Gå til innhold

Hvor alene er egentlig du som kaller deg "alenemor"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begrepet er så stusselig.. Om far har hovedomsorgen så kaller han seg ikke "alenefar" - de sier vel heller at de har hovedomsorgen om noen lurer.

Uansett, det er nå en ting at jeg stusser over bruk av begrepet om barnet har to velfungerende foreldre rundt seg - uavhengig avom de bor sammen eller ikke..

Spørsmålet var egentlig - hvor alene er du egentlig? 100%, 60%, 50%?

Anonymous poster hash: 4ac1c...b83
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

100% med feriepappa

Anonymous poster hash: 762f9...9ba

Skrevet

Jeg er ikke singelmor, så er vel litt feil at jeg svarer. Men for meg er det noen som er singel. Ikke en som har delt omsorg! Jeg oppfatter heller ikke en far som har barnet på deling som en "singelfar".

Og "alene" høres bare så feil ut i mine ører. Det betyr "ensom". Det er jo ikke gitt at man er bare fordi man er singel. Man trenger ikke en gang være alene om oppgaven om å ta hånd om barn. Man får gjerne hjelp fra flere rundt seg.

Anonymous poster hash: 7de42...003
Skrevet

At de har barnet 100%.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har barnet hele tiden utenom de 4 timene i uka far gidder å ha samvær... Ser på det som alene egentlig. Sier noen att de er alenemor tenker jeg ikke automatisk att far aldri har barnet, bare att hun ikke bot med far.

Anonymous poster hash: 6d287...e90

Skrevet

Jeg er singelmamma og har lillegutt 100% :)

Har foreldreansvar alene og eksen har minimumssamvær. 2 timer hver 3.måned med tilsyn fra meg.

Er ikke alltid han treffer han så ofte heller, men vi er altså disponible da.

Skrevet

Har full hovedomsorg, far har mindre enn minimumssamværet.

Jeg sa også at jeg var alenemor da jeg hadde kjæreste, vi bodde ikke sammen, men jeg er fortsatt alenemor for dette barnet om jeg hadde hatt samboer.

Og jo, fedre med full omsorg kaller seg for alenefar. Har hørt tre stykk si det de seneste månedene.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helt alene om alt. Eksen er 100% ufør og ute av stand til å ta del i noe av omsorgen etter en ulykke. Hans familie stiller ikke opp for barnet/har ikke kontakt lenger.

Mine foreldre er alkoholikere og jeg har ikke kontakt med dem heller.

Anonymous poster hash: 940de...544

• Liker 1
Skrevet

Flere i min omgangskrets har barna hos far 40% av tiden, men kaller seg likevel for alenemødre. Jeg tror det nesten har blitt en betegnelse på skilte kvinner som har ansvaret for barna og som ikke har gått inn et nytt forhold enda, hvor mye og hvor lenge er varierende.

Anonymous poster hash: 362d3...6af

• Liker 4
Skrevet

Så, dere med 40/60 ordning med nye samboere/ektefeller kaller dere selv ikke for alenemor/aleneforelder for barnet med exen?

Anonymous poster hash: 4f4c7...720
  • Liker 1
Skrevet

Det tristetste er situasjonene der mor med hovedomsorgen selv begrenser samværet med far til 40% pga. stønadene, og SELV DA kaller seg alenemor som om det skulle vært synd i henne :jolie::vin::sjokkert:

• Liker 8
Skrevet

Er 100% alene med barnet, har vært det hele veien. Bor i bf sin hjemby, familien hans bryr seg fint lite om oss = har aldri giddet kjøre de 4 minuttene det tar å besøke oss. Skal flytte nærmere min egen familie, de viser interesse for barnet men bor dessverre veldig langt unna.

Skulle ønske folk gikk en dag, uke, mnd i mine sko før de åpnet kjeften sin for å kritisere og synse.

Økonomien går ikke rundt. Har ikke vært ute av huset etter 18.00 på 3 år. Ingen ferier. Ikke noe egentid. Trener hjemme i stua. Kjenner ikke en eneste aleneforelder som velger 40% pga penger. 50/50 er faktisk noe foreldre har diktet opp, ikke barn. Om det er så himla kurant og gøy å ha en fot i hver heim foreslår jeg at 50/50foreldre har barna fast i én bolig, og selv flytter inn og ut annenhver uke.

• Liker 12
Skrevet

Er 100% alene med barnet, har vært det hele veien. Bor i bf sin hjemby, familien hans bryr seg fint lite om oss = har aldri giddet kjøre de 4 minuttene det tar å besøke oss. Skal flytte nærmere min egen familie, de viser interesse for barnet men bor dessverre veldig langt unna.

Skulle ønske folk gikk en dag, uke, mnd i mine sko før de åpnet kjeften sin for å kritisere og synse.

Økonomien går ikke rundt. Har ikke vært ute av huset etter 18.00 på 3 år. Ingen ferier. Ikke noe egentid. Trener hjemme i stua. Kjenner ikke en eneste aleneforelder som velger 40% pga penger. 50/50 er faktisk noe foreldre har diktet opp, ikke barn. Om det er så himla kurant og gøy å ha en fot i hver heim foreslår jeg at 50/50foreldre har barna fast i én bolig, og selv flytter inn og ut annenhver uke.

Om jeg skal være HELT ÆRLIG så er jeg usikker på hvor mye annerledes barna føler 40-60 VS 50-50. Om noe, så tror jeg kanskje de fritas for eventuell dårlig samvittighet ol. Jeg tror mange (desverre) bruker dette som argument ifm egen vinning. Dog vet jeg ingenting o din situasjon.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er alenemor for barna både praktisk og økonomisk siden faren deres er død. Jeg har samboer, men barna er fullt og helt mitt ansvar.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke singelmor, så er vel litt feil at jeg svarer. Men for meg er det noen som er singel. Ikke en som har delt omsorg! Jeg oppfatter heller ikke en far som har barnet på deling som en "singelfar".

Og "alene" høres bare så feil ut i mine ører. Det betyr "ensom". Det er jo ikke gitt at man er bare fordi man er singel. Man trenger ikke en gang være alene om oppgaven om å ta hånd om barn. Man får gjerne hjelp fra flere rundt seg.

Anonymous poster hash: 7de42...003

I land som Norge er det da få som setter likhetstrekk mellom å være alene og å være ensom.

"Singelmor" er forresten et av de mest latterlige begrep jeg har hørt noensinne, pakk det tilbake der det kom fra.

Anonymous poster hash: 745ef...a45

• Liker 13
Skrevet

Jeg var 100 % alenemor for datteren min da faren hennes ikke bor i Norge og har dermed ingen samvær, nå som jeg har samboer blir det for min del feil å definere meg som alenemor ettersom han deltar like mye i oppdragelse samt økonomi for min datter som jeg. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg fatter ikke dere som kaller dere alenmødre uansett. Dere er kun alenmor hvis dere er helt alene med dem og må gjøre absolutt alt selv uten hjelp fra far eller samboer.

Har dere delt foreldrerett kan dere ikke kalle dere alenemødre! Ikke hvis dere er gifte heller!

Anonymous poster hash: 5dfdc...ca8
  • Liker 8
Skrevet

Jeg fatter ikke dere som kaller dere alenmødre uansett. Dere er kun alenmor hvis dere er helt alene med dem og må gjøre absolutt alt selv uten hjelp fra far eller samboer.

Har dere delt foreldrerett kan dere ikke kalle dere alenemødre! Ikke hvis dere er gifte heller!

Anonymous poster hash: 5dfdc...ca8

Er mest andre folk som bruker den betegnelsen om meg. Går ikke rundt å sier jeg er alenemor! Føler ikke far drar sin del av lasset heller da han kun gidder å ha ungen ett par timer av gangen. Kan jo ikke slite seg ut vet du!

Anonymous poster hash: 6d287...e90

Skrevet

Jeg er singelmamma og har lillegutt 100% :)

Har foreldreansvar alene og eksen har minimumssamvær. 2 timer hver 3.måned med tilsyn fra meg.

Er ikke alltid han treffer han så ofte heller, men vi er altså disponible da.

Så trist for barnet å se sin far så lite :( Men det er vel en grunn til det...

Anonymous poster hash: 586e2...e9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...