Gå til innhold

Hvordan bli flinkere til å kombinere plagg man allerede har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :)

Jeg er 20 år, og har levd i luksus de 3 siste årene. Har jobbet mye etter skoletid og i helgene. Har hatt god råd, og kunne kjøpt meg masse klær osv.. siden jeg bor hjemme.

Nå som jeg blir student på heltid, begrenser jobbingen seg til helgene. Og de pengene må gå til viktige ting som bensin, regninger etc..

Jeg har jo veldig mye klær, men jeg er veldig dårlig på å kombinere. Er liksom blitt sånn at jeg alltid "må" ha noe nytt.. Nå som høster nærmer seg, og alt det fine i butikkene er det nesten litt vondt å ikke kunne kjøpe seg nye høstklær. Jeg har jo råd til en genser og to, men tenker å begrense/stoppe shoppingen kraftig. Ser jo at jeg har fått veldig dårlige shoppingvaner, og at jeg har brukt unødvendig mye penger de siste par årene. (Angrer nå at jeg ikke har spart av til studietiden..)

Problemet er bare at alle antrekkene mine er så kjedelige! Det blir liksom med en skinny jeans og en genser/t-skjorte. Veldig basic og kjedelig. Derfor har det blitt til at jeg har kjøpt mer og mer, men ender alltid opp med kjedelige plagg uansett..

Hvordan kombinere ting litt mer spennende? Få det litt mer spennende uten å kjøpe drøss med nytt..

Har tillatt meg selv å bruke 1500 kroner på klær, frem til jul. Før har sikkert brukt minst 1500 bare i måneden.. mye som ikke er blitt brukt osv..

Føler meg dum som har sløst så mye, men har hatt muligheten til det.. Ung og dum. :(

Har basic gensere i ulike farger, en del t-skjorter, jeans, noen korte "hverdags" skjørt, shortser, noen skjorter/bluser, noen cardigans, noen crop-tops, noen veldig sommerslige topper. :)

Jeg er som sagt 20 år, 168 cm høy, veier 65 kg. Har litt ekstra på mage og lår. Om det skulle ha noe å si. Så om dere har forslag til antrekk, så kom gjerne med det! Så kanskje jeg har noe lignende, eller får ideer hvordan jeg kan sette sammen noe jeg allerede har. :)

Anonymous poster hash: e29c9...a5a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til hverdags bruker jeg selv ofte noe alá dette:

Antrekk 1:

- Skinny jeans (sort/blå)

- Singlett (Hvit/blå/sort/lilla)

- Cardigan (Sort)

- Langt smykke

- Skjerf (I en kontrastfarge til singlett)

- Støvletter

- Skinnjakke/Trench

Antrekk 2:

- Highwaist-skjørt (Sort/burgunder)

- Singlett/topp

- Cardigan

- Trench

- Støvletter

Antrekk 3:

- En enkel hverdagskjole

- Basic cardigan (Sort)

- Smykke som passer til kjolen

- Mørke strømper

- Trench

- Støvletter

Grunnen til at jeg ikke legger til bilde, er fordi dette er en enkel oppskrift på hvordan du kan variere opp antrekk med de klærne du allerede har, samt smykker. Har jeg en kjedelig topp bruker jeg smykker og eller skjerf for å live opp antrekket. Belter kan også ha den effekten, men det bruker jeg kun til kjoler eller skjørt. Er ikke nødvendigvis butikkene som har de fineste klærne, men ved å bruke denne oppskriften kan du med letthet variere opp det du allerede har :)

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Skjørt, t-trøye og matchande cardi. Unngå joggesko så ser du påkledd ut med ein gong. Kan du bruke raud leppestift eller flytande eyeliner så er du alltid chic.

Skrevet

Se etter inspirasjon på internett! Min favorittside er lookbook, da kan jeg søke etter stilen jeg har lyst til å gå med ved anledningen og prøve å etterligne, for eksempel. Ellers er det bare å hoppe i det, du taper ikke akkurat så mye på å gå med et bittelitt rart antrekk én dag. Det er tross alt ganske vanskelig å få til skikkelig friker-kombinasjoner med et alminnelig klesskap!

Skrevet

Det kan hjelpe å legge ut forskjellige plagg på senga/gulvet eller noe så du får et bedre overblikk. Så kan du prøve å kombinere plagg du vanligvis aldri hadde vurdert å sette sammen en gang, for mye av det blir faktisk veldig fint sammen og vips har du mange nye antrekk!

Skrevet (endret)

Har du oversikt over hva du faktisk har i skapet? Hvis ikke, eller kanskje uansett, gå igjennom alt du har av tøy. Rydd og se på alt sammen, da finner du sikkert en del spennende plagg du vil trekke frem i lyset igjen.

Bruk inspirasjonsider som lookbook som nevnt over her eller polyvore, pinterest, med hva du har i skapet friskt i minnet.

Endret av Evans
Gjest Blåskjell
Skrevet

Jeg ville funnet de plaggene i garderoben som jeg trives med og som sitter godt; eks buksa som får rompa til å se "smashing" ut, genseren som fremhever øynene, skjerfet som bare er så er så lekkert, smykket som sier "a million bucks". Deretter ville jeg bygd opp antrekk rundt disse. Det trengs bare ett, kanskje to, slike "stjerneplagg" i hvert antrekk. Skriv ned antrekkene eller ta bilder. Samme plagg kan fint brukes i flere antrekk. Hvis noen antrekk mangler "noe", prøv å finn ut hva: kanskje det er en tøff neglelakk eller armbåndet du bare måtte ha, men har glemt at du har kjøpt.

De plaggene som ikke brukes legger du i en boks du merker dagen i dag om ett år. Har du ikke savnet det som er oppi gir du det bort/selger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...