Gå til innhold

Søtt pålegg i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er litt småpist for tiden. Jeg pleier å starte måltidet med pålegg som ost, leverpostei eller lignende, og gir det til hun protesterer. Så gir jeg henne en brødskive med most banan eller syltetøy med lite tilsatt sukker. Nå starter hun snart i barnehagen og jeg lurer på om hun "får lov" til det der? Hun er litt matlei for tiden og gikk litt ned i vekt så helsesøster foreslo sunne, søte pålegg etter hun har spist seg lei på det andre. Vill de reagere om jeg legger med litt banan eller syltetøy som hun får når hun nekter å spise annet pålegg?

Anonymous poster hash: c2282...48b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er vel noen barnehager som er "sukkerfrie" eller har forbud mot enkelte søte pålegg som prim og syltetøy, men jeg vil tro at det ikke gjelder så mange. I vår barnehage er "alt lov", så lenge det ikke er rent snop eller junkfood hver dag ...

Banan er jo frukt og sunt, kan ikke tenke meg at det skal være noe problem.

Hvis det faktisk er slik at barnehagen protesterer på syltetøyet, synes jeg du skal si at du følger helsesøsters anbefaling. Man kan faktisk ikke være like strenge med barn som går ned i vekt eller stagnerer, da gjør man det man må for å få i barnet mat. Synes du gjør det på en fornuftig måte :)

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel noen barnehager som er "sukkerfrie" eller har forbud mot enkelte søte pålegg som prim og syltetøy, men jeg vil tro at det ikke gjelder så mange. I vår barnehage er "alt lov", så lenge det ikke er rent snop eller junkfood hver dag ...

Banan er jo frukt og sunt, kan ikke tenke meg at det skal være noe problem.

Hvis det faktisk er slik at barnehagen protesterer på syltetøyet, synes jeg du skal si at du følger helsesøsters anbefaling. Man kan faktisk ikke være like strenge med barn som går ned i vekt eller stagnerer, da gjør man det man må for å få i barnet mat. Synes du gjør det på en fornuftig måte :)

Pappa jobber i en annen barnehage her og de er ganske strenge på søtt pålegg. Har ikke brunost engang der. Vet ikke om det gjelder hele kommunen. Han viste ikke hvordan det var hvis man selv sendte med pålegg da de serverer all mat der. Hun spiser bare halvparten av det hun egentlig ville gjort og trenger hvis hun ikke får litt søtt på maten. Men siden helsesøster foreslo det håper jeg det går greit. Hun er bare 10 mnd og vant til babygrøt som jo er litt søt så er nok bare en overgang

Ts

Skrevet

Må si at jeg er sjeleglad for at barnehagen "min" ikke legger seg opp i sånt. Håper at det ikke blir problemer for deg, TS.

• Liker 5
Gjest Jørild
Skrevet

Banan er jo en frukt, om de hadde nektet å hatt den på brødskiva hadde jeg laget bråk. Nugatti, syltetøy o.l synes jeg de godt kan nekte.

• Liker 3
Skrevet

Må si at jeg er sjeleglad for at barnehagen "min" ikke legger seg opp i sånt. Håper at det ikke blir problemer for deg, TS.

Ja synes det blir helt tullete å nekte barn brunost, prim og sånne helt vanlige norske pålegg! Ordner seg sikkert er bare litt redd for å bli "sett stygt på" av de som jobber der når jeg sier hun trenger litt søtt for å få i seg nok mat

Ts

• Liker 1
Skrevet

Banan er jo en frukt, om de hadde nektet å hatt den på brødskiva hadde jeg laget bråk. Nugatti, syltetøy o.l synes jeg de godt kan nekte.

Nugatti er ikke noe jeg ville gitt henne. Syltetøyet jeg bruker har mamma laget selv og tilsatt ekstremt små mengder sukker bare for å bryte litt med det sure i bærene

Ts

Skrevet

Vi serverer alle måltidene. Men vi finner ut hva barn liker og så får de prøve ut nye pålegg. Har et sunt og variert utvalg. Vi har syltetøy i kjøleskapet, men har det ikke fremme. Bruker det når vi har sunne vaffler.

Jeg levde på kneip med jordbærsyltetøy frem til jeg var nesten 20 år.

Anonymous poster hash: 2f4db...3c5
Gjest Jørild
Skrevet

Nugatti er ikke noe jeg ville gitt henne. Syltetøyet jeg bruker har mamma laget selv og tilsatt ekstremt små mengder sukker bare for å bryte litt med det sure i bærene

Ts

Jo, men det er noe med signaleffekt til de andre barna. De vet ikke at det er annet syltetøy en det søte de kjøper på butikken.

• Liker 1
Skrevet

Jo, men det er noe med signaleffekt til de andre barna. De vet ikke at det er annet syltetøy en det søte de kjøper på butikken.

Det kan jeg forstå. Er ikke nødvendig med syltetøy. Hun er fornøyd med litt banan også. Selvfølgelig kan de teste ut andre sukkerfrie pålegg så mye de vill men vet att hun spiser veldig lite om hun ikke får ei lita skive med søtt etterpå. Som sagt er det sikkert bare for hun er vandt med grøt men vill jo hun skall venne seg til brød

Ts

Skrevet

Det er ikke god nok grunn til å forby alt syltetøy, spør du meg. Barn klarer å takle at det er forskjell på matpakkene, det vil det være uansett om det er lov med syltetøy eller brunost. Jeg synes godt barn kan lære at det finnes sunt syltetøy som IKKE er fullt av sukker.

• Liker 7
Skrevet

Vi kjøpte inn jordbærsyltetøy til ett av barna, siden det var det eneste hun spiste i en periode. Da kjøpte vi noras hjemmelagede, fra frysedisken, da den er uten så mye sukker og tilsetningstoffer (bakdelen er at den blir gammel etter en uke eller to). En gang vi var tomme for syltetøy smurte vi fruktmos på skiven, og det gikk ned på høykant. Så du kan jo foreslå det? Banan og fruktmos er jo ganske sunne pålegg, så det kan de ikke legge seg opp i. Eventuelt at du laget til en liten boks med frukmos hver dag, som hun kan få til pålegg, dersom de ikke vil kjøpe det inn. Da kan du bare fryse isterninger med fruktmos, og ta opp en hver morgen som hun får i en liten boks i matpakka si.

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte inn jordbærsyltetøy til ett av barna, siden det var det eneste hun spiste i en periode. Da kjøpte vi noras hjemmelagede, fra frysedisken, da den er uten så mye sukker og tilsetningstoffer (bakdelen er at den blir gammel etter en uke eller to). En gang vi var tomme for syltetøy smurte vi fruktmos på skiven, og det gikk ned på høykant. Så du kan jo foreslå det? Banan og fruktmos er jo ganske sunne pålegg, så det kan de ikke legge seg opp i. Eventuelt at du laget til en liten boks med frukmos hver dag, som hun kan få til pålegg, dersom de ikke vil kjøpe det inn. Da kan du bare fryse isterninger med fruktmos, og ta opp en hver morgen som hun får i en liten boks i matpakka si.

Godt tips! Er jeg fri for banan har jeg noen ganger litt fruktmos på skiva. Kan jo variere litt på smakene da

Ts

Skrevet

Du skal heller ikke se bort fra at hun blir enklere i matveien i barnehagen. Sønnen min spiser lite og ingenting hjemme, men i barnehagen spiser han mye.

Skrevet

Kanskje du skal prøve å gi henne noe helt annet enn brød? Hvis problemet er at hun er matlei... En liten omelett eller noe sånt?

Anonymous poster hash: 5fc97...8eb
Skrevet

Vår barnehage er såkalt "sukkerfri", men de serverer da banan med fruktmåltidet både titt og ofte. Så kan ikke skjønne at det skulle være noe problem på skiva. Syltetøy bør du kanskje avklare, men om det er snakk om en gang i blant og om du forklarer så bør det gå greit. Men jeg ville vurdert å gi noe helt annet enn brød jeg, for å se om det hjelper. Jeg blir i hvertfall veldig fort lei om jeg spiser mye brødmat, da er det godt å variere litt.

Anonymous poster hash: 573bc...d2c
Skrevet

Kanskje du skal prøve å gi henne noe helt annet enn brød? Hvis problemet er at hun er matlei... En liten omelett eller noe sånt?

Anonymous poster hash: 5fc97...8eb

Trodde de måtte være ett år før de fikk egg? Hun spiser 2 skiver om hun får den siste med banan så da får hun nok i seg. Men gir jeg kun pålegg som ikke er søtt blir det bare ei skive som er lite til hennes aktivitetsnivå. Hun gikk litt ned en periode før jeg hørte på helsesøster å ga henne litt søtt på andre skiva. Trodde hun var mett etter ei skive da hun nektet å åpne munnen

Ts

Skrevet

Vår barnehage er såkalt "sukkerfri", men de serverer da banan med fruktmåltidet både titt og ofte. Så kan ikke skjønne at det skulle være noe problem på skiva. Syltetøy bør du kanskje avklare, men om det er snakk om en gang i blant og om du forklarer så bør det gå greit. Men jeg ville vurdert å gi noe helt annet enn brød jeg, for å se om det hjelper. Jeg blir i hvertfall veldig fort lei om jeg spiser mye brødmat, da er det godt å variere litt.

Anonymous poster hash: 573bc...d2c

Hva tenker du kan være ett alternativ som funker i barnehagen?

Ts

Skrevet

Min erfaring er at barna gjerne spiser "vanlig" mat i barnehagen, selv om de nekter hjemme. F.eks ost eller kjøttpålegg. Mest fordi de andre barna spiser det og litt fordi de ikke kan manipulere de ansatte på samme måte som de kan med foreldrene.

Om du absolutt må ha med syltetøy som alternativ, så ha det mellom to skiver med brød, slik at det ikke blir synlig for de andre barna. Det er dette som er problemet som regel, når man gjør unntak for et enkelt barn. Ellers er det vel sånn at alle spiser når de blir sultne nok.

Snakk med de som jobber i barnehagen. De har helt sikkert både forslag og erfaring med dette fra før.

Anonymous poster hash: 8bf99...64e
  • Liker 2
Skrevet

Min erfaring er at barna gjerne spiser "vanlig" mat i barnehagen, selv om de nekter hjemme. F.eks ost eller kjøttpålegg. Mest fordi de andre barna spiser det og litt fordi de ikke kan manipulere de ansatte på samme måte som de kan med foreldrene.

Om du absolutt må ha med syltetøy som alternativ, så ha det mellom to skiver med brød, slik at det ikke blir synlig for de andre barna. Det er dette som er problemet som regel, når man gjør unntak for et enkelt barn. Ellers er det vel sånn at alle spiser når de blir sultne nok.

Snakk med de som jobber i barnehagen. De har helt sikkert både forslag og erfaring med dette fra før.

Anonymous poster hash: 8bf99...64e

Hun er nettopp fylt 10 mnd, tviler på att hun manipulerer bevisst. Da hadde hun nok nektet å spise den første skiva med leverpostei, hvis hun var stor nok til å skjønne att om hun ikke spiste så kom det noe søtt. Hun er nok bare vandt til søt grøt enda. Skiver sammenklemt blir for stort for henne, hun må ha tynne skiver i små biter for å ikke brekke seg. Men regner med det endrer seg ganske fort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...