AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Har ei jente på 15 år som går på fotball. Oftere og oftere nå er det andre ting som lokker; henge med venner o.l. Hun vil gjerne ha med seg ALT som skjer, og derfor vil hun gjentatte ganger droppe treninga, og heller reke ute. Jeg kjenner nå at jeg vil sette ned foten og si at dersom hun ikke drar på trening i dag, er ikke alternativet å være ute med venner, men å sitte hjemme. Samtidig er jeg redd jeg er aaaaalt for streng i og med at det fortsatt er ferietid .... Men altså; hva tenker andre? Anonymous poster hash: 0645d...89a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Hun er 15, det er skoleferie. La det gå en uke til før du begynner å mase, vel? Anonymous poster hash: 886b9...7db 5
umwar Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Hun får lære seg forpliktelser. Var ikke alltid jeg ville på håndballtrening heller, men jeg hadde jo ikke noe valg. Har hun meldt seg på et lag, må hun stille opp sålenge hun ikke er syk. Er det ikke lenger slik at en mister kamper/spillerettigheter hvis en dropper trening? 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Jeg hadde gjort det samme. Jeg betaler ikke for ting barna ikke gidder å gå på. Jeghadde sagt at om hun skulker ttrening flere ganger (utenom ved sykdom) slutter jeg å betale. Da får hun enten slutte i sporten, eller betale selv for trening hun ikke går på. Anonymous poster hash: 143e5...a08 7
Haribo24 Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 La hun bestemme selv. Siden hun er 15 år og begynner å bli voksen synes jeg hun burde få mer ansvar og ta sine egne valg. Hadde foreldre som tvang meg med på alt mulig. Det førte ingenting godt med seg. 4
Mafalda Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 En 15-åring er stor nok til å bestemme selv. Vil hun ikke på fotball, så kan hun få slutte. Men, hvis hun vil spille fotball men skulke treningene som kræsjer med morsommere ting, så tenker jeg at hun faktisk må lære seg å sette forpliktelsen først. Greit at man en sjelden gang kan droppe trening til fordel for noe helt spesielt, men å "ikke gidde" fordi man skal reke ute i steden synes jeg ikke er ok. Jeg er relativt streng med mine unger- det dreier seg om å stille opp og ta følgene av egne valg. Er du med, så er du med, selv om Lise skal på kino. Synes du skal ta en prat med henne om fotballspillingen generelt, og høre hva hun tenker om det. 3
Gjest Coolaid Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Det handler om forpliktelser ovenfor deg som har betalt, og for laget hun er på. Generelt sett syns jeg det er greit å ha en klar avtale med barna om at er de påmeldt på en aktivitet så skal de møte hver gang og ikke bare når de har lyst. Det handler jo litt om å lære seg spilleregler i livet. Hvilke voksne får vi når de bare venner seg til å stille opp på ting når de selv finner det for godt ? Ta en prat med henne og finn ut om hun vil fortsette på fotball dette skoleåret. Forklar henne at det forventes at hun stiller opp på alle treningene med mindre det er noe virkelig spesielt som skjer akkurat samtidig. Dersom hun ikke går på trening i dag kan hun holde seg inne og tenke på om hun vil fortsette med fotballene eller ei. Hvor mange ganger i uken er det fotballtrening ?
Gjest Coolaid Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 AnonymBruker, on 11 Aug 2014 - 14:24, said: Hun er 15, det er skoleferie. La det gå en uke til før du begynner å mase, vel? Anonymous poster hash: 886b9...7db Typisk fjortis svar.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Det er vel nå ved skolestart hun må ta valget, være med på laget (og da alle treningene, med mindre hun er syk el) eller ikke være med på laget. Å ikke ville spille fotball må hun selvfølgelig få lov til å velge.Anonymous poster hash: d572c...ddc 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Du får si at hvis hun ikke gidder å gå på trening så gidder ikke du å betale for det heller.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Det er vel nå ved skolestart hun må ta valget, være med på laget (og da alle treningene, med mindre hun er syk el) eller ikke være med på laget. Å ikke ville spille fotball må hun selvfølgelig få lov til å velge.Anonymous poster hash: d572c...ddc Det kommer Ann på hvordan de er organisert, her måtte man betale avgiften uten mulighet til refusjon før sommeren startet.Anonymous poster hash: ddba5...587
LukaFrost Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Jeg ser det argumenteres om at hun må delta på det som er betalt for (forsåvidt greit nok det). Jeg vil heller fokusere på at fotball er en lagidretter og man stiller opp for laget sitt. Hvis spillerne dropper trening i tide og utide går det jo ut over de andre på laget. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Ikke la henne skulke, hun er akkurat i den fasen der treningen glipper, og gode treningsvaner er noe hun kommer til å være glad for i fremtiden. Det er en investering å la det være en vane fra man er ung. Anonymous poster hash: 227aa...f8c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Ikke la henne skulke, hun er akkurat i den fasen der treningen glipper, og gode treningsvaner er noe hun kommer til å være glad for i fremtiden. Det er en investering å la det være en vane fra man er ung. Anonymous poster hash: 227aa...f8c På et eller annet tidspunkt vil vel de fleste slutte med denne formen for trening, og heller finne sin "voksne" treningsform. 15 år er en fin alder for det. Det var da jeg tok overgangen til "sunnhetstrening" som jogging og aerobic, i stedet for fotball ol. Anonymous poster hash: d572c...ddc
Lucretia Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 Jeg ville spurt henne om fotball er så viktig for henne lenger. Rundt 15 er jo den tiden da man begynner å satse mot toppnivå (J15 og U17 etc. ) og det krever driv og egeninnsats. Det er en ærlig sak, det å ikke ville fortsette når ting begynner å bli "alvor". Sett dere ned og ha en rolig samtale basert på forståelse og ikke (forventnings) press. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå