Gå til innhold

Slutte å røyke - tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst til å slutte å røyke, men har gjort flere forsøk tidligere uten hell. Derfor kjenner jeg på frykten for nok et mislykket forsøk. Og klarer ikke å hente frem troen på at jeg faktisk skal klare det.

Er en stressrøyker. Og tenner meg gjerne en røyk når jeg er stresset, sint, sur, opprømt eller trist/lei.

Hvordan klarte du å slutte? Noen spesielle tips du har å dele?

Skrevet

Har veldig lyst til å slutte å røyke, men har gjort flere forsøk tidligere uten hell. Derfor kjenner jeg på frykten for nok et mislykket forsøk. Og klarer ikke å hente frem troen på at jeg faktisk skal klare det.

Er en stressrøyker. Og tenner meg gjerne en røyk når jeg er stresset, sint, sur, opprømt eller trist/lei.

Hvordan klarte du å slutte? Noen spesielle tips du har å dele?

Jeg sluttet å røyke via Røyketelefonen. Nå vet jeg ikke om den eksisterer lengre. En av de tingene som hjalp meg til å slutte, var bl a å bestemme meg for å røyke 5 sigaretter om dagen til fastsatt tid. Sigarettene holdt jeg i den andre hånden, altså ikke røykehånden og mellom langfinger og ringfinger.

Du må gjøre det vanskelig å røke og du skal selvsagt ikke røyke inne. Etter en stund, trapper du ytterligere ned. Hvis du får lyst til å røyke mer enn den fastsatte mengden på 5 sigaretter, skreller du en appelsin med hendene og spiser den.

Dette var tips jeg fikk fra Røyketelefonen, men jeg innførte også et lite triks selv:

Mens du holder på med nedtrappingen, samler du på alle sneipene og legger disse i et tomt og reint syltetøyglass med tett lokk. Får du røyketrangen over deg, tar du deg bare et par sniff nedi syltetøyglasset og jeg kan garantere at røykelysten blir borte.

Skrevet

Bestem deg for at du er på din siste kartong/pakke og at når den er tom så er du røykfri. Og ikke tenk på at røyk er noe du kommer til å savne, som at det blir tatt fra deg. Tenk hvor godt det er for kroppen å slippe, se på det som gift og noe negativt (er jo det det er). Lykke til.

Har selv slutten å røyke og snuse. Det eneste jeg angrer på (utenom at jeg begynte) er at jeg inne sluttet før

Anonymous poster hash: 693c1...56e

Gjest BettyBoop
Skrevet

Slutt å kjøp sigaretter kast de du har. Og så må du bare tvinge deg til å overvinne suget hver dag uansett hvor jævlig det river i deg, helt til suget etterhvert avtar

Skrevet

Jeg sluttet å røyke ved hjelp av Nicotinelle tyggis, får kjøpt dem på vanlige dagligvarebutikker.

Jeg tok en tyggis istedenfor røyk, og de skulle tygges lenge, så de virket over røykesuget. Etter 3-4 uker hadde jeg kun morgenrøyken igjen, men klarte tilslutt å erstatte den også med tyggis.

Tygget vel tyggis en uke og to etter siste sigarett, før jeg kuttet tyggisen helt ut.

Det gikk overraskende bra, hadde jeg visst det var så lett skulle jeg sluttet for mange år siden!

Hilsen røykfri siden 2010 :)

Lykke til, dette klarer du :)

Anonymous poster hash: eaa08...b9d
Skrevet

Lag deg en bruker på Slutta.no. Der har du alle som er likesinnede og du får støtte og hjelp gjennom prosessen.

Jeg brukte Champix piller når jeg sluttet. Det gikk overraskende lett. Nå er det 4 år siden jeg sluttet.

Anonymous poster hash: f691b...d49
Skrevet

Hvis du overvinner de første dagene er mye gjort, jeg kjenner en som var storrøyker som har fått lungekreft-google it and you are quitting..

Anonymous poster hash: 63fac...958
Gjest Magdalene
Skrevet

Slutt å kjøp sigaretter kast de du har. Og så må du bare tvinge deg til å overvinne suget hver dag uansett hvor jævlig det river i deg, helt til suget etterhvert avtar

Slik sluttet jeg.

Hadde selvfølgelig røykesug, men man må jo bare være sterk nok til å ikke kjøpe seg den ene røykpakken.

Så enkelt, og så vanskelig er det.

OG.. hver gang jeg fikk sug, så satt jeg i gang med noe. Vasket, støvsugde, ryddet i skaper, tok en telefon etc..

Skrevet

Hvis du overvinner de første dagene er mye gjort, jeg kjenner en som var storrøyker som har fått lungekreft-google it and you are quitting..

Det der hjelper ikke det spor. Vi vet alle at man kan få lungekreft og de kampanjene de hadde hvor de viste bilder av lunger og kols osv gjorde bare at jeg trassrøyket.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Alle vet jo at røyking skan føre til lungekreft, og andre grusome sykdomer. Trenger vel ikke google for å vite det?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Alle vet jo at røyking skan føre til lungekreft, og andre grusome sykdomer. Trenger vel ikke google for å vite det?

men vet de hvor dårlige prognoser det er på lungekreft? De fleste som får denne typen kreft dør etter kort tid. Oppinot umulig å kurere
Skrevet

Kjøp deg en e-sigarett og bruk dampveske uten nikotin. For en som er psykisk kjempeavhengig er det til stor hjelp. Nikotinplaster el -tyggis kan brukes i tillegg, men jo mindre nikotintilførsel kroppen får, jo raskere forsvinner suget.

Jeg brukte e-sigarett da jeg sluttet for mange år siden og det fungerte strålende.

Anonymous poster hash: 40448...a3e
Skrevet

men vet de hvor dårlige prognoser det er på lungekreft? De fleste som får denne typen kreft dør etter kort tid. Oppinot umulig å kurere

Men man tenker jo "det skjer ikke meg". Som vi gjør med det meste annet.

Gjest Dizzy88
Skrevet (endret)

For en stress røyker som prøver å slutte men sliter er det dumt at de skal vite alt dette og bli påmint. Av den grunn at de blir stresset av det, for de sliter sånn med å slutte å blir enda mer redd for å få det. Been there, done that! Selvsagt hjelper nok noen, men for min del utgjorde mas om mulige sykdommer og mas om at jeg måtte slutte til at jeg stresset oppog røykte mer.

TS.

Jeg sluttet etter ca 8-9 år som røyker.

Jeg klarte å slutte å røyke ved at jeg var meget bestemt. Hadde utallige forsøk bak meg, og endte hver gang med å ta en røyk. Var også stress røyker!

Jeg lastet ned mobil appene LHL (evnt slutta sin.. De forteller deg hvor mange røyk du har spart, penger, og helsegevinster i prosessen. Samt de har telling på hvor lenge siden sist røyk. Jeg fikk en fanden i meg og tenkte jeg hvertfall ikke skulle ødelegge rekorden. Samt jeg meldte meg inn på slutta.no, leste på forum der. Selvsagt viktigste av alt var motivasjonen og viljen. Jeg har nå vært røykfri i 9 mnd, hatt min første røykfri sommer på en årrekke. :) Annet tips er ikke et eneste trekk, ikke fest røyk. Det har jeg prøvd! Har tidlige prøvd tyggi, røykeslutt bokå (sluttet et halv år etter å ha lest deg, mn begynte igjen).

Stå på, ha tro på deg selv. Dette klarer du!:)

Endret av Dizzy88
Skrevet

Takk for tips. Har satt sluttdato, og har tenkt godt igjennom hva som er motivasjonen for å slutte. Også notert dette. Jeg gleder meg til den dagen jeg er røykfri, og prøver å være positiv til at dette skal gå bra :-)

At det er farlig vet jeg selvfølgelig. Og det med lungekreft vet jeg også. Men som mye annet man foretar seg så lukker man (jeg ihvertfall) øynene for de værste konsekvensene av det. Helsekampanjene og forbudene mot røyk biter ikke på meg, men skaper heller en skikkelig trass hos meg. ("Alle" vet farene ved røyk, hva er vitsen med å påtvinge denne infoen? For å fyre opp under hatet mot røykere?)

Skrevet

E-sigaretter er fint. Ingen farlig tobakk og greit å ha når man bare MÅ pga stress o.l. Begynn med nikotin i væsken og trapp deretter ned. Jeg var tobakksfri fra dag 1 og har aldri sett meg tilbake, til tross for mange, mange mislykka forsøk tidligere (uten e-sigarett). Har nå halvert nikotindosen og laget strengere regler for meg selv, slik at jeg bruker den mindre også. Målet er å legge den helt vekk før nyttår.

Bruker nikotintyggis av og til også, men sjelden. Mest på lange reiser eller når jeg ikke kan bruke e-sigaretten. Jeg vet så altfor godt at jeg fort faller tilbake om jeg ikke har noe som helst, så for øyeblikket er jeg veldig fornøyd med å ikke ha røkt tobakk på 9 måneder i det hele tatt. Merker stor forskjell på både kondis, luktesans og smaksløker. Samt at jeg slipper å være flau og redd for at jeg stinker røyk.

Anonymous poster hash: 9b323...658
Skrevet

Det stemmer bare om kreften er småcellet.

Anonymous poster hash: 429a3...3fa

Gjest BettyBoop
Skrevet

For en stress røyker som prøver å slutte men sliter er det dumt at de skal vite alt dette og bli påmint. Av den grunn at de blir stresset av det, for de sliter sånn med å slutte å blir enda mer redd for å få det. Been there, done that! Selvsagt hjelper nok noen, men for min del utgjorde mas om mulige sykdommer og mas om at jeg måtte slutte til at jeg stresset oppog røykte mer.

TS.

Jeg sluttet etter ca 8-9 år som røyker.

Jeg klarte å slutte å røyke ved at jeg var meget bestemt. Hadde utallige forsøk bak meg, og endte hver gang med å ta en røyk. Var også stress røyker!

Jeg lastet ned mobil appene LHL (evnt slutta sin.. De forteller deg hvor mange røyk du har spart, penger, og helsegevinster i prosessen. Samt de har telling på hvor lenge siden sist røyk. Jeg fikk en fanden i meg og tenkte jeg hvertfall ikke skulle ødelegge rekorden. Samt jeg meldte meg inn på slutta.no, leste på forum der. Selvsagt viktigste av alt var motivasjonen og viljen. Jeg har nå vært røykfri i 9 mnd, hatt min første røykfri sommer på en årrekke. :) Annet tips er ikke et eneste trekk, ikke fest røyk. Det har jeg prøvd! Har tidlige prøvd tyggi, røykeslutt bokå (sluttet et halv år etter å ha lest deg, mn begynte igjen).

Stå på, ha tro på deg selv. Dette klarer du!:)

stressmestring er stikkordet ts
Skrevet

stressmestring er stikkordet ts

Det må også til ja, men er ikke hovedtingen for røykeslutt. Å faktisk ville det for sin egen del. Men det betyr ikke at en skal tilføre enda mer stress da:) En som røyker/har røyket vet at mas om det, samt at folk skal bevistgjøre sykdommene virker mot sin hensikt. Det er også bevist i diverse undersøkelser.

Men uansett så på Ts.! Masse lykke til, det er fantastisk deilig å bli røykfri, hvertfall etter mange forsøk:)

Anonymous poster hash: 9c6b3...7b8

Gjest BettyBoop
Skrevet

Det må også til ja, men er ikke hovedtingen for røykeslutt. Å faktisk ville det for sin egen del. Men det betyr ikke at en skal tilføre enda mer stress da:) En som røyker/har røyket vet at mas om det, samt at folk skal bevistgjøre sykdommene virker mot sin hensikt. Det er også bevist i diverse undersøkelser.

Men uansett så på Ts.! Masse lykke til, det er fantastisk deilig å bli røykfri, hvertfall etter mange forsøk:)

Anonymous poster hash: 9c6b3...7b8

jeg tenker ikke for røykeslutt men for at du burde erstatte å roe ned stress med noe annet enn røyk. Fins andre teknikker du kan prøve før fu automatisk tyr til røyken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...