Organic Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 (endret) Hei! Kan noen av dere utdype hva som menes ved hvert punkt i avtalen. De har gjort om essensielle detaljert til overordnet skrift. 1. Som arbeidsgiver, er *navn* ansvarlig overfor arbeidstaker for at denne utbetales opptjent lønn (med mulige fastsatte tillegg) til fastsatt tid, uansett om arbeidsgiver får dekket sitt tilgodehavende, helt eller delvis fra oppdragsgiver. Som arbeidsgiver, er *navn* på tilsvarende måte også ansvarlig for arbeidstakernes krav på feriepenger i henhold til ferielovens regler. Videre er arbeidsgiver ansvarlig for at skatt- og trygdetrekk m.v. blir foretatt i henhold til gjeldende regler og bestemmelser. Kan noen utdype hva som menes med ferie her? Mystery Shopping er jo en arbeidsavtale oppdrag for oppdrag, det eksisterer ingen ferie. Kan noen også utdype meningene rundt skatt- og trygdetrekk nevnt over? 2. Lønnen utbetales etterskuddsvis en gang hver måned i henhold til riktig registrert og godkjente observasjoner. Det samme gjelder pålagte utgifter og utlegg i forbindelse med gjennomføringen. Lønnen utbetales til bankkonto. Hva menes med etterskuddsvis i henhold til riktig registrert og godkjente observerasjoner? Vil man i det hele tatt få NOEN godtatt? Hvis de er godkjent-verdige, kan jo Mystery-firmaet du jobber for bare si de ugyldige for å spare penger. Alle tilbakemeldinger teller jo. Hva menes med utgifter og utlegg i forbindelse med gjennomføring? 3. Trekk i lønn og feriepenger kan bare skje for lovbestemte trekk, erstatning for skade som arbeidstaker har voldt forsettelig eller ved grov uaktsomhet. for utbetalt forskudd på lønn, uoppgjorte reiseforskudd, uoppgjorte gjeldsposter som arbeidstakeren har pådratt seg hos oppdragsgiveren m.v. Denne forsto jeg ingenting av. Hvorfor må de kryptere alt de skriver til noe overordnet, og ikke bare skrive eksempler for folk som er ny i arbeidslivet? 4. Arbeidsforholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver gjelder for og er begrenset til det enkelte oppdrags varighet. Når et oppdrag er avsluttet, opphører arbeidsforholdet. Et nytt arbeidsforhold etableres hvis avtalen om utførelse av et nytt oppdrag blir inngått mellom partene. Er arbeidstaker og arbeidsgiver forskjellige? Med videre skrift sier de egentlig at jeg må signere nye arbeidsavtaler og andre kontrakter, løpende, egentlig? 5. Før oppdraget er avsluttet, kan arbeidstaker ikke ta ansettelse hos oppdragsgiveren. Menes dette så enkelt at jeg mellom start og slutt av et oppdrag ikke kan få jobb hos nevnte butikk, eller butikk-kjeden. I så fall... why? 6. 1 tilfelle oppdragsgiverens virksomhet rammes av driftshindringer, herunder også streik eller lockout eller andre hendelser som medfører at arbeidet må innstilles helt eller delvis, har arbeidsgiver samme permitteringsadgang som oppdragsgiveren overfor sine ansatte. I permitteringstiden, har arbeidstakeren ikke krav på lønn m.v. fra arbeidsgiveren. Hvorfor skrives dette? Da arbeidsforholdet kun gjelder hvert oppdrag, det vil si 1 times arbeid? 7. Arbeidstakeren her taushetsplikt om så vel arbeidsgiverens som oppdragsgiverens forretnings- og driftsforhold. Kan noen utdype? 8. Arbeidstaker som fratrer før fullført oppdrag, har etter anmodning krav på skriftlig attest av arbeidsgiveren. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakerens navn, fødselsdag og år, hva slags arbeide som er utført og tidsrommet for ansettelsesforholdet. Igjen, arbeidsavtalen og arbeidsforholdet starter jo på nytt ved hvert oppdrag. Kansellerer du ett, får du et annet. Forstår ikke? 9. Denne arbeidsavtalen utfylles første gang arbeidstakeren påtar seg oppdrag for arbeidsgiveren. Senere avtaler om oppdrag inngås muntlig mellom arbeidstaker og arbeidsgiver og bekreftes med oppdragsbekreftelse. Hva menes med dette, og hvordan fungerer det i praksis? 10. Denne avtalen underskrives elektronisk og lagres hos arbeidsgiver. Får jeg kopi? - Ville vært fint hvis noen kunne utdype dette, så jeg i hvert fall får signert dette (1 av 3 dokumenter). De andre kan jeg legge til spørsmål rundt når jeg har fått klarhet i dette. Det er vel slikt at ingen av de er gjeldene før egentlig alle er utfylt? Endret 11. august 2014 av Organic
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Anonymous poster hash: dbc41...422 22
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Jeg tror kanskje du er for dum til å ta denne jobben...Anonymous poster hash: ed490...bc8 27
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 1. Du har rett på feriepenger uansett. 2. Med godkjente observasjoner så menes nok at du gjennomfører de observasjonene du blir gitt og at arbeidsgiver godkjenner disse. Det har mao. ikke noe med selve observasjonene du gjør. Utgifter og utlegg er antakeligvis de pengene du legger ut når du kjøper ting i disse butikkene. 3. Dette betyr bare at de ikke skal trekke deg i lønn med mindre du gjør noe veldig dumt. 4. Du er arbeidstaker - arbeidsgiver er arbeidsgiver. Den skjønte du vel selv, hæ? 5. Du kan ikke jobbe i samme butikk som du er mystery shopper i. Det sier seg vel selv at er en interessekonflikt. 6. Det skrives i tilfelle et oppdrag avlyses. 7. Du har taushetsplikt. Hva er det å utdype. 8. Du får en attest når du slutter som bekrefter at du har jobbet der. 9. Du får en bekreftelse fra arbeidsgiver hver gang du påtar deg et oppdrag. 10. Si i fra at du vil ha en kopi! Anonymous poster hash: edfbf...9aa 13
Organic Skrevet 12. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2014 Merkelig og få en attest når arbeidsforholdet kun gjelder 1 oppdrag av gangen. Ja, jeg er jo i registrene deres til evig tid, men likevel; hvert arbeidsforhold varer hvert enkelt oppdrag. Rett på feriepenger? Så jeg kan i praksis få ''gratis'' penger da, siden Mystery Shopping ikke akkurat er en 08-16-jobb 5 dager i uken, men ett oppdrag i ny og ned. Arbeidstaker er meg. Er arbeidsgiver Mystery Shopping-firmaet, og oppdragsgiver bedriften som leier oss inn?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 her tror jeg det er best du setter deg ned med en voksen og leser igjennom kontrakten før du skriver under. Det er ikke smart å skrive under på noe du ikke forstår 100%. Du burde kanskje ta kontakt med en som har jobbet som dette før så du er inneforstått med arbeidsoppgavene som skal gjøres, det virker som denne kontrakten er skrevet etter firmaet har erfaring med "mye rart" altså jenter som tror de får betalt for å shoppe. Anonymous poster hash: 9e915...38f 5
Organic Skrevet 12. august 2014 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2014 Jeg vet det ikke er så enkelt som man tror, og ble tipset av dette av en som har jobbet som MS før.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Merkelig og få en attest når arbeidsforholdet kun gjelder 1 oppdrag av gangen. Ja, jeg er jo i registrene deres til evig tid, men likevel; hvert arbeidsforhold varer hvert enkelt oppdrag. Rett på feriepenger? Så jeg kan i praksis få ''gratis'' penger da, siden Mystery Shopping ikke akkurat er en 08-16-jobb 5 dager i uken, men ett oppdrag i ny og ned. Arbeidstaker er meg. Er arbeidsgiver Mystery Shopping-firmaet, og oppdragsgiver bedriften som leier oss inn? Det betyr at du får en attest for hele perioden, ved behov. Feriepenger får du på all inntjening, og dette er innbakt i lønnen, så du har jobbet for dem.Anonymous poster hash: ed490...bc8
Organic Skrevet 12. august 2014 Forfatter #10 Skrevet 12. august 2014 (endret) Nå kommer delen som virkelig er vanskelig å forstå. Jeg har markert med sterk skrift hva jeg forstår mindre enn ingenting av. Taushetsplikten omfatter videre informasjon om kunders bruk av regulerte nettjenester til de som har befatning med konkurransetjenester internt hos *navn* eller deres kunder, om ikke kunden har samtykket i annet. Jeg er kjent med at jeg bare kan meddele graderte eller konkurranseømfintlige opplysninger til personer som er godkjent for a behandle opplysninger av den aktuelle beskyttelsesgrad, og som på grunn av sitt arbeid har påviselig behov for slik informasjon. Dersom jeg har innsigelser mot interne forhold i *navn* eller deres kunder, skal dette primært tas opp med nærmeste leder, eventuelt via tillitsvalgte eller gjennom de etablerte samarbeidsorganer. Jeg forplikter meg til ikke å engasjere meg i privat konkurrerende forretningsvirksomhet, direkte eller indirekte, under mitt ansettelsesforhold. Dette gjelder for alle felt av *navn* eller deres kunders virksomhetsområde. Jeg kan heller ikke ha lønnet arbeid eller på annen måte delta i virksomhet som griper inn i min faste arbeidstid, eller som i urimelig grad legger beslag på min arbeidskraft, eller som på annen måte kan bringe meg i interessekonflikt med *navn* eller deres kunder. Ved tvil om disse forhold skal jeg samrå meg med min arbeidsgiver. Jeg har lest de lovbestemmelser som er gjengitt nedenfor denne erklæringen. Jeg er således klar over at straffelovens paragrafer 294 og 405a samt at markedsføringslovens paragrafer 7 og 8 setter straff for uberettiget bruk og åpenbaring av bedriftshemmeligheter, og at brudd på disse bestemmelser vil kunne medføre avskjed. Jeg er villig til å gjennomgå sikkerhetsklarering når *navn* eller deres kunder finner det nødvendig. AVSKRIFT AV DE VIKTIGSTE LOVBESTEMMELSER SOM VIL KUNNE KOMME TIL ANVENDELSE VED UBERETTIGET BRUK OG ÅPENBARING AV BEDRIFTSHEMMELIGHETER. Den alminnelige borgerlige straffelov: §294. Med Bøder eller Fængsel indtil 6 Maaneder straffes den, som 1........................ ved at fremkalde eller styrke en Vildfarelseretsstridig forleder nogen til en Handling, hvorved der voldes denne ellernogen, paa hvis Vegne han handler, Formuestab, eller som medvirker hertil,eller 2. uberettiget enten selv gjør Brug af en forretnings- eller Driftshemmelighed vedkommende en Bedrift, hvori han er eller i Løbet af de 2 sidste Aar har været ansat, eller hvori han har eller i løbet af de 2 sidste Aar har havt Del, eller aabenbarer en saadan i Hensigt at sætte en anden i stand til at gjøre Brug af den, eller som ved Forledelse eller Tilskyndelse medvirker hertil, eller 3. uberettiget gjør bruk av en bedrifts forretnings- eller bedriftshemmelighet som han har fatt kjennskap til eller radighet over i egenskap av teknisk eller merkantil konsulent for bedriften eller i anledning et oppdrag fra den, eller uberettiget åpenbarer en slik hemmelighet i den hensikt a sette andre i stand til a gjøre bruk av den, eller som ved forledelse eller tilskynding medvirker til dette. §405a. Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den som på urimelig måte skaffer seg eller søker a skaffe seg kunnskap om eller rådighet over en bedriftshemmelighet. Lov om kontroll med markedsfering: § 7. Bedriftshemmeligheter Den som har fatt kunnskap om eller radighet over en bedriftshemmelighet i anledning av et tjeneste-, tillitsvervs- eller forretningsforhold, må ikke rettsstridig utnytte hemmeligheten i næringsvirksomhet. Det samme gjelder den som har oppnadd kunnskap om eller radighet over en bedriftshemmelighet gjennom noens brudd på taushetsplikt eller gjennom noens rettsstridige handling ellers. § 8. Tekniske hjelpemidler Den som er blitt betrodd tekniske tegninger, beskrivelser, oppskrifter, modeller eller liknende tekniske hjelpemidler i anledning av tjeneste-, tillitsvervs- eller forretningsforhold, må ikke rettsstridig utnytte dem i næringsvirksomhet. Det samme gjelder den som har oppnådd rådighet over tekniske tegninger, beskrivelser, oppskrifter, modeller og liknende tekniske hjelpemidler gjennom noens rettsstridige handling. Lov om telekommunikasjon § 9-3 Taushetsplikt Teleoperator, tjenesteleverandør og installatør plikter a bevare taushet om innholdet av telekommunikasjon og om andres bruk av telekommunikasjon, herunder opplysninger om tekniske innretninger og fremgangsmåter. De plikter a gjennomfore tiltak for a hindre at andre enn de som opplysningene gjelder får anledning til selv a skaffe seg kjennskap til slike opplysninger. Heller ikke kan de nytte opplysningene i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre, med mindre det dreier seg om statistiske opplysninger om nettverkstrafikk som er fullt ut anonymiserte og som ikke gir informasjon om innretninger eller tekniske løsninger. Taushetsplikt etter første ledd gjelder også for alle som utforer arbeid eller tjeneste for teleoperatør, tjenesteleverandør, teleinstallatør eller telemyndigheten. Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Telemyndigheten kan gi forskrifter om taushetsplikten. Annen lovbestemt taushetsplikt gjelder i tillegg til denne paragrafen. Endret 14. august 2014 av Organic
Organic Skrevet 14. august 2014 Forfatter #11 Skrevet 14. august 2014 Har strøket vekk det jeg forstår, slik at kun innlegget over består av det jeg skal ha beskrevet mer nøyaktig.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #12 Skrevet 14. august 2014 Har du lov til å legge ut kontrakten slik? Anonymous poster hash: 2d16c...0d3 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #13 Skrevet 14. august 2014 Når du ikke en gang er i stand til å lese kontrakten, hvorfor mener du at du er i stand til å gjøre en grundig og god evaluering av et annet firma? Noe sier meg at du er en nokså "enkel" person, og du bør kanskje satse på enklere arbeidsoppgaver, mer rutinepreget, der det ikke er noe å misforstå.. Anonymous poster hash: 83c13...fdf 6
Zafkiel Skrevet 14. august 2014 #14 Skrevet 14. august 2014 Jeg har jobbet som mystery shopper og har tatt masse oppdrag. Synes oppdragstekstene fremstod mer kompliserte enn selve arbeidskontrakten... Det en kontrakt for mystery shopping går ut på kort forklart er: du tar enkelte oppdrag og får lønn pr prosjekt. Du har ikke lov til å avsløre deg som mystery shopper for de som jobber i butikken og du er forpliktet til å sende inn ærlige tilbakemeldinger etter oppdraget.
Organic Skrevet 14. august 2014 Forfatter #15 Skrevet 14. august 2014 Kontrakten er tilgjengelig for alle som melder seg, ei heller står det noe sensitivt I kontrakten i seg selv. Den er ei heller skrevet under. Taushetsplikten gjelder vel at jeg kan fortelle at jeg jobber som service-observatør, men ikke detaljert hva jeg gjør spesifikt? Han som tipset meg om yrket fortalte fritt om hvor han jobbet og hva det gjaldt. Det står vel egentlig i kontrakten at jeg ikke har lov til å være ansatt en annen plass mens arbeidsforholdet med Mystery Shopper-firmaet er fungerende? Altså jeg må si opp nåværende jobb? Når man begynner å vise til paragrafer og veksle mellom norsk og dansk, det er DA jeg lurer.
Ellevill Skrevet 14. august 2014 #16 Skrevet 14. august 2014 Du, dette har jeg forsøkt å hjelpe deg med tidligere. Du synes tydeligvis fortsatt dette er utrolig komplisert. Jeg tror virkelig ikke dette er jobben for deg! Og hva mener du med at feriepenger er gratis penger? 8
Organic Skrevet 14. august 2014 Forfatter #17 Skrevet 14. august 2014 Hvordan skal man opparbeide seg feriepenger når arbeidsforholdet kun gjelder hvert oppdrag? Da kan jeg jo jobbe sykt mye og få flere måneders fri, betalt? Med sykt mye menes 1 time i måneden (det er vel så ofte oppdrag kommer inn og så lenge de varer). Men spørsmålene jeg sitter igjen med vises til i kontraktskriften over, som er delvis dansk, delvis norsk, og sier at en må avslutte nåværende arbeidsforhold for å jobbe som Mystery Shopper.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #18 Skrevet 14. august 2014 Dette er andre tråden du oppretter om samme greia. Innse at du faktisk ikke er smart nok - for du er ikke det. Anonymous poster hash: 2e5db...199 6
Gjest Aishwarya Skrevet 14. august 2014 #19 Skrevet 14. august 2014 For det første, du er arbeidstaker. Som arbeidstaker har du krav på feriepenger av all lønn du har opptjent. Årsaken er at i et ansettelsesforhold har du krav på X antall uker ferie, og feriepengene skal kompensere for at du ikke mottar lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå