Gå til innhold

Sykkelinteressert? Tips til god og billig sykkel for dame?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tørr ikke gå inn i en butikk i frykt for å bli snakket over hodet på av alverdens dupeditter, og ende med å bli prakket på en altfpr dyr sykkel. Trenger kun noe helt OK til amatørbruk både i byen og i skogen på grusveier ol. Tips? Jeg kan INGENTING om sykler overhodet..

Anonymous poster hash: 99e0c...387
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkel sykkel som man kan sykle litt rundt med (by,skog/tursti) må egentlig ikke være så dyrt. Jeg husker ikke hva jeg betalte for min, det var mellom 1000-2000 kr og det er mange år siden. Eneste jeg har gjort med den er litt stell innimellom. Skifter av og til forskjellige dekk (bydekk og terreng). Har ikke hatt behov for å sette meg inn i så mye av dette siden jeg har vært helt fornøyd med den.

Den ser ca sånn ut, men husker ikke hva slags merke jeg har og har ikke sykkel tilgjengelig. Ser rundt meg at mange har en sånn her sykkel.

Ikke så veldig hjelpsomt, men håper det sa noe i hvert fall :fnise:

Endret av Nouvelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr ikke gå inn i en butikk i frykt for å bli snakket over hodet på av alverdens dupeditter, og ende med å bli prakket på en altfpr dyr sykkel. Trenger kun noe helt OK til amatørbruk både i byen og i skogen på grusveier ol. Tips? Jeg kan INGENTING om sykler overhodet..

Anonymous poster hash: 99e0c...387

Det kommer an på hva du legger i ordet billig. Hvis du tror du kan få en god sykkel for 2000 kroner tar du feil. Nå er det mange tilbud, siden sesongen er på hell, men selv nå får du ikke en ny god sykkel til så lav pris. Du sier du er redd for å bli prakket på en sykkel som er mye bedre enn du trenger: Jeg vil si at du bør være reddere for å bli prakket på en dårlig sykkel som de påstår er bra nok for deg. Vil du ha en sykkel med dårlige bremser?

Jeg tør kalle meg ganske kunnskapsrik både når det gjelder sykling, treningsmetoder og selve sykkelen, enten det er en toppsykkel til konkurranse eller en middels til hverdagssykling.

Hvis du skal ha en sykkel som er god til hverdagsbruk, bør du faktisk styre unna de med dameramme. En slik rammekonstruksjon er mye mindre solid enn en herreramme. Herrerammene har overrør som gjør ramma mye mer solid, dermed kan den gjøres mye lettere, pluss at overrøret gjør den stivere, slik at mindre av tråkkenergien går tapt. For en damemodell og en herremodell som har samme konstruksjon utenom selve ramma, vil damemodellene typisk være 1-2 kg tyngre enn herremodellen. En tung sykkel er bokstavelig talt tung å sykle på.

Til bybruk er hybridsykkel uten dempegaffel det beste. Av en eller annen grunn har terrengsykkel med dempegaffel blitt standard for hverdagsbruk, selv om det er helt unødvendig, og dempegaffelen gjør at den veier en del mer enn om den hadde hatt stiv gaffel. Heldigvis kan de aller fleste dempegafler låses, jeg kjører alltid med min låst.

Du lurer deg selv hvis du tror at du kan klare deg med billigste komponentgruppe til gir, bremser og hjul. Billig betyr at det blir fortere unøyaktig og må justeres igjen (ikke av deg, antar jeg, så du må sende den på verksted), fortere slitt og dermed må byttes.

Du bør absolutt koste på deg en sykkel med hydrauliske skivebremser. Gammeldagse V-bremser med klosser som går mot felgen sliter på hjulet, klossene må byttes ofte, og hvis du ikke skifter klossene tidsnok blir det metall mot metall, og hjulet blir ødelagt veldig fort. Enda viktigere er at hydrauliske skivebremser gir mye bedre bremseeffekt, særlig i regnvær.

Som komponentgruppe bør du gå for en sykkel med Deore-gruppa fra Shimano. Dessverre bruker de aller fleste produsentene trikset med å ha et bakgir av bra kvalitet, mens framgiret og bremsene er dårlig. Folk ser allikevel mest på bakgiret.

Shimanos komponentgrupper, her rangert fra best og så billligere:

- XTR

- Saint

- Deore XT

- ZEE

- SLX

- Deore M610

- Deore denne gruppa bør du velge

- Alivio

- Acera

Hvis en sykkel har en komponentgruppe fra Shimano som ikke står på denne lista er den så dårlig at du ikke burde vurdere den en gang. Hvis du sykler maks 1-2 ganger i uka og ganske kort kan du saktens nøye deg med Alivio på framgiret og Deore på bakgiret.

Jeg tror svært mange med peiling på sykkel vil være enig med meg i disse kravene til en hverdagssykkel, allikevel har jeg ikke klart å finne en som oppfyller disse kravene. Her er noen som kommer ganske nær:

http://viperabikes.com/sykler/hybrid/s3-pro/

Veiledende 6500 kr, nå burde du klare å prute den ned en del. Denne har dempegaffel dessverre, men ellers er komponentene av bra kvalitet for hverdagssykling. Her finner du forhandlerne som har Vipera.

http://www.nakamura.no/portfolio/nitro-3-0-w-3/

Fås på Intersport. De har noen modeller med stiv gaffel, men de har dessverre for dårlige komponentgrupper. Bremsene her er fra Tektro, jeg har hatt litt dårlige erfaringer med slike på en tidligere brukssykkel. Veiledende 5000 kr

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/scott-sportster-park-hybridsykkel-2014/p/1097201_1_style

En ganske bra sykkel, men Viperaen ovenfor er bedre. Veiledende 6000 kr.

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-adventure-2014-hybridsykkel-mstiv-aluminiumsgaffel-33604.aspx

Dette er nok den beste sykkelen blant de jeg har lista opp. Den har XT-gir, mer enn bra nok for deg, men modellen som er hakket under har for dårlig framgir dessverre. Denne har også stiv gaffel! Veiledende kr. 6000. Fås kun fra Oslo Sportslager.

6000 kroner er kanskje mer enn du hadde tenkt å bruke på sykkel, men tenk deg om: De siste 30 åra har sykler faktisk sunket veldig i pris, sett i forhold til generell pris- og lønnsutvikling i samfunnet, hovedsakelig fordi sykkelproduksjon har blitt flytta til Asia, men også fordi den teknologiske utviklingen har gjort det billigere å lage bra sykler. 6000 kroner utgjør en mye lavere andel av månedslønna nå enn hva man måtte ut med for en vanlig brukssykkel for 30 år siden, og sykkelen du får er veeeldig mye bedre.

Du kan kjøpe en billigere sykkel enn de jeg har lista opp, men jeg vil sterkt fraråde det hvis du sykler mer enn 10 km i uka i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at jeg glemte et par ting. Av tilleggsutstyr bør du kjøpe plastskjermer hvis du skal bruke den til og fra jobb, det er kjedelig å få vannsprut i ansiktet og på ryggen. En flaskeholder og flaske koster en hundrelapp til sammen, så det bør du investere i hvis du skal sykle noen lengre turer.

Jeg overså at du skulle sykle på grus med den. Jeg mener en hybridsykkel duger til det hvis det ikke er en veldig dårlig grusvei. I konkurranser her i Norge har jeg sykla på grusvei med racersykkelen min, den har dekk som er 21 mm brede og uten noe som helst mønster. Det har gått bra, men det har vært finvær de gangene jeg har gjort det. Jeg ville tatt det ganske forsiktig hvis det hadde regna, men med en hybrid med dekk med litt mønster i går det fint også i regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som bør gjøres er å definere bruksområde. Skal den brukes til trening eller transportsykling? Stort sett asfalt med noen korte turer på grus eller mest på grus med noen korte turer på asfalt eller 50/50 asfalt/grus?

Deretter er det greit å vite hvor mye den er tenkt brukt. Skal den brukes 50 km hver dag eller bare en liten 3 km tur et par ganger i uka?

Anonymous poster hash: fca20...258
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...