Sirah Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Etter å ha lest en del her inne så har jeg oppdaget at veldig mange mener at det omtrent er en fornærmelse og bli bedt som kaffegjest i et bryllup. (Ja, det er satt på spissen ) Kan jeg få spørre om hvorfor? Jeg har vært kaffegjest i flere bryllup og alltid blitt kjempeglad for invitasjon. Det har aldri engang falt meg inn at jeg har skullet bli noe annet enn glad. De gangene jeg har vært kaffegjest så har jeg ansett dette som naturlig, da det ikke har vært familie eller veldig gode venner. Jeg annser middagen kunn for de aller nermeste. Jeg forstår at man takker nei til "bare kaffe" om man har lang reisevei og jeg er enig i at det er veldig kjedelig å bli sittende å vente på en middag som drar ut i det uendelige. Jeg forstår bare ikke at det er en "fornærmelse"? 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Jeg får følelsen av A og B-lag. Jeg har takket nei to to kaffegjestinvitasjoner som krevde at jeg skulle reise til andre kanten av landet. Er det snakk om venner/kollegaer som bor på stedet føler jeg det kan være en ok løsning. Men når man er familie? Nei takk. Anonymous poster hash: 976d1...fe0 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Fordi man blir ekskludert fra den viktigste delen av feiringen, og oppfattes som en annenrangs gjest som ikke er viktig nok til å være med på middag og taler, men kan få et kakestykke som trøst, samt at brudeparet får en ekstra gave. I tillegg forventes det ofte at man stiller i kirken, underholder seg selv en 6 timers tid og så kommer tilbake, det føles rett og slett ikke bra. Store begivenheter feires med mat, og det å ikke bli inviteres i måltidsfellesskapet er ekskluderende og gjør at man føler seg holdt utenfor på et vis. Får du besøk langveis fra i en annen sammenheng byr du på middag, får du besøk langveis fra og ikke byr på mat men kun kaffe og kaker unndrar du deg en sosial akseptert kodeks, du avspiser noen med dessert. I tillegg er det ofte slik at kaffegjester blir oversett og litt glemt i bryllup. Middagen er ikke ferdig når kaffegjestene kommer, de blir satt på et annet rom eller gangen mens man hører folk spise og le av sanger og taler i naborommet, brudeparet glemmer å snakke med gjestene, de får ingen innføring i festlokalet slik som de andre (der er baren, der er toalettet, røyking ut der osv), de andre gjestene referer til taler kaffegjestene ikke har hørt, man kommer inn i en fest uten å være kommet inn i stemningen og føler seg dermed utenfor, og ofte blir middagene så lang og kakespising så utsatt at når kake er spist og kaffe drukket er klokken 1 og lokalet skal snart stenge. Nei det å være kaffegjest er ikke hyggelig, man føler seg som en partycrasher når man kommer og kommer heller ikke inn i stemningen. I tillegg forventes man å legge like mye i gave som de som får invitasjon til middag. Anonymous poster hash: c9d76...8bf 11
Ladycat Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Jeg synes hele opplegget med kaffegjester er en uting. Enten inviterer man til bryllup eller så gjør man det ikke. 9
Sirah Skrevet 11. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 11. august 2014 Jeg har ikke samme erfaring som dere... Jeg har følt meg like inkludert og satt pris på som en middagsgjest de gangene jeg har vært kaffegjest. Kanskje jeg har hatt flaks? Jeg har fullstendig forståelse for at brudeparet ikke kan be alle til middag, men ønsker å feire dagen med flest mulig av vennene sine. Da syntes jeg absolutt at kaffegjest er et godt alternativ Men skjønner det som sagt om man kommer langveis fra. OG brudeparet må jo så klart legge det til rette for at kaffegjestene føler seg velkommen... 1
Gjest BettyBoop Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Fordi man blir ekskludert fra den viktigste delen av feiringen, og oppfattes som en annenrangs gjest som ikke er viktig nok til å være med på middag og taler, men kan få et kakestykke som trøst, samt at brudeparet får en ekstra gave. I tillegg forventes det ofte at man stiller i kirken, underholder seg selv en 6 timers tid og så kommer tilbake, det føles rett og slett ikke bra. Store begivenheter feires med mat, og det å ikke bli inviteres i måltidsfellesskapet er ekskluderende og gjør at man føler seg holdt utenfor på et vis. Får du besøk langveis fra i en annen sammenheng byr du på middag, får du besøk langveis fra og ikke byr på mat men kun kaffe og kaker unndrar du deg en sosial akseptert kodeks, du avspiser noen med dessert. I tillegg er det ofte slik at kaffegjester blir oversett og litt glemt i bryllup. Middagen er ikke ferdig når kaffegjestene kommer, de blir satt på et annet rom eller gangen mens man hører folk spise og le av sanger og taler i naborommet, brudeparet glemmer å snakke med gjestene, de får ingen innføring i festlokalet slik som de andre (der er baren, der er toalettet, røyking ut der osv), de andre gjestene referer til taler kaffegjestene ikke har hørt, man kommer inn i en fest uten å være kommet inn i stemningen og føler seg dermed utenfor, og ofte blir middagene så lang og kakespising så utsatt at når kake er spist og kaffe drukket er klokken 1 og lokalet skal snart stenge. Nei det å være kaffegjest er ikke hyggelig, man føler seg som en partycrasher når man kommer og kommer heller ikke inn i stemningen. I tillegg forventes man å legge like mye i gave som de som får invitasjon til middag.Anonymous poster hash: c9d76...8bf eller så blir du degradert til servitør.. 1
Bubbly Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Jeg er veldig negativ til å dele inn gjestene på den måten. Er enig i at det gir følelsen av et A-lag og B-lag. Har blitt invitert som kaffegjest én gang og det var ca 3 timers kjøretur fra der jeg bor, vi takket nei! Jeg føler at den viktigste delen av bryllupet er seremonien (som man forøvrig mange ganger kan delta i likevel med mindre det er et spesielt sted) og middagen, når det er tid for kaffe og kaker er alle slitne og dagen litt på hell. I noen få tilfeller så kan jeg forstå at det blir sånn, eks. kun aller nærmeste familie til middag eller spesiell økonomisk situasjon. For oss var det ikke noe alternativ å dele inn på den måten!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Jeg synes hele opplegget med kaffegjester er en uting. Enten inviterer man til bryllup eller så gjør man det ikke. Enig. Eneste unntaket er om feks kun familie kommer til middag, og samtlige venner kommer på kaffe og fest. De som derimot lar noen få komme som kaffegjester : shame om You!Anonymous poster hash: 2c9a7...536 3
Sirah Skrevet 11. august 2014 Forfatter #9 Skrevet 11. august 2014 Enig. Eneste unntaket er om feks kun familie kommer til middag, og samtlige venner kommer på kaffe og fest. De som derimot lar noen få komme som kaffegjester : shame om You!Anonymous poster hash: 2c9a7...536 Jeg er faktisk litt enig i denne. Er det 60 til middag og 4 kaffegjester lissom Men det har ikke vært tilfellet der jeg har vært.... 1
Gjest Ciegus Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Jeg syns ikke det er noe problem å ha kaffegjester, så lenge alle bor i nærheten, og det er mange kaffegjester i forhold til vanlige gjester (det er aldri greit med færre enn 10 kaffegjester, og har du 80 gjester til middag er det bare uhøflig å invitere de resterende 10-15 på kaffe). OG man må fordele "jevnt" - du inviterer ikke halve venninnegjengen på middag, og den andre halvparten på kaffe... OG det må være fri bar... Jeg syns det er greit, rett og slett fordi det er den delen av et bryllup jeg syns er mest morsomt (festen!). Jeg har ingen problemer med å slippe å spise middag med 70 stk og høre på ørten taler og kanskje synge kleine sanger (kjeeedelig), og i stedet få komme som kaffegjest sammen med andre folk jeg kjenner. Kjenner jeg ingen fra før hadde jeg nok ikke giddet å komme som kaffegjest. Kake er godt, fest er gøy. Kan gjerne være kaffegjest, jeg. 4
SiMa Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Jeg har aldri opplevd å være i et bryllup hvor det er kaffegjester. I de bryllupene jeg har vært i har dessuten middagen tatt veldig lang tid, og da hadde det uansett ikke vært aktuelt med kaffegjester. I noen tilfeller kan det være en fin løsning. Brudeparet ønsker en intim feiring med de aller nærmeste, men ønsker samtidig å invitere mange venner til festen etterpå. Noen kriterier synes jeg i så fall bør være oppfylt: Bare de aller nærmeste er invitert til middag, de fleste gjestene kommer til kaffen. Hvis ikke vil de som kommer til kaffe lett føle at de "trenger seg på" i en fest de egentlig ikke skulle vært på. Middagen må starte relativt tidlig, så det fortsatt er noen timer igjen når festen starter. Middagen bør være ferdig til fastsatt tid/det bør legges inn margin så kaffegjestene slipper å sitte på gangen og vente mens de andre spiser. Fri bar og dans. Festen bør være mer enn et kakestykke og en kopp kaffe. En ekstra bonus er det hvis brudeparet tipser kaffegjestene om hverandre og hvor de kan gå for å få seg et rimelig måltid sammen. Da blir det heller ikke så mye dødtid mellom vielse og fest. 1
SiMa Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Jeg syns ikke det er noe problem å ha kaffegjester, så lenge alle bor i nærheten, og det er mange kaffegjester i forhold til vanlige gjester (det er aldri greit med færre enn 10 kaffegjester, og har du 80 gjester til middag er det bare uhøflig å invitere de resterende 10-15 på kaffe). OG man må fordele "jevnt" - du inviterer ikke halve venninnegjengen på middag, og den andre halvparten på kaffe... OG det må være fri bar... Jeg syns det er greit, rett og slett fordi det er den delen av et bryllup jeg syns er mest morsomt (festen!). Jeg har ingen problemer med å slippe å spise middag med 70 stk og høre på ørten taler og kanskje synge kleine sanger (kjeeedelig), og i stedet få komme som kaffegjest sammen med andre folk jeg kjenner. Kjenner jeg ingen fra før hadde jeg nok ikke giddet å komme som kaffegjest. Kake er godt, fest er gøy. Kan gjerne være kaffegjest, jeg. Tommel opp. 2
Gjest Ciegus Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Bare de aller nærmeste er invitert til middag, de fleste gjestene kommer til kaffen. Hvis ikke vil de som kommer til kaffe lett føle at de "trenger seg på" i en fest de egentlig ikke skulle vært på. Middagen må starte relativt tidlig, så det fortsatt er noen timer igjen når festen starter. Middagen bør være ferdig til fastsatt tid/det bør legges inn margin så kaffegjestene slipper å sitte på gangen og vente mens de andre spiser. Fri bar og dans. Festen bør være mer enn et kakestykke og en kopp kaffe. Det jeg har uthevet er et særdeles viktig poeng, ja! Skal man ha kaffegjester syns jeg ikke de skal komme noe senere enn kl. 20. Og man må være supersuperstreng på tidsplanen slik at man ikke blir forsinket før kaffegjestene kommer. Derfor skal ikke vi ha kaffegjester, for vi orker ikke forholde oss til strenge tidsplaner. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Vi har valgt å invitere naboer og kollegaer til kaffe og har bevisst ikke invitert noen med lang reisevei til kun kaffe. Har full forståelse for at man ikke orker å reise 3-4 timer for en kopp kaffe og et kakestykke. Vi inviterte 18 kaffegjester - kaffe og bryllupsfest med fri bar. 14 kommer - og virket svært glade for invitasjonen Til middag blir vi 68 og om noen mener det er uhørt kan de holde seg hjemme.Anonymous poster hash: 50618...cf6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Sitter egentlig og bare måper jeg må ha vært utrolig heldig med bryllupene jeg har vært i. Aldri opplevd som kaffegjest å måtte vente på at middagen skal bli ferdig. Og kaffen har alltid begynt rundt 18-19.30, aldri senere. Ellers har det vært mer enn nok kaker, brus, kaffe og vann til alle + fri bar og nattmat. Har vel vært heldig med at jeg ikke har hatt lang reisevei, da er det godt mulig jeg har takket nei, ja.Anonymous poster hash: 508b8...f09 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 eller så blir du degradert til servitør... Da slipper man i hvert fall å gi bryllupsgave. Anonymous poster hash: 7bcfe...6b2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #17 Skrevet 12. august 2014 Flere kaffegjester erfarer at middagen er veldig forsinket og må sittte på gangen og vente i enkelte tilfeller flere timer uten så mye som et glass vann så sant de ikke går og drikker av krana på dass. Det er heller ikke hyggelig å sitte og vente 4-5 stykker sammen mens de 50 andre sitter inne og spiser, hører på taler og er en del av fellesskapet. De færreste vil jo ha muligheten til å kunne være med på vielsen også, så sant de ikke ønsker å gå og drive dank på odde steder i landet. Og med tanke på hvor mange rare plasser folk feirer bryllup på, så er det ikke alltid at man kan kose seg på café eller dra og spise en god middag selv før kaffen. Av de bryllupene jeg har vært i, så har kun ett vært uten kaffegjester. I alle de andre har det vært betydelig større andel gjester til middag enn kaffe, og et av tilfellene måtte de sitte i rundt to timer og vente på at middagen skulle blitt ferdig. Slik behandler man ikke gjester under noen omstendigheter i mitt hode. Men bryllup så mister enkelte litt folkeskikk synes jeg... Jeg takker aldri ja til kaffegjest. Enten får de ivitere meg på en skikkelig måte, eller så gidder jeg ikke. Aksepterer de ikke det og blir sure, så får de bare bli det. Skal jeg noen sinne gifte meg, så er kaffegjester noe jeg kommer til å sette foten ned på. Det er et krav jeg ikke kommer til å fire på. Har vi ikke råd til å ha alle til middag, så får vi heller spare litt ekstra og vente til vi kan invitere alle. Anonymous poster hash: 1aba9...0c7 1
SiMa Skrevet 12. august 2014 #18 Skrevet 12. august 2014 Skal jeg noen sinne gifte meg, så er kaffegjester noe jeg kommer til å sette foten ned på. Det er et krav jeg ikke kommer til å fire på. Har vi ikke råd til å ha alle til middag, så får vi heller spare litt ekstra og vente til vi kan invitere alle. Anonymous poster hash: 1aba9...0c7 Eller gå for et mindre bryllup.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2014 #19 Skrevet 12. august 2014 Etter å ha lest en del her inne så har jeg oppdaget at veldig mange mener at det omtrent er en fornærmelse og bli bedt som kaffegjest i et bryllup. (Ja, det er satt på spissen ) Kan jeg få spørre om hvorfor? Jeg har vært kaffegjest i flere bryllup og alltid blitt kjempeglad for invitasjon. Det har aldri engang falt meg inn at jeg har skullet bli noe annet enn glad. De gangene jeg har vært kaffegjest så har jeg ansett dette som naturlig, da det ikke har vært familie eller veldig gode venner. Jeg annser middagen kunn for de aller nermeste. Jeg forstår at man takker nei til "bare kaffe" om man har lang reisevei og jeg er enig i at det er veldig kjedelig å bli sittende å vente på en middag som drar ut i det uendelige. Jeg forstår bare ikke at det er en "fornærmelse"? Jeg elsker å komme som kaffegjest hvis bruden har tenkt på alt. Slipper kirken og den kjedelige langtekkelige middagen og kommer opplagt og strigla til trengsel til kaffe, kaker og fri bar. Genialt det. Problemet er at nu for tiden er det så moderne å ikke ha fri bar så da sender jeg bare en to hundrings i posten, med en løgn om hvorfor jeg ikke kan komme.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #20 Skrevet 12. august 2014 Når jeg har fått kaffegjestinvitasjon er det uten unntak når jeg er en så perifer person i brudeparets liv at jeg ikke helt skjønner hvorfor jeg blir bedt i det hele tatt. Det er ikke derfor jeg misliker praksisen, det er fordi jeg synes det er merkelig å bli bedt til å overvære vielsen og komme på festen, men sitte og blomstre et annet sted mens middagen foregår. I flere tråder i det siste har det blitt nevnt at man kan ha en mottakelse rett etter vielsen for både nære og fjerne, så kan de fjerne(re) være ferdige med feiringen og de nære spise middag. Jeg synes det er en logisk måte å kombinere feiring med mange og middag for færre på. Å dra ut på kvelden for kaffe og dans frister meg ikke noe særlig for min egen del, spesielt fordi smalltalk-samtaleemnene gjerne er vielsen og ting som har skjedd under middagen. Er jeg kaffegjest er det jo sjelden aktuelt å se vielsen, og middagen fikk jeg ikke, så det føles lett ekskluderende. Det blir lett slik: "Så fin tale forloveren til Sigrid holdt" "Så bra da, jeg hørte jo ikke den for jeg er bare bedt til kaffen." "..." Anonymous poster hash: d9d63...a5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå