AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Heihei! Lurer litt på om jeg burde takke ja til epidural eller ikke. Jeg tenker på en side at kommer til å angre om jeg takker nei, for det går vel ikke å ta den etter man er så og så langt ute i fødselen? Jeg er redd for at jeg skal føle for å gi opp midtveis. Men samtidig har jeg hørt at fødselen ofte tar ganske mye lengre tid hvis man bruker epidural, vet noen om dette stemmer? Hva er deres erfaringer? Brukte dere epidural? Tok det veldig lang tid? Eller droppet dere det for så å angre senere? Gikk det helt fint uten?Anonymous poster hash: 7674a...9b2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Jeg fikk epidural seint i fødselen, det gikk så fort på slutten at jordmor ikke skjønte det godt nok. Ble lammet i ett bein og kjente riene på den andre sia. (Epi ble satt feil inn) . Måtte ta keisersnitt, om dette skyldes epi. vet jeg ikke, men det var godt med en "pause" under alt. Men egentlig bortkastet når jeg var så langt ute. Dropp heller Epi om du har stor åpning.. Da kan det gå mye saktere., i og med at jeg fikk hastekeisersnitt gikk det fort for min del. Anonymous poster hash: e111b...4da
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Har født to ganger, helt uten smertestillende. Har gått helt utmerket for min del. Jeg har vel vært der at jeg helst ikke vil ha eidural. Nå har jeg hatt to ganske raske, men også intense, fødsler da. Er gravid igjen, og smertestillende vil ikke være et tema denne gang heller. Gleder meg til fødsel. Det er vel noe med at epidural kan svekke riene ja. Anonymous poster hash: ef3bf...4a9
Gjest Vevila Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Fikk epidural rundt 5-6 cm, fungerte desverre ikke for meg, men babyen var heldigvis ute et par timer senere. Tror bare du skal ta det som det kommer, kanskje føler du at du klarer deg helt fint uten?
Silfen Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 Dersom du blir forespurt om epidural, så er det mest sannsynlig fordi det er et behov der. Dersom dette behovet er grunnet at du er sliten eller har så mye smerter at kroppen spenner seg for mye og jobber mot fødselen, så er epidural lurt, siden det ikke er annen adekvat smertelindring som tilbys på det stadiet. Har du ikke behov blir du mest sannsynlig ikke heller spurt om du vil ha. Det beste er å jobbe med kroppen og se hva du takler. 6
Hattifnatten Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 (endret) Hvordan epiduralen virker er nok ganske individuelt. Jeg slet med å slappe av, og spente meg nedentil hver gang jeg hadde rier. Jeg taklet smertene, men hadde ikke helt kontroll over musklene. Det gjorde at fødselen hadde treg fremgang. Da jeg fikk epidural greide jeg å slappe av og la kroppen jobbe (ettersom jeg ikke hadde noen smerter), noe som gjorde at jeg plutselig var klar til å presse etter bare noen timer. Endret 11. august 2014 av Hattifnatten 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Jeg fikk epidural uten å bli spurt. I ettertid sa jordmor at det var fordi jeg ble helt låst inne i smertene, noe som jo stemte. Nå endte min fødsel i akutt snitt, og da sluttet den desverre og virke så måtte ha narkose. Men den hjalp meg absolutt under riene. Enig med siflen, ta det som det kommer. Alle fødsler og smerten er forskjellig fra graviditet til graviditet. Anonymous poster hash: bf746...81a
Alkymist Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Er vanlig at det tar litt lenger tid, men jeg følte at jeg ikke kunne klart meg uten den gangen jeg fikk. Hadde bestemt meg på forhånd å ta det som det kom. Men jeg var syk og hadde sovet minimalt siste to døgn før fødsel. Har veldig intense rier uten pauser. Men jeg har hatt en fødsel uten epidural også. Den var like intens men siden jeg var i bedre form gikk det bedre. Ville kanskje valgt epidural da også om jeg ikke hadde hatt relativt raske fødsler. Mitt beste råd er å være litt åpen for hva som kan skje. Men snakk med jordmor slik at hun eventuelt vet at du ønsker deg epidural om fødselen drøyer, riene er veldig intense e.l. Man vet aldri hvordan en fødsel blir uansett.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Jeg fikk epidural seint i fødselen, det gikk så fort på slutten at jordmor ikke skjønte det godt nok. Ble lammet i ett bein og kjente riene på den andre sia. (Epi ble satt feil inn) . Måtte ta keisersnitt, om dette skyldes epi. vet jeg ikke, men det var godt med en "pause" under alt. Men egentlig bortkastet når jeg var så langt ute. Dropp heller Epi om du har stor åpning.. Da kan det gå mye saktere., i og med at jeg fikk hastekeisersnitt gikk det fort for min del. Anonymous poster hash: e111b...4da Dette virker til å være ganske vanlig. Hvorfor klarer ikke norsk helsepersonell dette? Anonymous poster hash: 9a0bc...fa3
vmbarbie Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Jeg har veldig god erfaring med epidural. For meg var det det som gjorde at jeg sitter igjen med en god fødselsopplevelse. Selvfølgelig var det vondt, men opplevde fødsel som helt overkommelig med epidural. Fikk den på ca 6 cm. Den virket godt på begge sider, og jeg fikk en god pause fra de intense riene. Sovnet faktisk, og sov i nesten to timer. Da jeg våknet var jeg 9 cm og klar for siste innsats 😊 Jeg sa fra til jordmor allerede da jeg kom inn på sykehuset at jeg ville ha epi, så da det begynte å bli intenst sånn rundt 4/5 cm ringte hun på anestesilegen. Litt guffent da jeg skulle presse for jeg kjente ingenting. I tillegg ble riene litt svakere. Da skrudde jordmor ned på epi og opp på riestimulerende drypp, og på tre press var snuppa ute 😊 Jeg takler smerte dårlig og visste på forhånd at jeg måtte ha smertelindring. Veldig glad for at det fungerte så godt!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Har født med og uten. Lange, kompliserte fødsler. Anbefaler soleklart MED! Anonymous poster hash: 34006...d27
Longgone Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Jeg fikk epidural på 7 cm. Gikk en time fra 3 til 7 centimeter og 10 timer fra 7-10cm som da var etter jeg fikk epidural, den stoppet opp hele fødselen uten at jeg fikk noen virkning av den så jeg kommer ikke til å føde med epidural igjen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Jeg hadde epidural i ca 1 time i fødselen(de skrur den av når man skal presse), og det trengtes virkelig. Min innstilling var at jeg skulle forsøkte uten sålenge det gikk, og være åpen for det om det virkelig var behov. Jeg hadde i bakhodet at man kunne være uheldig med bieffektene du nevner, så det var ikke noe jeg traktet etter sånn sett. Uti fødselen ble det helt klart behov for det - ble satt ca kl 14, og jeg fødte kl 17.50. Jeg var totalutmattet - og hadde ineffektive rier, men visstnok har min mor måtte ha drypp i alle sine fødsler(utenom det veldig enkle fødsler og ikke spesielt lange), så kan ha vært "gener" og tilfeldigheter. Fikk også sugekopp fordi riene var ineffektive, men synes ikke dette var noe videre problem - jeg var altfor utmattet til å klare pressingen skikkelig. Dette var fordi jeg var utmattet før fødselen var igang, så det regnet jeg med kunne skje - hadde nok hatt langt mer energi med et normalt svangerskap. Fikk ikke til å tisse ordentlig selv første natten - men synes ikke det var noe problem da jeg uansett var alt for svimmel til å reise meg opp det første døgnet. Babyen lå fint i senga mi og sov Fikk ikke noe nummenhet etter det eller andre komplikasjoner, og som sagt fødte jeg 4 timer etter epiduralen ble satt selv om både rier og pressing var ineffektivt. Du vil nok erfare at du ikke har så mye valg over hvordan fødselen blir, det er jo ikke slik at de som har intense og korte bare kan bestemme seg for å få en lengre fødsel - akkurat som de av oss som hadde smertestillende kunne velge å la være. Det som skjer skjer, og du vil oppleve at det enten går fint uten eller at du virkelig ikke klarer deg uten. Jeg følte begge deler under hele fødselen(jeg klarte meg virkelig ikke uten fra 7 cm). Anonymous poster hash: 8483a...734 1
Ciara Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Epiduralen fungerte fint, men den kom for sent. Jeg ba om det, men anestesilegen var opptatt pga en ulykke. Da jeg omsider fikk den var det ikke lenge før jeg fikk pressrier. Men det var deilig så lenge det varte Neste fødsel var uten epidural. På det tidspunktet jeg ba om epidural hadde jeg bare to åpningsrier igjen før jeg kunne presse (men det visste jeg ikke, og ble sur der og da). En mye enklere fødsel selv om den var uten smertestillende. Jeg sier som de andre: Ta det som det kommer. Noen ganger er epidural den beste løsningen, andre ganger er det ikke det. Og hvilken kategori din fødsel tilhører vet du ikke før du er der.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 TS her! Takk for svar folkens! Jeg liker godt å høre andres erfaringer og tanker rundt dette tenker jeg tar det som kommer ja. Hører på de rundt meg og kjenner om jeg har krefter til å prøve uten. Anonymous poster hash: 7674a...9b2
Gjest Doh Skrevet 11. august 2014 #17 Skrevet 11. august 2014 Jeg var åpen for alt før fødsel. Da mannen sa at jeg kanskje ville ha epidural takket jeg ja, men jeg rakk aldri å få den til tross for at anestesilegen kom raskt. Men det gikk veldig fint likevel, og jeg hadde en flott fødsel. Men den var jo relativt kort (ni timer fra første rie, rundt tre timer fra jeg kom til sykehuset), hadde den vart veldig lenge hadde jeg nok trengt eiduralen. Snakk med mannen/samboeren din om dette på forhånd slik at han kan be om det på dine vegne. Jeg tenkte ikke på å be om epidural i det hele tatt siden jeg var litt i min egen verden og bare konsentrerte meg om riene. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #18 Skrevet 11. august 2014 Min erfaring med epidural: Kom inn på føden ca kl 8, satte epiduralen 10:30 (null problem, ingen feilstikk eller smerter), babyen var ute kl 14 uten drypp. Så om jeg skal føde en gang til så er jeg skeptisk til å prøve uten, i tilfelle det går mye raskere enn nå.. Anonymous poster hash: 7f1bb...b2a
Virginia Skrevet 11. august 2014 #19 Skrevet 11. august 2014 Jeg fikk epidural og har kun positive ting å si om det. Fungerte perfekt for meg og gjorde fødselen til en fin opplevelse. Jeg kjente riene, men de gjorde ikke vondt. Jeg hadde fortsatt følelse i beina og kunne fint gå rundt på fødestuen. Trodde jeg skulle dø før jeg fikk epidural for riene var så ubeskrivelige vonde Alle fødsler er forskjellige, så jeg ville tatt det som det kommer
Vival Skrevet 12. august 2014 #20 Skrevet 12. august 2014 Fikk epidural, angret ikke et sekund. Fikk drypp da det gikk litt sakte, da gikk et raskt. Jeg kunne føde ti ganger til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå