Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg har nå en førsteklassing å tenkte å innføre ukelønn.

Men hva er vanlig til en 6 åring? Han skal få "jobbe" for pengene, gå med søpla, rydde rommet og sånn. Men hva gir man? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på hva du tenker ukelønnen skal dekke..

Skal barnet kjøpe lørdagsgodt for den? Eller er pengene kun til sparing?

Skrevet (endret)

Jeg har en førsteklassing, hun får mellom 50 og 70 kroner hver lørdag som hun kan velge å kjøpe lørdagsgodt ++, eller spare :)

Edit: Hun må jobbe litt for disse pengene, rommet må være ryddig hver lørdag, og hun tar ut søpla og rydder sofa daglig. (setter puter og pledd på plass)

Endret av LatersBaby
Skrevet

Tråden er ryddet for spam.

Yvonne (mod)

Skrevet

Våre gutter på 7 og 9 får ca 25 kr uka for å gå ut med søpla, hjelpe til å rydde av bordet m.m. De får litt mer hvis de har hjulpet til med andre ting også. Å holde det ryddig på rommet er en selvfølge, så det inngår ikke i lønning. Men om de hjelper med å vaske og skifte sengetøy så får de litt for det. Pengene bruker de til det de vil, lørdagsgodt handler vi utenom.

Skrevet

Takk for innspill. :) da får jeg tenke litt her. :) Engel sin var kjekk. tenkte litt på at det blir jo kanskje urettferdig om 6 åringen må selv kjøpte lørdagsgodt og vi kjøper til lillebror...

Skrevet

Vi har et opplegg med en minimumssum og en maxsum for ukelønn. Hun får uansett 25kr, men har mulighet til å få 50kr hvis hun gjør oppgavene sine. Kom over en kjøleskapsmagnet formet som en pizza inndelt i stykker/biter. Hver dag etter ukelønn (dvs søndag) så får hun en og en bit på plass i pizzaen etter som hun gjør oppgavene sine. Er pizzaen hel på lørdag så får hun max utbetaling :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har et opplegg med en minimumssum og en maxsum for ukelønn. Hun får uansett 25kr, men har mulighet til å få 50kr hvis hun gjør oppgavene sine. Kom over en kjøleskapsmagnet formet som en pizza inndelt i stykker/biter. Hver dag etter ukelønn (dvs søndag) så får hun en og en bit på plass i pizzaen etter som hun gjør oppgavene sine. Er pizzaen hel på lørdag så får hun max utbetaling :)

Den var jammen lur!

Gjest _LilleMy
Skrevet

Da jeg var yngre hadde vi et skjema med oppgaver og priser på veggen, så krysset jeg av hver gang jeg feks hadde tatt ut av oppvaskmaskinen, gått ut med søpla og så videre. Husker ikke hvor mye jeg fikk for hver ting, men det var alt fra 5 til 15 kr. Etter en uke plusset vi sammen alt, og så var det pengene jeg fikk den uken. Synes det fungerte veldig greit :)

• Liker 1
Skrevet

Er det bare jeg som syns det er rart at barn får ukelønn for ting de selvsagt burde gjort uansett? Som å rydde av bordet, ta ut søpla, rydde rom, ta inn/ut av oppvaskmaskin osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...