Gå til innhold

Hvordan bli mer "approachable"

Anbefalte innlegg

Gjest earthquake
Skrevet

Visste ikke heelt hvor jeg skulle plassere denne, kan flytte den om noen har bedre forslag :laugh:

Men over til temaet... Jeg starter på skole veldig snart, men jeg har ett STORT problem.

Jeg virker veldig utilnærmelig. Jeg får 70-80% av ganger jeg har blitt kjent med en ny person høre noe ala "Jeg trodde først du var skikkelig bitch, men du er jo kjempegrei!"

Dette har jeg fått hørt helt siden jeg var rundt 13 år, og det er fortsatt et problem for meg. Fordi jeg vil jo ikke bli oppfattet slik, jeg er egentlig veldig grei. Og problemet ligger ikke i at jeg faktisk er bitchy, jeg holder meg langt vekk fra baksnakking og frekkheter.

Til og med psykologen min sier til meg at hun tror at folk kan være nesten litt redde for å gå bort til meg nettopp på grunn av dette.

Jeg vet ikke helt hva det er som gjør at jeg virker "bitchy", om det er utseende eller væremåte eller en kombinasjon.

Uansett er dette et enormt problem for meg ettersom jeg har lyst til å gjøre et greit førsteintrykk og få meg noen venner i klassen..

Blir glad om noen kan fortelle meg hva som gjør at en person virker "bitchy" for akkurat deg. Eller hva som gjør at du får lyst til å bli kjent med en person!

Og kanskje noen tips til hvordan jeg kan virke litt mer "approachable"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner noen mennesker som fort blir oppfattet som bitchy, og felles for dem er at de ikke smiler så mye. En annen ting er at de ofte har null mimikk når andre snakker til dem, og det virker nesten som de kjeder seg. Kroppspråk er jo også viktig, har du et åpent kroppspråk føler man seg jo lettere velkommen i ditt selskap, eller hva man skal si. Det hjelper å si "Hei!" i stedet for "Hei..".

Noen, jeg inkludert, har et ganske "surt" fjes om de ikke smiler, og det gjør jo ofte at man rett og slett ser litt grinete ut, så for "sånne" som meg er det veldig viktig å være bevisst på ansiktsuttrykket og mimikken en bruker.

Også hjelper det jo veldig om du er den som tar kontakt først, så rekker de kanskje ikke å få et inntrykk av at du er bitchy. :)

Gjest earthquake
Skrevet

Jeg kjenner noen mennesker som fort blir oppfattet som bitchy, og felles for dem er at de ikke smiler så mye. En annen ting er at de ofte har null mimikk når andre snakker til dem, og det virker nesten som de kjeder seg. Kroppspråk er jo også viktig, har du et åpent kroppspråk føler man seg jo lettere velkommen i ditt selskap, eller hva man skal si. Det hjelper å si "Hei!" i stedet for "Hei..".

Noen, jeg inkludert, har et ganske "surt" fjes om de ikke smiler, og det gjør jo ofte at man rett og slett ser litt grinete ut, så for "sånne" som meg er det veldig viktig å være bevisst på ansiktsuttrykket og mimikken en bruker.

Også hjelper det jo veldig om du er den som tar kontakt først, så rekker de kanskje ikke å få et inntrykk av at du er bitchy. :)

Takk for tips! :laugh: Jeg er veldig engasjert når jeg først har begynt å snakke med noen, og da oppfattes jeg (heldigvis) som hyggelig.

Sliter litt med å ta kontakt, siden jeg er ganske usikker.. Men ja, det har kanskje med et "lukket" kroppsspråk å gjøre. Nesten som at det virker som om at jeg ikke VIL at folk skal ta kontakt!

Skulle ønske jeg kunne vite konkret hva det er med kroppsspråket mitt som gjør at jeg oppfattes slik, men det er kanskje litt vanskelig...

Setter stor pris på alle tipsene jeg har fått av deg, skal ta det til meg! :blomst:

Skrevet

Angående det å være usikker, så hjelper det ofte å fake. Jeg er temmelig usikker av meg selv, men når jeg blir satt i nye situasjoner som det (jobb, skole osv), så faker jeg ofte at jeg er utadvent, hvertfall de første dagene til jeg har blitt litt mer varm i trøya, og så roer jeg det litt. Det er slitsomt, men det funker (for meg hvertfall.

Og bare hyggelig :)

• Liker 1
Gjest earthquake
Skrevet

Angående det å være usikker, så hjelper det ofte å fake. Jeg er temmelig usikker av meg selv, men når jeg blir satt i nye situasjoner som det (jobb, skole osv), så faker jeg ofte at jeg er utadvent, hvertfall de første dagene til jeg har blitt litt mer varm i trøya, og så roer jeg det litt. Det er slitsomt, men det funker (for meg hvertfall.

Og bare hyggelig :)

Må nesten bare prøve! I forrige klassen jeg gikk i kjente jeg en person fra før, men her kjenner jeg absolutt ingen... Så skal prøve å innstille meg på at "jeg er utadvendt!" :laugh:

Skrevet (endret)

Følger tråden, jeg har akkurat samme problem! For meg er det en ond sirkel - jeg er ofte veldig usikker på meg selv i møte med nye mennesker, får et tilbaketrukket kroppspråk og glemmer å smile, noe andre tydeligvis oppfatter som bitchy.

Endret av Apocalypse
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Bitchy resting face. Ikke greit å lide av det. :fnise: Smil mer!

Gjest earthquake
Skrevet

Følger tråden, jeg har akkurat samme problem! For meg er det en ond sirkel - jeg er ofte veldig usikker på meg selv i møte med nye mennesker, får et tilbaketrukket kroppspråk og glemmer å smile, noe andre tydeligvis oppfatter som bitchy.

Så godt at jeg ikke er alene! Er litt som en ond sirkel, egentlig... :(

Gjest earthquake
Skrevet

Bitchy resting face. Ikke greit å lide av det. :fnise: Smil mer!

Tja, kanskje det! Skulle nesten lagt ut bilde av meg helt avslappet for å få synspunkter, men er litt for redd for å bli gjenkjent :P

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Tegn glitterblomster eller noe annet tull i ansiktet ditt. Da blir du automatisk gøyal.

Gjest Trollkarlen
Skrevet

Tja, kanskje det! Skulle nesten lagt ut bilde av meg helt avslappet for å få synspunkter, men er litt for redd for å bli gjenkjent :P

Sikkert noen jenter her som kan melde seg frivillig til å motta bilde på PM. Sjansen for å bli gjenkjent er jo ganske liten da.

Gjest earthquake
Skrevet

Tegn glitterblomster eller noe annet tull i ansiktet ditt. Da blir du automatisk gøyal.

God idè, blir sikkert en perfekt back-to-school look :fnise:

Skrevet

Jeg vet ikke om det går på det samme, men jeg har hørt flere ganger at jeg virker arrogant. Har tenkt mye over dette og tror rett og slett at jeg er lat? At jeg ikke gidder "Åååååååå heeeeeei du!!! Superkos!! så kult å treffe deg HER!!!"...

Anonymous poster hash: 45811...692
  • Liker 2
Gjest earthquake
Skrevet

Jeg vet ikke om det går på det samme, men jeg har hørt flere ganger at jeg virker arrogant. Har tenkt mye over dette og tror rett og slett at jeg er lat? At jeg ikke gidder "Åååååååå heeeeeei du!!! Superkos!! så kult å treffe deg HER!!!"...

Anonymous poster hash: 45811...692

Ja, tror jeg virker litt arrogant også! Er litt usikker og trekker meg litt tilbake, som kanskje gjør at jeg virker uinteressert i å bli kjent med noen.

Huff, skulle gjort mye for å ha vært naturlig utadvendt. Er veldig glad i mennesker sånn sett, og jeg er sosial, men akkurat den første fasen er veldig ubehagelig synes jeg :(

Skrevet

Flyttet til Samliv og relasjoner, da jeg tror du vil få bedre svar der.

Stjernesol, mod.

Skrevet

Mitt beste triks er å være litt klønete. Feks le av deg selv i stedet for å prøve å skjule det går du gjør feil. Folk liker at andre har selvironi og det gjør dem mer avslappet ovenfor deg.

Ellers er smil en bra ting, men pass på at det ikke blir påklistret. Smil med øynene, ikke bare munnen.

Du kan jo også se litt på hvordan du kler deg. Kanskje en mer avslappet stil er mulig? Samme med hår (og evt sminke) faktisk. Det skal mere til at folk tar kontakt med de som er perfekt stylet hver dag. Da føler man seg gjerne litt shabby i forhold til den personen og det er det få som er veldig komfortable med.

Kroppsspråk/holding er ofte en ting som får deg til å virke for selvsikker eller lukket også. Man får ofte høre at man skal være rett i ryggen osv i forbindelse med å virke profesjonell. Når det gjelder å bli mer imøtekommende kan dette gjøre det motsatte dessverre. Senk skuldrene of unngå kryssede armer.

Anonymous poster hash: 327bf...5bb
  • Liker 1
Gjest earthquake
Skrevet

Mitt beste triks er å være litt klønete. Feks le av deg selv i stedet for å prøve å skjule det går du gjør feil. Folk liker at andre har selvironi og det gjør dem mer avslappet ovenfor deg.

Ellers er smil en bra ting, men pass på at det ikke blir påklistret. Smil med øynene, ikke bare munnen.

Du kan jo også se litt på hvordan du kler deg. Kanskje en mer avslappet stil er mulig? Samme med hår (og evt sminke) faktisk. Det skal mere til at folk tar kontakt med de som er perfekt stylet hver dag. Da føler man seg gjerne litt shabby i forhold til den personen og det er det få som er veldig komfortable med.

Kroppsspråk/holding er ofte en ting som får deg til å virke for selvsikker eller lukket også. Man får ofte høre at man skal være rett i ryggen osv i forbindelse med å virke profesjonell. Når det gjelder å bli mer imøtekommende kan dette gjøre det motsatte dessverre. Senk skuldrene of unngå kryssede armer.

Skal prøve å øve inn litt mer åpent kroppsspråk, men når det kommer til sminke og hår blir det bare verre om jeg toner det ned. Eeer så usikker, blir gal av meg selv! Men går nesten bare i koseklær på skolen, så det hjelper litt på så jeg ikke ser for "polished" ut :laugh:

Tusen takk for at du tok deg tid til å gi noen tips, det setter jeg virkelig pris på! :blomst:

Skrevet

Skal prøve å øve inn litt mer åpent kroppsspråk, men når det kommer til sminke og hår blir det bare verre om jeg toner det ned. Eeer så usikker, blir gal av meg selv! Men går nesten bare i koseklær på skolen, så det hjelper litt på så jeg ikke ser for "polished" ut :laugh:

Tusen takk for at du tok deg tid til å gi noen tips, det setter jeg virkelig pris på! :blomst:

Litt vanskelig når man ikke vet hvordan du oppfører/kler deg osv :) Men jeg hadde samme problemet selv, mest fordi jeg var/er usikker, dermed virker jeg fort anstrengt og nervøs. Det blir lett tolket som at jeg er overlegen.

Nå har jeg en jobb som gjør at jeg må treffe mange ukjente og helst småprate en liten stund. De jeg treffer aner ikke hva de skal forvente og er gjerne litt "profesjonelle" når vi først treffes. Så jeg har lært meg til å ta det kløne og le av meg selv trikset. Ikke så mye at de blir flaue på mine vegne, men småting som å dulte inni dørkarmen og le (dårlig eksempel, men likevel...) eller fortelle dem noe helt enkelt, som at jeg er så dårlig på å parkere, så jeg har bilen et stykke borte, for der var det 3 ledige plasser ved siden av hverandre. Folk blir umiddelbart litt mer åpne og avslappet så fort de skjønner at jeg ikke er så alvorlig og ikke prøver å "selge" dem noe (det er ikke jobben min uansett).

Det er kanskje ikke helt det samme som å komme i kontakt med folk som ikke er der for å treffe deg i utgangspunktet, men det kan kanskje konverteres til skolebruk også?

Skrevet

Den enkleste måten å løse det her på er å ta initiativ selv. Hvis du blir sittende ved siden av en person på den nye skolen, start en samtale! Bare rekk ut hånden din og si hei. Jeg vet det er skummelt, men det du ikke tenker på at det er akkurat like skummelt for den andre personen. Hva du skal si etterpå er jo egentlig ikke så nøye. Mange elsker å prate om seg selv så er bare å spørre spørsmål. :)

Du tenker kanskje at dette er enkelt for meg å si, for jeg er sikkert superutadvendt og har veldig lett for alt det som har med sosiale ting å gjøre. Men nei du..... Jeg har i alle år slitt med sosial angst. Var tidligere så ille at jeg faktisk ikke turte å kjøpe noe på narvesen alene. Nå derimot så går jeg på byen edru alene og snakker med hvem jeg måtte ønske.

Anonymous poster hash: e91d5...cb5
Gjest brutal_mann
Skrevet

Folk snakker til deg fordi de ønsker kontakt med deg. det er en positiv ting. Ikke vær usikker, vær glad for at du tiltrekker deg mennesker som vil snakke med deg. Derfra og ut går ting av seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...