå i ettertid tåler jeg alkohol veldig dårlig. Blir full etter ett glass vin. Det virker kanskje gøy, men det er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...