Gå til innhold

Hvem arver alt hvis noen av oss skulle dø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bank i bordet at det ikke skjer...

Jeg og mannen min (kaller han mannen min siden vi har vært ilag så lenge) har vært kjærester og samboere i 23år, men er ikke gift, en av grunnene fordi han alltid sier "ka man ska gjèft seg førr?? Bortkasta pænga, og è manj ikkje gjèft kanj man heller ikkje bi skjellt!" Noe som jeg er enig i... Vi har ikke barn og foreldrene hans lever ikke. Han har to søsken som vi ser en gang i året i sommerferien. Vi eier et hus ilag som vi begge betaler på, og både huset og bilen står på han. Vi begynte å snakke om det her i gårkveld og han sa at selvfølgelig hvis han sku dø før meg så er det jo klart at huset, bilen og alt vi har automatisk er mitt siden vi har vært ilag i over 23 år og så og si er gift, som han sa.... Han har ikke skrevet noe testamente på noe, me. Han sier at det blir jo selvfølgelig mitt for jeg er jo kjerringa hans.

Noe som gjorde meg litt bekymret er at når foreldra hans døde for to år siden, sloss de to søsknene hans om huset til foreldra med nebb og klør og vi holdt oss utenfor alt dramaet for det der orket ikke vi. Broren hans ville selge huset til foreldra, mens søstra som bor på andre siden av landet ville at huset skulle beholdes og brukes som sommerhus. Det var alvorlig krangling om det og det endte med at huset ble solgt og når mannen min sa på skøy "ja korr mykkje bi det på oss kvær?" Da fyrte søstra seg opp å

Sa at siden vi ikke hadde vært med å ta avgjørelse på hva som skjedde med huset til foreldra, så var det ikke rett at salgsinntektene på huset ble delt på

Dem alle tre... Altså fordi vi holdt oss unna all kranglingen deres om huset og penger, så hadde ikke mannen min noe rett på penger fra salgsinntekten. Så det endte opp med at søsknene hans delte pengene og mannen min som vanlig orket ikke legge seg bort i det. Han er sånn at han bare vil ha husfred.

Så jeg begynte å tenke, hvis mannen skulle dø før meg om plutselig da søsknene hans kunne komme å ta huset og bilen og alt som er vårt, fra meg så jeg ble sittende på barmark?

Anonymous poster hash: c8f92...77a

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Om han står som eier, arver hans søsken.

Du arver ingen ting, siden dere ikke er gift, og ikke har felles barn.

Dere bør absolutt skrive et testamente.

• Liker 15
Skrevet

Om han står som eier, arver hans søsken.

Du arver ingen ting, siden dere ikke er gift, og ikke har felles barn.

Dere bør absolutt skrive et testamente.

Dette. Skriv testamente!

Anonymous poster hash: aeb1c...f41

• Liker 6
Skrevet

Har dere barn? Her må dere straks ordne opp og skrive testament, for så vidt jeg husker vil du kun arve 4 eller 6 G (1G er ca 85000), resten vil gå til hans søsken (dersom han dør først). Har dere barn går alt (minus dine 4G) til barna, men du kan sitte i uskifte. Selv om man er gift er det ikke automatikk i at man arver alt etter hverandre, ektefelles pliktdelsarv er 25% av boet, 50% dersom man ikke har barn (dvs at arvingene er foreldrene eller barn av disse, altså avdødes søsken). Jeg vet at det er i ferd med å komme noen endringer, men det hjelper ikke dere dersom han dør i miorgen.

Anonymous poster hash: 2da0a...c61
  • Liker 2
Skrevet

Du blir stående på bar bakke. Dette må dere ordne opp i, helst i går.

Anonymous poster hash: b2f70...aef
  • Liker 2
Skrevet

Ektefeller har rett til å sitte i uskiftet bo, så her bør du dra mannen med på tinghuset for giftemål så fort som råd er. Dere behøver ikke gjøre noe mer ut av det enn sermonien, men da er du iallefall sikret ut livet.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Har dere barn? Her må dere straks ordne opp og skrive testament, for så vidt jeg husker vil du kun arve 4 eller 6 G (1G er ca 85000), resten vil gå til hans søsken (dersom han dør først). Har dere barn går alt (minus dine 4G) til barna, men du kan sitte i uskifte. Selv om man er gift er det ikke automatikk i at man arver alt etter hverandre, ektefelles pliktdelsarv er 25% av boet, 50% dersom man ikke har barn (dvs at arvingene er foreldrene eller barn av disse, altså avdødes søsken). Jeg vet at det er i ferd med å komme noen endringer, men det hjelper ikke dere dersom han dør i miorgen.

Anonymous poster hash: 2da0a...c61

Sitat fra åpningsinnlegget:

Vi har ikke barn og foreldrene hans lever ikke. Han har to søsken som vi ser en gang i året i sommerferien.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hvis du, TS, skulle dø først, vil dine foreldre (om du har noen) og eventuelle søsken arve deg. Som alle i tråden skriver, gift dere eller skriv gjensidig testament.

Endret av Arabella
Skrevet

Ektefeller har rett til å sitte i uskiftet bo, så her bør du dra mannen med på tinghuset for giftemål så fort som råd er. Dere behøver ikke gjøre noe mer ut av det enn sermonien, men da er du iallefall sikret ut livet.

De har ikke barn så hun kan arve alt ved testamente, ikke noe poeng med uskiftet bo da.

Anonymous poster hash: f66cf...74b

• Liker 2
Skrevet

Dere betaler begge på huset som dere "eier" men det står på han?? Snakk om å gå i kvinnefella. Om dere ikke skriver noe testamente så står du der uten hus eller noe. Selv om du har betalt like mye som han er det hva som står på papiret som teller. Her hadde du stått på bar bakke og antageligvis tapt verdier i millionklassen (eller i hvert fall hundretusener) hvis han døde. Det samme vil også skje om dere går fra hverandre. Du sitter igjen med ingenting. Se og få skrevet testamente, men det som er MYE viktigere er at dere får ditt navn på skjøtet!

• Liker 4
Skrevet

Støtter alt som sies her! Få navnet ditt på skjøtet og skriv testamente.

Søsknene til samboeren din hadde forresten ingen rett til å ta foreldrearven fra ham - badly done!

Anonymous poster hash: a861a...be4
Skrevet

Gjensidig testamente umiddelbart.

Anonymous poster hash: 17e82...b6a
Skrevet (endret)

Skriv testamente, ja. Da er alt løst. Så går det også an å diskutere om dere ønsker å testamentere til et veldedig formål dersom begge skulle gå bort samtidig.

Endret av listefyll
  • Liker 1
Skrevet

De har ikke barn så hun kan arve alt ved testamente, ikke noe poeng med uskiftet bo da.

Anonymous poster hash: f66cf...74b

Med et giftemål er man 100% sikker på at man er sikret sin arv, og det er tilnærmet gratis å gifte seg. Skal man testamentere arven, bør man bruke advokat, slik at man ikke kommer opp i problemer etterpå, noe som kan synes mulig med denne mannens søsken. Advokat koster penger, ergo ville jeg giftet meg. :biggrin:

• Liker 1
Skrevet

Skriv testamente, ja. Da er alt løst. Så går det også an å diskutere om dere ønsker å testamentere til et veldedig formål dersom begge skulle gå bort samtidig.

Testamentere bort til veldedig formål om dere går bort samtidig var en god ide! Tror jeg ville gjort "alt" for å hindre mine søsken i å arve meg om jeg var i samboeren til TS sin situasjon.

Anonymous poster hash: aeb1c...f41

Skrevet

Enten får du dra med deg mannen til Tinghuset og bli gift, til en advokat og få skrevet et vanntett gjensidig testament eller finne deg i at du om han dør før deg eller finner seg en ny dame, står med kofferten i hånden på gaten.

Anonymous poster hash: 7819c...6f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...