Gjest meili Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 (endret) . Endret 25. oktober 2014 av meili
Alkymist Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Da hadde jeg personlig tatt forbeholdet opp til vurdering. For meg er identitet og bakgrunn viktig. Selvsagt ville begges bakgrunn vært like viktige å lære bort til barna. Men om min mann følte det slik ovenfor min identitet og skulle lært mine barn at den ikke var viktig hadde jeg følte at jeg ikke ble respektert. Kanskje ikke alle tenker sånn, men tror det hadde vært en deal breaker. Respekt ee alfa og Omega. 26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Han er ganske rar vil jeg si. Land i Europa har heller ikke dårlig økonomi eller teknologi. Selv om mye av industriproduksjonen er flyttet til andre land, men om lønnen her gikk ned, ville jo den blitt flyttet tilbake. Uansett ville ikke jeg likt så godt om min partner var slik. Sier noe om at han ikke verdsetter deg og din kultur. Anonymous poster hash: f0e1c...7f0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Hvor er han fra forresten? Anonymous poster hash: f0e1c...7f0
Gjest meili Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 (endret) Hvor er han fra forresten? Anonymous poster hash: f0e1c...7f0 . Endret 25. oktober 2014 av meili
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Han er fra Kina. Kineser. De kommer iallefall til å falle pladask om noen år. Gleder meg. Anonymous poster hash: f0e1c...7f0 7
Gjest Evans Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Det er ingen tvil om at det blir mange språk for en unge; 1) Språket i landet dere bor i 2) Engelsk 3) Hans språk 4) Ditt språk 5) Tilleggspråk Men hvis ungen skal lære hans språk, som jeg antar ikke har noen tilknytning til landet dere bor i nå, så er det bare rett og rimelig at ungen også lærer ditt språk. Ellers får dere kutte ut begge to, så ungen kun lærer nr 1 og 2 og 5. PS: ikke dumt å kunne kinesisk, men syns du skal få samme gjennomslag selv om Norsk ikke akkurat er et utbredt språk…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Da hadde jeg pakket sakene mine og reist. Om jeg f.eks. fikk barn med en waliser (som snakkes av sånn ca en halv million mennesker?), så hadde jeg selvfølgelig ønsket at barnet skulle lære seg walisisk. Hvor gamle er dere, hvilket land bor dere i? Å påstå at barn automatisk blir flinkere i matte bare de holder seg til å lære ett språk, er så på viddene at jeg vet ikke hva jeg skal si. Anonymous poster hash: 4f01f...8f9 13
Gjest meili Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Kineser. De kommer iallefall til å falle pladask om noen år. Gleder meg. Anonymous poster hash: f0e1c...7f0 Hva mener du med det? Økonomien i Kina blomstrer. Dessuten bor vi begge i Japan, som også har en god økonomi på verdensbasis. Det morsomme med dette er at han tidligere studere på et europeisk universitet, og mener at europeiske jenter er mye mer attraktive enn asiatiske jenter. Samtidig hadde han en "man crush" på en norsk fyr på det universitetet. Er han redd for å være "inferior" eller?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Han er fra Kina. Og hvor bor dere? Anonymous poster hash: 4f01f...8f9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Og hvor bor dere? Anonymous poster hash: 4f01f...8f9 Så ikke at du allerede hadde svart, så bare overse det spørsmålet. Anonymous poster hash: 4f01f...8f9
Gjest meili Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Det er ingen tvil om at det blir mange språk for en unge; 1) Språket i landet dere bor i 2) Engelsk 3) Hans språk 4) Ditt språk 5) Tilleggspråk Men hvis ungen skal lære hans språk, som jeg antar ikke har noen tilknytning til landet dere bor i nå, så er det bare rett og rimelig at ungen også lærer ditt språk. Ellers får dere kutte ut begge to, så ungen kun lærer nr 1 og 2 og 5. PS: ikke dumt å kunne kinesisk, men syns du skal få samme gjennomslag selv om Norsk ikke akkurat er et utbredt språk… Jeg snakker allerede litt kinesisk, og bruker det for å kommunisere med foreldrene hans, som aksepterer meg helt. Men det er en grunn til at det heter "morsmål", og ikke "farsmål"... Hvorfor skal norsk være på 4. plass?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Hvis dere bor i Japan, blir vel det riktige å lære barnet japansk og engelsk da? Inkl. alle de japanske skriftspråkene, som jeg ikke har greie på. Evt: Japansk i barnehagen, han snakker kinesisk med barnet, du norsk. Det vil gå tregere for barnet, så klart, men i det lange løp er det bare fordeler med å være flerspråklig. Anonymous poster hash: 4f01f...8f9 5
Gjest Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Kulturforskjeller kan være ganske tøffe for forhold. Han har en helt annen bakgrunn en deg, med et helt annet rollemønster, tenkesett, osv. Om du med din europeiske identitet ikke blir respektert og tatt på alvor, så bør du kanskje vurdere hvor viktig du er for han og hvor viktig dette forholdet er for deg på sikt. Elsker han deg, eller er du et eksotisk trofe? Få i hvert fall ikke unger med han på en stund! 8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Aha, det er derfor Kina har vært så tilbakestående så lenge altså, fordi de har hatt for mange språk! Mannen er en rasist (ref. hans påstander om det historieløse norske språket). Han ser på deg og din identitet som mindre verdt. Forholdet deres er ikke likestilt. Det kommer ikke til å vare. Håper for all del du ikke får barn med han der. Anonymous poster hash: 66fff...e98 14
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 Hva mener du med det? Økonomien i Kina blomstrer. For det første, er økonomien i Kina rett og slett usunn. Det er så mye investering i ubebodde byer og mye annet. I tillegg håper jeg at den økonomiske krisen har satt et skikkelig støkk i den Europeiske befolkningen, slik at det vekker dem igjen. Det beste er jo at de ikke brukte enorme lån for å få igang igjen økonomien. Anonymous poster hash: f0e1c...7f0 2
Huml@ Skrevet 11. august 2014 #17 Skrevet 11. august 2014 Han respekterer ikke din bakgrunn, det er helt tydelig, så da må du vurdere om du vil ha et forhold til, og barn med, en som snakker nedsettende om røttene dine. 11
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #18 Skrevet 11. august 2014 Haha, jeg ler av argumentet hans om at siden nordmenn lærer flere fremmedspråk, så bruker man opp hjernekapasiteten slik at det blir mindre "plass" til matematikk, eller hva det nå skulle være. Vet han ikke at det er bevist at jo mer du kan, desto lettere er det å lære? Det er faktisk ikke slik at man har "begrenset plass" i hjernen, og derfor må prioritere å lære det som er viktigst... Makan. Anonymous poster hash: e30af...400 10
anybody Skrevet 11. august 2014 #19 Skrevet 11. august 2014 Jeg trodde det var overvekt av gode gevinster for et barn, å vokse opp tospråklig?? Uansett så syns jeg ikke kjæresten din snakker veldig pent til deg.. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #20 Skrevet 11. august 2014 Han er på jordet. Norsk er ikke noe stort språk, men det er knyttet til et ressurssterkt og velstående land, og vil være nyttig i forhold til diplomati og business. Det er også slik at jo flere språk man lærer, desto lettere vil man lære nye språk. Selv vidt forskjellige språk har mange av de samme byggesteinene, og vil derfor byggeopp generell språkkompetanse. Og til sist kan man alltid lære barna sitt eget språk, samme hvor lite eller unyttig det måtte være, fordi dette har noe med forelder-barn tilknytning å gjøre, og for de fleste vil dette gjøres best på morsmål. Jeg hadde revurdert hele fyren, dersom han hverken tar hensyn til fakta eller dine følelser.Anonymous poster hash: a8281...00b 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå