Gå til innhold

Kan rottingmøblene stå ute om vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tåler de å stå ute om vinteren eller MÅ de tas inn ?

Noen erfaringer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke plass til dem innendørs. De har foreløpig bare stått ute en vinter, med presenning over. Det ser ut til å ha gått fint, de var hele og pene denne sesongen også, men det er jo godt mulig det forkorter antall leveår de har.

Anonymous poster hash: 7cae0...a7e

• Liker 1
Skrevet

Ekte rotting tåler vel neppe å stå ute, men hvis det er kunstrotting tåler nok det en vinter eller to og da helst under presenning. Vær obs på at det er forskjell på typen plast som brukes, polyetylen holder bedre enn pvc.

Skrevet

Hmmm. Er litt usikker på om det er ekte rotting eller ei. De litt dyrere pleier være rotting og billigere i plast? Stemmer det ?

Skrevet

Lite trolig at det er ekte rotting det er snakk om, de egner seg ikke så godt som utemøbler i Norge. Rotting er egentlig en type liane som brukes som flettemateriale.

Det er store prisforskjeller på kusntrotting også, og såvidt jeg har skjønt er det pvc-variantene som holder seg dårligst. Det går vel hovedsakelig på at de mister fargen i sola lettere. Hvis du skal la det stå ute ville jeg uansett spandert trekk eller presenning.

Skrevet

Lite trolig at det er ekte rotting det er snakk om, de egner seg ikke så godt som utemøbler i Norge. Rotting er egentlig en type liane som brukes som flettemateriale.

Det er store prisforskjeller på kusntrotting også, og såvidt jeg har skjønt er det pvc-variantene som holder seg dårligst. Det går vel hovedsakelig på at de mister fargen i sola lettere. Hvis du skal la det stå ute ville jeg uansett spandert trekk eller presenning.

I produktbeskrivelsen fra hvor de er kjøpt står det "flettet rotting" , men begrepet rotting blir gjerne brukt i hytt og pine uten at det faktisk er rotting?

• Liker 1
Skrevet

I produktbeskrivelsen fra hvor de er kjøpt står det "flettet rotting" , men begrepet rotting blir gjerne brukt i hytt og pine uten at det faktisk er rotting?

Ja, rotting virker til å være en betegnelse for et spesielt utseende, altså flettverk som ser ut som rotting/rattan. Men hvis det er poly- eller pvc-rotting egner det seg nok langt bedre utendørs enn naturlig/ekte rotting.

Hvis det er naturrotting ville jeg vært nøye på å dekke over mellom hver bruk, siden det tåler fukt og regn dårlig, og egentlig sol også... Og jeg hadde nok satt det innendørs vinterstid, eller i det minste tildekket under tak.

Skrevet

Når du stryker hånden over, er det glatt?

Anonymous poster hash: f87aa...7cc

Skrevet

Nei de er litt "hårete". Har et billig cafesett fra europris også, det er uten tvil i plastikk

Skrevet

Har du muligheten til å ta inn møblene vil jeg på det sterkeste anbefale det.

Anonymous poster hash: eaecd...eac
Skrevet

Så hos en slektning som hadde utemøbler i plastrotting at de var begynt å bli slitt. Men jeg har ingen aning om hvor gamle møblene er og hvordan de er oppbevart. Jeg husker jeg tenkte over det fordi vi har vurdert det selv, men kan ikke oppbevare møblene inne om vinteren.

Anonymous poster hash: 65a06...a46

Skrevet

Plastrotting kan i hvert fall fint stå ute. Det er fordel å ha presenning over.

Ekte rotting derimot tviler jeg på at kan stå ute.

Skrevet

Mine plastrottingmøbler har stått ute i fire år, og ser fremdeles like fine ut. Må så klart få en vask når våren kommer, men ellers går det fint. Hos meg står de delvis under tak, men er likevel utsatt for regn, frost og vind. Hvis du ikke kan ta dem inn kan det være greit å kjøpe et trekk som andre foreslår.

Anonymous poster hash: df523...636

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...