AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Vi har betalt leie fra 1.august og skulle ha flyttet inn denne helgen. Det ble oppdaget store og alvorlige feil noe som gjør at vi ikke har fått flyttet inn og det kan ta mange uker å ordne det. Huseier betaler selvsagt for å reparere problemene, men hva med hvor vi skal bo? Akkurat nå bor vi hos foreldrene til min kjæreste, men det er et godt stykke unna og her kan vi da ikke bo når vi nå skal begynne på skole. Så jeg lurer på om utleier da må betale for et sted vi kan bo(f.eks hotell) inntil problemene er ordnet? Vi vil også kreve å få tilbake leie for august siden vi ikke får flytte inn (eventuelt da slippe å betale for september). Har vi loven på vår side her?Anonymous poster hash: 20ff2...2f7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Har dere skrivd kontrakt? Anonymous poster hash: 731a1...ea1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Har dere skrivd kontrakt? Anonymous poster hash: 731a1...ea1 Selvfølgelig. Men det har ikke noe med saken å gjøre. Jeg lurer på hva vi har krav på etter loven når vi ikke får flyttet inn. Anonymous poster hash: 20ff2...2f7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Det er bare å lese loven detAnonymous poster hash: c2007...0e2 1
Silfen Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 Du slipper husleie og så bruker du forsikring.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Du slipper husleie og så bruker du forsikring. Er vel utleier som skal bruke forsikring? Jeg har i alle fall ingen forsikring som dekker hotellopphold om vi ikke får flyttet inn når vi skal. Så mitt spørsmål er om det er vår rettighet at huseier skal betale for et sted å bo til oss når det ikke er mulig å bo i leiligheten?Anonymous poster hash: 20ff2...2f7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Det er bare å lese loven detAnonymous poster hash: c2007...0e2 Det finnes ganske mange lover her i Norge og det tar sin tid å lese gjennom alt, så derfor spør jeg her. Har du ikke peiling så svarer du ikke http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>Anonymous poster hash: 20ff2...2f7 6
FrittgåendeBurugle Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Selvfølgelig. Men det har ikke noe med saken å gjøre. Jeg lurer på hva vi har krav på etter loven når vi ikke får flyttet inn.Anonymous poster hash: 20ff2...2f7 Det har selvsagt noe med saken å gjøre. Står det svart på hvitt at leiligheten skulle være innflytningsklar og overtas 1. August?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Det finnes ganske mange lover her i Norge og det tar sin tid å lese gjennom alt, så derfor spør jeg her. Har du ikke peiling så svarer du ikke Anonymous poster hash: 20ff2...2f7 Så du trodde det kunne stå under straffeloven? Og ikke den loven som faktisk heter: lov om husleieavtaler? Og Joda jeg har funnet paragrafen(e) som regulerer det du spør om. Trenger du tolkning av paragrafen? Anonymous poster hash: c2007...0e2 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Det har selvsagt noe med saken å gjøre. Står det svart på hvitt at leiligheten skulle være innflytningsklar og overtas 1. August? Ja, selvfølgelig. Anonymous poster hash: 20ff2...2f7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Så du trodde det kunne stå under straffeloven? Og ikke den loven som faktisk heter: lov om husleieavtaler? Og Joda jeg har funnet paragrafen(e) som regulerer det du spør om. Trenger du tolkning av paragrafen? Anonymous poster hash: c2007...0e2 Herregud. Klarer du ikke svare på det jeg spør om så er det faktisk ikke vits å svare i det hele tatt. Anonymous poster hash: 20ff2...2f7 8
FrittgåendeBurugle Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Les kapittel to her.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Er vel utleier som skal bruke forsikring? Jeg har i alle fall ingen forsikring som dekker hotellopphold om vi ikke får flyttet inn når vi skal. Så mitt spørsmål er om det er vår rettighet at huseier skal betale for et sted å bo til oss når det ikke er mulig å bo i leiligheten?Anonymous poster hash: 20ff2...2f7 Det er derfor man skaffer seg innboforsikring. Anonymous poster hash: eee63...983
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Det er derfor man skaffer seg innboforsikring.Anonymous poster hash: eee63...983 Hva har innboforsikring å gjøre med det her? Anonymous poster hash: 92d85...ee2
lashara Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Herregud. Klarer du ikke svare på det jeg spør om så er det faktisk ikke vits å svare i det hele tatt. Anonymous poster hash: 20ff2...2f7 .der der har du fullstendig rett i. Skjønner ikke hva slike gjør på ett forum. Utrolig irriterende.Svar på det som det blir spurt om eller pell deg ut av tråden. 2
SmallTalk Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 Hør med leieboerforeningen. De burde kunne svare deg på dette.
Gjest AquaFina Skrevet 11. august 2014 #17 Skrevet 11. august 2014 Hei dere har krav på husleien tilbake for antall dager-mnd dere mister , ikke dekket opphold , men huseier må fikse opp i ( skadene i huset/leiligheten)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #18 Skrevet 11. august 2014 .der der har du fullstendig rett i. Skjønner ikke hva slike gjør på ett forum. Utrolig irriterende.Svar på det som det blir spurt om eller pell deg ut av tråden. Han svarte jo - eller snarere hintet sterkt om at TS burde lese Lov om husleieavtaler. Vil nå si at bedre svar enn det får du ikke. Hva med å google "Lov om husleieavtaler"? Svaret på spørsmålet står nemlig der. LES den og ta heller eventuelle oppfølgingsspørsmål her hvis nødvendig. Anonymous poster hash: 22ab4...650 2
Frodo Skrevet 11. august 2014 #19 Skrevet 11. august 2014 "Erstatning Leieboer kan kreve erstatning for sitt økonomiske tap såfremt ikke utleieren beviser at forsinkelsen eller mangelen skyldes noe som ligger utenfor utleiers kontroll. Leieboer kan på dette grunnlaget bare kreve erstattet sine direkte tap, f eks utgifter til leie av annet husrom. Dersom utleieren har utvist skyld eller uriktig lovet at husrommet skal ha visse egenskaper, kan utleier også holdes ansvarlig for leieboers indirekte tap. Indirekte tap kan være tapte inntekter ved barnepass i boligen, fravær fra jobb uten lønn eller utgifter til kjøp av nye ting, f eks dersom ting blir ødelagt av vannskader." http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Bruddp%C3%A5avtaleellerlov.aspx 1
Gjest Blondie65 Skrevet 12. august 2014 #20 Skrevet 12. august 2014 Så ikke jeg tolker den paragrafen kan dere altså enten kreve husleien tilbake eller leie av ny erstatningsbolig. Foreslår at dere går i dialog med husvert så snart som mulig om dette. Det kan jo være at både dere og husvert er tjent med at kontrakten heves slik at dere kan finne annen bolig og de kan få ro til å utbedre skadene. Forøvrig: det går an å tenke seg at de som skriver på et forum ikke aner hvor og hvordan de finner frem i over og regler, og ikke aner at det er noe som heter husleieloven. Ikke alle er en racer på å søke på Google heller. Noen er også unge og ute i leiemarkedet for første gang. Dette er noe man bør tenke over når man svarer. Lovdata har en utrolig flott funksjon for å både lenke og sitere paragrafer. Koster ikke så mye å gjøre det som enkelte skal ha det til. Har man ikke tid eller lyst til det, er det selvsagt helt frivillig det også, men man kan jo da kanskje henvise til husleieloven slik at folk kan hjelpe seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå