AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Jeg er helt fortvilet. Jeg går på minstesats med aap, og har de to siste årene mottatt bostøtte på rundt 3000kroner. På grunn av inntekten min har jeg slitt med å få endene til å møtes. Nå har de kuttet bostøtten min med nesten 1000kroner. Med dette kuttet har jeg ikke lenger råd til å bo der jeg bor og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Inntekten min har vært den samme hele veien, så jeg kan ikke forstå at det er mulig med et kutt på 30%. Det er jo helt sinnsykt. Husbanken sier at de har måttet gjøre noen "små" endringer på grunn av et eller annet vedtak. Jeg kan ikke forstå at de kan mene at dette er en LITEN endring. Jeg har snakket med nav, og jeg kan ikke få sosialhjelp fordi jeg har BSU. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Er frustrert, fortvilet og lei meg. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Noen som har noen trøstende ord? Anonymous poster hash: c7b65...6b6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Da må du bryte bsu, og bruke de pengene. Og videre kan du søke om sosialstønad.Anonymous poster hash: 2e2e4...aec 11
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Da må du bryte bsu, og bruke de pengene. Og videre kan du søke om sosialstønad.Anonymous poster hash: 2e2e4...aec Det stemmer. TS, du kan ikke ha sparepenger på konto og motta sosialstønad. Alle midler skal være brukt opp. Det du gjør nå er å bruke BSU-pengene for å dekke opp differansen. Det burde holde ganske mange måneder? Jeg vet jo ikke hvor mye du har på BSU-kontoen, men hvis det er en tusenlapp du trenger hver måned og du har eksempelvis 50 000,- der, så vil du klare deg i over fire år med det. Anonymous poster hash: e9de1...caf 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Det blir vel det jeg blir nødt til, men føler at boligdrømmen blir knust. Da kan jeg jo aldri åpne en BSU igjen. har ikke spart noe på den de siste to årene på grunn av veldig lav inntekt, så det er ikke akkurat som at jeg kan ta penger som er spart i år. Det føles så forferdelig urettferdig. TS Anonymous poster hash: c7b65...6b6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 Det blir vel det jeg blir nødt til, men føler at boligdrømmen blir knust. Da kan jeg jo aldri åpne en BSU igjen. har ikke spart noe på den de siste to årene på grunn av veldig lav inntekt, så det er ikke akkurat som at jeg kan ta penger som er spart i år. Det føles så forferdelig urettferdig. TS Anonymous poster hash: c7b65...6b6 Selv om du ikke kan åpne BSU igjen kan du opprette en sparekonto, så du kan fremdeles spare til EK når du får bedre inntekt igjen. Anonymous poster hash: e9de1...caf 12
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Da får jeg ingen skattefordeler lenger, og summer jeg har på BSU er så latterlig liten at det er bare veldig fortvilende. Om jeg åpner dem er det ikke snakk om mange månedene med 1000kroner ekstra. Skulle ønske jeg aldri åpnet den. Har spart siden jeg begynte i jobb som 16-åring. Hater meg selv akkurat nå for at jeg ikke bare satt dem på en vanlig sparekonto TS Anonymous poster hash: c7b65...6b6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Da må du bryte bsu, og bruke de pengene. Og videre kan du søke om sosialstønad.Anonymous poster hash: 2e2e4...aec Og med minstesats på AAP skal han eller hun altså greie å tilbakebetale skatteletten vedkommende har fått fra BSU Anonymous poster hash: 5807e...bc7 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Da får jeg ingen skattefordeler lenger, og summer jeg har på BSU er så latterlig liten at det er bare veldig fortvilende. Om jeg åpner dem er det ikke snakk om mange månedene med 1000kroner ekstra. Skulle ønske jeg aldri åpnet den. Har spart siden jeg begynte i jobb som 16-åring. Hater meg selv akkurat nå for at jeg ikke bare satt dem på en vanlig sparekonto TS Anonymous poster hash: c7b65...6b6 Sånn er livet. Jeg måtte selv bryte BSU for en del år siden, surt, men jeg overlevde. Anonymous poster hash: e9de1...caf 8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Og med minstesats på AAP skal han eller hun altså greie å tilbakebetale skatteletten vedkommende har fått fra BSU Anonymous poster hash: 5807e...bc7 Det kan hun betale med BSU-pengene. Det gjorde jeg da jeg måtte bryte min BSU for å ha penger til husleie osv. Anonymous poster hash: e9de1...caf 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Og med minstesats på AAP skal han eller hun altså greie å tilbakebetale skatteletten vedkommende har fått fra BSU Anonymous poster hash: 5807e...bc7 Greide å trykke post før jeg egentlig skulle, pokker. Utbetaling for de med minstesats i juni (istedet for feriepenger som vi som har jobbet får) er vel rundt 12000, noe som ikke helt dekker en BSU konto som er stukket hull på etter mange år med sparing. Da blir det jo å søke om hjelp fra sosialen igjen, eller å forsøke seg på det enda dummere med å ta opp kredittkort. Anonymous poster hash: 5807e...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Da får jeg ingen skattefordeler lenger, og summer jeg har på BSU er så latterlig liten at det er bare veldig fortvilende. Om jeg åpner dem er det ikke snakk om mange månedene med 1000kroner ekstra. Skulle ønske jeg aldri åpnet den. Har spart siden jeg begynte i jobb som 16-åring. Hater meg selv akkurat nå for at jeg ikke bare satt dem på en vanlig sparekonto TS Anonymous poster hash: c7b65...6b6 TS, hvor gammel er du? Anonymous poster hash: 5807e...bc7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 TS, hvor gammel er du? Anonymous poster hash: 5807e...bc7 23 TS Anonymous poster hash: c7b65...6b6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Og med minstesats på AAP skal han eller hun altså greie å tilbakebetale skatteletten vedkommende har fått fra BSUAnonymous poster hash: 5807e...bc7 Må bruke bsu pengene til å dekke det, om hun/han går i 0, så kan man søke sosialen om støtte. Eller mener du at nødstøtte skal bidra til å opprettholde folks sparepenger? Hva er poenget med å spare om de ikke skal brukes ved nød?Anonymous poster hash: 2e2e4...aec 11
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 23 TS Anonymous poster hash: c7b65...6b6 Har du studiekompetanse eller fullført vgs? Vurdert å få en utdannelse? Jeg går utifra at du sliter med saker og ting siden du er under NAV, men min mening er at folk generelt er i stand til langt mer enn de selv aner. Anonymous poster hash: 5807e...bc7 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Må bruke bsu pengene til å dekke det, om hun/han går i 0, så kan man søke sosialen om støtte. Eller mener du at nødstøtte skal bidra til å opprettholde folks sparepenger? Hva er poenget med å spare om de ikke skal brukes ved nød?Anonymous poster hash: 2e2e4...aec Nei hva tror du?! Hva er det folk pleier spare til på BSU?? Anonymous poster hash: c6941...949 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 Nei hva tror du?! Hva er det folk pleier spare til på BSU??Anonymous poster hash: c6941...949 Tja, bolig mener du? Vel, når man er under AAP allerede i en alder av 23, så skal det endel til å komme seg ut av NAV systemet, og da har man mulighet å søke startlån. Uten de store kravene om egenkapital. Anonymous poster hash: 2e2e4...aec 9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #17 Skrevet 11. august 2014 Har du studiekompetanse eller fullført vgs? Vurdert å få en utdannelse? Jeg går utifra at du sliter med saker og ting siden du er under NAV, men min mening er at folk generelt er i stand til langt mer enn de selv aner. Anonymous poster hash: 5807e...bc7 Jeg skal begynne å studere om en uke. Har vært syk i en del år, og har for mye studielån til at jeg får mer lån, så jeg får støtte av nav gjennom første året. Sykdomsbildet mitt gjør at jeg ikke kan bo i kollektiv, og her jeg bor, bor jeg "billig" i forhold til leieprisene. Bor i en storby... Legen fraråder meg sterkt å jobbe under studiene, da jeg må bruke det overskuddet jeg har til å få meg en utdanning, så jeg har ikke krefter til begge deler. Er enig i at sosialhjelp ikke skal brukes når man faktisk har penger på konto. Bare hadde håpet at det fantes et unntak for BSU siden den er låst. Har lite sparepenger utenom. Har 4000 som en buffer for krisetilfeller så jeg har jo 4 måneder der. Anonymous poster hash: c7b65...6b6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #18 Skrevet 11. august 2014 Tja, bolig mener du? Vel, når man er under AAP allerede i en alder av 23, så skal det endel til å komme seg ut av NAV systemet, og da har man mulighet å søke startlån. Uten de store kravene om egenkapital.Anonymous poster hash: 2e2e4...aec Husbanken har endret reglene for dette og strammet veldig inn. Jeg søkte faktisk startlån oss dem, da nedbetalingene på lånet hadde vært mye lavere enn jeg betaler i husleie, men jeg fikk avslag. TS Anonymous poster hash: c7b65...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #19 Skrevet 11. august 2014 Har de nettopp kuttet i bostøtten til folk over hele landet, en jeg kjenner har plutselig fått mindre ? Anonymous poster hash: ced86...bf1
Erazor Skrevet 11. august 2014 #20 Skrevet 11. august 2014 Er enig i at sosialhjelp ikke skal brukes når man faktisk har penger på konto. Bare hadde håpet at det fantes et unntak for BSU siden den er låst. Har lite sparepenger utenom. Har 4000 som en buffer for krisetilfeller så jeg har jo 4 måneder der. Anonymous poster hash: c7b65...6b6 Hele poenget med sosialstønad er at dette er en siste utvei når man er helt skrapt for penger. Når du har oppsparte midler, så har du fremdeles penger. Om du skal få innvilget sosialstønad, må du legge frem kontoutskrifter. Har du penger på konto, så vil dette beregnes som penger du har tilgjengelig og som må brukes og derfor trekkes fra dersom du får innvilget stønad. Så vidt jeg har forstått, så kan du ikke ha BSU dersom sosialhjelpen vil være vedvarende. Dersom du er i en kortvarig krisesituasjon er det imidlertid mulig å få sosialstønad som i så fall må betales tilbake i etterkant. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå