Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor de siste 5-10 kg er vanskeligst å ta av?

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg har siden etter jul jobbet veldig hard for å bli kvitt den ekstra vekten jeg hadde. De første 10 kg gikk veldig fort. Ikke noe problem i det hele tatt. Trening, kutt på karbohydrater og "snacks" gjorde susen . Men nå som jeg mangler 10 kg muligens 13 for å nå ideal vekten min, så sier det stopp. Noe så irriterende. Jeg trneger noen råd her fra noen som har greid dette. Jeg spiser nesten ingen karbohydrater til middag. Trener 3 dager i uken(styrke) og går mye tur. Hva gjorde dere når vekten stod stille? Må jeg trene enda hardere ? Bli enda mere konsekvent på lavkarbo?

Det er et slit å holde motivasjonen oppe når vekten har stått stille i flere måneder.

Med hilsen fra:

Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har siden etter jul jobbet veldig hard for å bli kvitt den ekstra vekten jeg hadde. De første 10 kg gikk veldig fort. Ikke noe problem i det hele tatt. Trening, kutt på karbohydrater og "snacks" gjorde susen . Men nå som jeg mangler 10 kg muligens 13 for å nå ideal vekten min, så sier det stopp. Noe så irriterende. Jeg trneger noen råd her fra noen som har greid dette. Jeg spiser nesten ingen karbohydrater til middag. Trener 3 dager i uken(styrke) og går mye tur. Hva gjorde dere når vekten stod stille? Må jeg trene enda hardere ? Bli enda mere konsekvent på lavkarbo?

Det er et slit å holde motivasjonen oppe når vekten har stått stille i flere måneder.

Med hilsen fra:

Jon Are

Hvor mange måneder har vekten stått stille?

Kroppen har godt av noen måneders stabiliteringstid før man går videre ned i vekt. Så det kan hende at det er nettopp det lroppen din gjør nå: stabiliserer seg :) Det er jo flott at du holder vekten og ikke går opp :) Jeg håper at du får gode råd om hvordan fortsette vektnedgangen. Jeg gikk jevnt ned (20 kg) over en periode på ca 10 måneder, og jeg trente mye utholdenhetstrening (ca daglig i 45-60 minutter), som er fettforbrennende.

Anonymous poster hash: 3df72...482

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange måneder har vekten stått stille?

Kroppen har godt av noen måneders stabiliteringstid før man går videre ned i vekt. Så det kan hende at det er nettopp det kroppen din gjør nå: stabiliserer seg :) Det er jo flott at du holder vekten og ikke går opp :) Jeg håper at du får gode råd om hvordan fortsette vektnedgangen. Jeg gikk jevnt ned (20 kg) over en periode på ca 10 måneder, og jeg trente mye utholdenhetstrening (ca daglig i 45-60 minutter), som er fettforbrennende.

Skrevet

Spiser du virkelig lavkarbo? Det hjelper ikke hvis det bare er til middag. Jo lettere man er jo mindre kalorier trenges for å opprettholde vekten. Det vil si at du må ha et lavere underskudd for å fortsette med samme vektnedgang. Styrke 3 ganger i uken pluss en del turgåing er bra. Det som gir mest underskudd er maten.

Gjest Jon Are
Skrevet

Har stått stille i ca 3 måneder nå. Har muligens vært litt slapp til å holde samme intensitet i styrketreningen. Jeg er imponert over alle de som har tatt av mye. Jeg følte meg så slank etter 10 kg vektnedgang, men ser på bildene at det er jeg slettes ikke. Må ned 13 til. Da skal jeg si meg fornøyd. Jeg trenger sårt råd om hvordan dere gjorde dette. Jeg tenker i at jeg må øke intensiteten på styrketreningen, legge inn litt tyngre gå turer og kutte mer ned på karbohydrater. Jeg spiser karbohydrater til frokost, bare ikke middag. Da er det salat til matet. Ellers er det ikke noe alkohol eller juice inn i bildet. Drikker bare vann og et par glass brus i helgene. Er så frustrert og irritert.

med hilsen fra:

Jon Are

Gjest Jon Are
Skrevet

Spiser du virkelig lavkarbo? Det hjelper ikke hvis det bare er til middag. Jo lettere man er jo mindre kalorier trenges for å opprettholde vekten. Det vil si at du må ha et lavere underskudd for å fortsette med samme vektnedgang. Styrke 3 ganger i uken pluss en del turgåing er bra. Det som gir mest underskudd er maten.

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har kuttet drastisk ned på karbohydrater, men ikke helt. Spiser brød og knekkebrød til frokost/lunsj osv, men aldri noe til middag. Mener du jeg må være enda mer konsekvent på dette med karbo?

med hilsen fra:

Jon are

Gjest Jon Are
Skrevet

Har stått stille i ca 3 måneder nå. Har muligens vært litt slapp til å holde samme intensitet i styrketreningen. Jeg er imponert over alle de som har tatt av mye. Jeg følte meg så slank etter 10 kg vektnedgang, men ser på bildene at det er jeg slettes ikke. Må ned 13 til. Da skal jeg si meg fornøyd. Jeg trenger sårt råd om hvordan dere gjorde dette. Jeg tenker i at jeg må øke intensiteten på styrketreningen, legge inn litt tyngre gå turer og kutte mer ned på karbohydrater. Jeg spiser karbohydrater til frokost, bare ikke middag. Da er det salat til matet. Ellers er det ikke noe alkohol eller juice inn i bildet. Drikker bare vann og et par glass brus i helgene. Er så frustrert og irritert.

med hilsen fra:

Jon Are

Vil ca 10 kg vektnedgang gjøre at jeg trenger langt færre kalorier?

Med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har kuttet drastisk ned på karbohydrater, men ikke helt. Spiser brød og knekkebrød til frokost/lunsj osv, men aldri noe til middag. Mener du jeg må være enda mer konsekvent på dette med karbo?

med hilsen fra:

Jon are

For å se veldig enkelt på det så er gir lavkarbo (så lavt at man går i ketose) minus ca 400 kalorier ekstra pr døgn. Hvis du ikke er i ketose så må de 400 kalorien komme fra at du spiser mindre mat.

Men hva med å regne ut forbrenningen din pr døgn utenom trening (vekt, høyde osv, det finnes apper som regner ut ca). Så teller du kalorier i 1 uke og trekker fra forbrenningen fra trening (ikke ta godt i :P) så ser du hvor mye underskudd du har. Da vil du se om må spise mindre og/eller begynne på lavkarbo.

• Liker 1
Skrevet

Med hilsen fra:

Jon Are

Drit nå i denne lavkardodietten. Det er kalorier inn VS kalorier forbrent som avgjør hvor mye du går ned i vekt.

Grunnen til at du merker fort vektnedgang i starten på en lavkarbodiett i forhold til tradisjonelle lavenergidietter er fordi dette skyldes hovedsakelig tap av vann. Mange blir derfor "lurt" til å tro at de faktisk går ned mer enn de gjør.

1 kg kroppsfett er 7000 kalorier. Det vil si at dersom du ligger 500 kalorier i underskudd hver dag, så vil du gå ned 0,5 kg kroppsfett i uka. Det er slik du bør tenke. 1000 kalorier i underskudd hver dag betyr 1 kg kroppsfett i uka.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Hvor mange kalorier spiser du per dag?

Gjest Jon Are
Skrevet

For å se veldig enkelt på det så er gir lavkarbo (så lavt at man går i ketose) minus ca 400 kalorier ekstra pr døgn. Hvis du ikke er i ketose så må de 400 kalorien komme fra at du spiser mindre mat.

Men hva med å regne ut forbrenningen din pr døgn utenom trening (vekt, høyde osv, det finnes apper som regner ut ca). Så teller du kalorier i 1 uke og trekker fra forbrenningen fra trening (ikke ta godt i :P) så ser du hvor mye underskudd du har. Da vil du se om må spise mindre og/eller begynne på lavkarbo.

Dette har jeg ikke skjønt før nå. Jeg trodde at det var bortimot samme effekt på reduksjon av karbohydrater. For å gå i ketose, må man vel kutte ut nesten alle karbohydrater da? Jeg har prøvd å regne ut forbrenningen min, men synes jeg holder meg godt under det energiinntaket jeg skal ha. Muligens lar jeg meg lure og tror jeg spiser mindre enn det jeg gjør.

Med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

Vil ca 10 kg vektnedgang gjøre at jeg trenger langt færre kalorier?

Med hilsen fra:

Jon Are

Ja, det vil det.

Kaloribehov beregnes ut i fra størrelse (høyde/vekt), alder, muskelmasse/fettmasse, og aktivitet.

Når du går ned i vekt vil kroppen din bruke mindre energi på å bevege seg, og du vil få et mindre energibehov.

Samtidig vil noe av dette veies opp mot økt muskelmasse, men energibehovet vil uansett reduseres ved redusert vekt.

Anonymous poster hash: fe2e6...307

Gjest Jon Are
Skrevet

Hvor mange kalorier spiser du per dag?

mener selv rundt 2300-2600 , men er ikke sikker på denne. Har prøvd å regne ut fra kalorikalkulator, men det er vanskelig . Hva er moderat aktiv, og svært aktiv? Jeg la meg på moderat aktiv, da jeg føler det er mere passende. Trener styrke 3 ganger i uka og går tur ca 1 time hver dag (ikke krevende tur) Ellers er jeg ganske rolig dessverre.

Med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

Dette har jeg ikke skjønt før nå. Jeg trodde at det var bortimot samme effekt på reduksjon av karbohydrater. For å gå i ketose, må man vel kutte ut nesten alle karbohydrater da? Jeg har prøvd å regne ut forbrenningen min, men synes jeg holder meg godt under det energiinntaket jeg skal ha. Muligens lar jeg meg lure og tror jeg spiser mindre enn det jeg gjør.

Med hilsen fra:

Jon Are

Å redusere karbohydrater, spesielt raske er alltid bra det. Å heller spise mat som metter bedre og gir mer næring isteden for ris og pasta. Men lavkarbo som gir ketose er noe annet. Hvor lavt kaloriinntak man må ha er litt forskjellig fra person til person, men jo mindre jo bedre er det. Mellom 10-30 hver dag skal være bra. Men det krever at man setter seg godt inn i det og passer på alle matvarer. Når man først har lært det så sitter det og alt går av seg selv.

Men hvordan teller du kalorier? Hvis du gjør det "riktig" så bør du vite ganske nøyaktig hva du spiser. Lifesum er en bra app for å holde styr på det.

Gjest Jon Are
Skrevet

Ja, det vil det.

Kaloribehov beregnes ut i fra størrelse (høyde/vekt), alder, muskelmasse/fettmasse, og aktivitet.

Når du går ned i vekt vil kroppen din bruke mindre energi på å bevege seg, og du vil få et mindre energibehov.

Samtidig vil noe av dette veies opp mot økt muskelmasse, men energibehovet vil uansett reduseres ved redusert vekt.

Så det er noe av forklaringen . Med 10 kg borte , så trenger jeg langt færre kalorier. Jeg trener en god del styrke , og hadde håpet det ville holde forbrenningen ved like, men det er vel urealistiskå tro. Det er vekten som avgjør det altså.

Med hilsen fra :

Jon Are

Skrevet

Så det er noe av forklaringen . Med 10 kg borte , så trenger jeg langt færre kalorier. Jeg trener en god del styrke , og hadde håpet det ville holde forbrenningen ved like, men det er vel urealistiskå tro. Det er vekten som avgjør det altså.

Med hilsen fra :

Jon Are

Så fremt du ikke har bygget ekstremt mye muskulatur, så er det urealistisk at økt muskelmasse i sin helhet vil kompensere for redusert vekt ja, dessverre.

Gjest Jon Are
Skrevet

Så fremt du ikke har bygget ekstremt mye muskulatur, så er det urealistisk at økt muskelmasse i sin helhet vil kompensere for redusert vekt ja, dessverre.

Ja, jeg tenker med gru på hvor vanskelig det blir å opprettholde vekten etter ytterligere 13 kg ned:-(

Med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

mener selv rundt 2300-2600 , men er ikke sikker på denne. Har prøvd å regne ut fra kalorikalkulator, men det er vanskelig . Hva er moderat aktiv, og svært aktiv? Jeg la meg på moderat aktiv, da jeg føler det er mere passende. Trener styrke 3 ganger i uka og går tur ca 1 time hver dag (ikke krevende tur) Ellers er jeg ganske rolig dessverre.

Med hilsen fra:

Jon Are

Siden du bare har ca 10 kg igjen så er nok kaloriinntaket ditt litt for høyt (uten at jeg vet hvor høy eller muskuløs du er), spesielt siden du ikke helt vet hvor mye det faktisk er. Det kan godt være at du spiser nærmere 3000 til tider da. Husk at smøret du steker med også teller :P Det er ganske klart at det er maten du må jobbe med. Treningen er det ingenting å si på :) Jeg vet ikke hvor hardt du trener når du er i gang men jeg vil tro at du forbrenner ca 400 kalorier i gjennomsnitt pr dag med treningen.

Skrevet

Med hilsen fra :

Jon Are

Med noen få (2-3) spinningøkter (eller annen utholdenhetstrening) på ca 45-60 min pr uke, kan du risikere å miste 10- 15 kg fett på noen få måneder (dersom du har overskudd av fett som du ønsker å brenne bort)

Skrevet

Ja, jeg tenker med gru på hvor vanskelig det blir å opprettholde vekten etter ytterligere 13 kg ned:-(

Med hilsen fra:

Jon Are

Det tror jeg ikke vil bli noe problem, fordi du da ikke skal ligge i energiunderskudd, men i energibalanse.

Jeg gikk inn på en kalorikaklulator nå, og fant ut at 10 kg ned for meg, utgjorde ca 100 kcal mindre på estimert forbrenning.

Det er ikke store forskjellen, men nok til å gjøre en evt vektreduksjon vanskeligere hvis jeg ikke er oppmerksom på problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...