AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Jeg elsker chai latte, og har lyst til å lære meg å lage det selv. Noen gode oppskrifter? Og dersom dere bruker sirup - hvilken sirup bruker dere? Takk for svar:) Anonymous poster hash: 1a11f...e16
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Jeg har ikke melkestemaer. Er kokt melk et bra alternativ? Anonymous poster hash: 1a11f...e16
Chloe- Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Jeg har ikke melkestemaer. Er kokt melk et bra alternativ?Anonymous poster hash: 1a11f...e16 Nei, melk skal aldri koke. Men du kan sikkert varme melken litt i en kjele, og bruke en liten elektrisk melkeskummer. Har også sett folk drikke det som te, altså med kokende vann og en skvett kald melk oppi.
pinar Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Jeg har en sånn sirup i, sammen med en pukka te pose med chai smak også tar jeg oppi en del melk og kokt vann. Men hvis jeg gidder så varmer jeg melk uten å koke den.
Sunbeam Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Hvis du bor i Oslo så selger de chai sirup på den tebutikken på Byporten. Sirupen er ellers overraskende vanskelig å få tak i, vanlige matbutikker har den ikke, ei heller alle tebutikker. Chai te har de fleste butikker - kremmerhuset eller søstrene grene feks. Jeg ville anbefalt deg å steame melken, eller bruke melkeskummer som Chloe foreslår. Også bruke en sånn teholder. Det som skal i selve latten er sirup, kokende vann, steama melk og te. Lykke til
pinar Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Det er faktisk akkurat på byporten jeg har kjøpt den sirupen
Sunbeam Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 (endret) Det er faktisk akkurat på byporten jeg har kjøpt den sirupen Jeg kikka på linken din etter jeg skrev innlegget og så at det var den, haha jeg har tråkka hele Bærum og Oslo ned etter den sirupen før jeg eeendelig fant den der Endret 12. august 2014 av Sunbeam
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Melk, svart te, krydder etter smak (f.eks. kardemomme, ingefær, kanel, muskat, chili) bringes til nesten kokepunktet, ferdig. Man kan like godt gjøre det ordentlig, det er ikke noe mer komplisert enn å drive med siruper og oppskummet melk. Anonymous poster hash: 21a1b...785 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #10 Skrevet 14. august 2014 Jeg har en sånn sirup i, sammen med en pukka te pose med chai smak også tar jeg oppi en del melk og kokt vann. Men hvis jeg gidder så varmer jeg melk uten å koke den. Hva kosta den sirupen? Og tar du sukker oppi også, eller blir den søt med sirupen? Anonymous poster hash: 49bb7...5e7
pinar Skrevet 14. august 2014 #11 Skrevet 14. august 2014 Melk, svart te, krydder etter smak (f.eks. kardemomme, ingefær, kanel, muskat, chili) bringes til nesten kokepunktet, ferdig. Man kan like godt gjøre det ordentlig, det er ikke noe mer komplisert enn å drive med siruper og oppskummet melk. Anonymous poster hash: 21a1b...785 Nei det er sant, men noen ganger vil jeg bare gjøre det enkelt og lager det mer som te med litt melk i uten å varme. Hva kosta den sirupen? Og tar du sukker oppi også, eller blir den søt med sirupen? Anonymous poster hash: 49bb7...5e7 Den er søt nok! Syns jeg hvertfall. Husker ikke helt pris, men ca 100 vil jeg tippe.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #12 Skrevet 16. august 2014 Hvis du bor i Oslo så selger de chai sirup på den tebutikken på Byporten. Sirupen er ellers overraskende vanskelig å få tak i, vanlige matbutikker har den ikke, ei heller alle tebutikker. Chai te har de fleste butikker - kremmerhuset eller søstrene grene feks. Jeg ville anbefalt deg å steame melken, eller bruke melkeskummer som Chloe foreslår. Også bruke en sånn teholder. Det som skal i selve latten er sirup, kokende vann, steama melk og te. Lykke til Supert! Er den chai teen du lager god? Skal faktisk ta meg en tur på byporten og kjøpe den sirupen... Tusen takk! Anonymous poster hash: 1a11f...e16
Tøytigern Skrevet 16. august 2014 #13 Skrevet 16. august 2014 Kardemomme te fra Ahmad, sukker og helmelk. Tømmes i egnet krus i den rekkefølgen. Rør og drikk. Verre er det ikke. Om du vil gjøre det skikkelig konservativt: Putt to poser PG tips i en liten tekjele med vann nok til et par (2-3) store kopper. Kok opp og putt oppi en passelig mengde H-melk (1 glass cirkus) og en dæsj sukker (1ss) + en passelig bit med skrelt ingefær. (På størrelse med en buljonterning av den rektangulære sorten.) Kok opp til det bobler. Ta av plata rett før det koker over. Tøm i kopp og drikk. Det er dette som er chai. Ikke alt det andre hippe stæsjet. Enjoy.
Tøytigern Skrevet 16. august 2014 #14 Skrevet 16. august 2014 Melk, svart te, krydder etter smak (f.eks. kardemomme, ingefær, kanel, muskat, chili) bringes til nesten kokepunktet, ferdig. Man kan like godt gjøre det ordentlig, det er ikke noe mer komplisert enn å drive med siruper og oppskummet melk. Anonymous poster hash: 21a1b...785 Jebs, Enig med du. Alt det andre som selges er som toroposer i mine øyne.
Tøytigern Skrevet 16. august 2014 #15 Skrevet 16. august 2014 Supert! Er den chai teen du lager god? Skal faktisk ta meg en tur på byporten og kjøpe den sirupen... Tusen takk! Anonymous poster hash: 1a11f...e16 Chai betyr te.
pinar Skrevet 16. august 2014 #16 Skrevet 16. august 2014 Jeg syns egentlig det hippe stæsjet smaker bedre det smaker jo pepperkake (Men jeg er ikke glad i hverken pg, te med sukker, hel melk eller ingefær, men det funker kanskje for TS).
Tøytigern Skrevet 16. august 2014 #17 Skrevet 16. august 2014 Jeg syns egentlig det hippe stæsjet smaker bedre det smaker jo pepperkake (Men jeg er ikke glad i hverken pg, te med sukker, hel melk eller ingefær, men det funker kanskje for TS). Det er ingefær som gjør at det smaker pepperkake.. (Kardemomme, ingefær og nellikspiker og du er garantert pepperkake. Lykke til.)
pinar Skrevet 16. august 2014 #18 Skrevet 16. august 2014 Det er ingefær som gjør at det smaker pepperkake.. (Kardemomme, ingefær og nellikspiker og du er garantert pepperkake. Lykke til.) Ja jeg kan moderere det til å si LITT ingefær men ikke når den blir veldig gjennomtrengende. De andre smakene du nevner liker jeg, og er det jeg bruker når jeg laget det "fra bunn". Pluss kanel.
Tøytigern Skrevet 16. august 2014 #19 Skrevet 16. august 2014 (endret) Ja jeg kan moderere det til å si LITT ingefær men ikke når den blir veldig gjennomtrengende. De andre smakene du nevner liker jeg, og er det jeg bruker når jeg laget det "fra bunn". Pluss kanel. Høres godt ut (Antar du bruker ingefærbit, kanelstang og nellikspiker. Eller blir det ikke så voldsomt godt. Krydder som flyter som pulver i koppen = Nei.) Endret 16. august 2014 av Tøytigern
pinar Skrevet 20. august 2014 #20 Skrevet 20. august 2014 En annen lettvindt juksemetode som jeg hvertfall syns smaker godt er denne serien fra David Rio. https://www.google.no/search?q=davidrio&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=vc_0U8LHJKT-4QSSjICgCg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1364&bih=708
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå