Gå til innhold

Si ifra om noe som egentlig er litt riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Dette innlegget gjelder et vennskaplig relasjon til en annen person.

Jeg fikk nylig en kommentar om at noe jeg gjorde var "frekt". Liker ekstremt dårlig å få negative kommentarer om min egen oppførsel hvis det er negativt.

Sett ut i fra mitt synspunkt så var det jeg gjorde ikke frekt, men utifra den andre personens synspunkt så kan det som jeg gjorde nok ha virka litt frekt.

Jeg er opptatt av å ha en god relasjon med denne personen og jeg vil ikke såre han, men jeg må innrømme at jeg likte veldig dårlig få den kommentaren om at det som jeg gjorde var frekt.

Ville dere ha sagt i fra om at dere ikke liker å få kommentarer på noe som egentlig kan være sant?

Anonymous poster hash: cd0ca...f19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Har du sagt/gjort noe som kan være frekt/stygt mot en annen person må du tåle å få høre at de syns at det du gjorde var frekt/stygt. Du kan ikke forvente at folk ikke skal fortelle deg det når de føler at du går over streken bare fordi du ikke "liker" at de forteller deg det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener at man må kunne si fra om andres dårlige oppførsel på en saklig måte. Men hvis den med dårlig oppførsel er uenig må den også kunne si fra om dette. Kanskje du burde forklare hvorfor du gjorde som du gjorde og hvorfor det ikke var ment på en frekk måte.

• Liker 2
Skrevet

Det er lett å gå i forsvarsposisjon når man får kritikk. Samtidig så er konstruktiv kritikk viktig for å kunne lære og utvikle seg.

Jeg vil anbefale å kjenne litt på irritasjonen du føler. Muligens vil den fremstå ekstra sterk fordi du føler et snev av dårlig samvittighet fordi du vet innerst inne at kritikken er berettiget? Forsøk i så fall å se rasjonelt på det, og tenk over at det kanskje er greit at vedkommende sier ifra i stedet for å holde ting tilbake for så å eksplodere ved et senere tidspunkt.

Videre er mitt råd at du lar irritasjonen dempes før du eventuelt snakker med vedkommende. I så fall ville jeg ha valgt å takke for tilbakemeldingen og beklage frekkheten. Selv om det kan virke som en kjip ting å måtte gjøre, kjennes det som oftest bra i etterkant fordi man da kan legge hele greien bak seg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis noen synes jeg er frekk og hvis jeg gjør andre lei seg av det jeg sier, ønsker jeg å vite det. Er andre frekke med meg, sier jeg ifra til de det gjelder.

Endret av Purple Diamond
Skrevet

Umulig å uttale seg, hvis du ikke kan fortelle hva du gjorde og hva vedkommende sa til deg.

Anonymous poster hash: 7d4c0...8de
Skrevet

Intensjonen din har lite å si om det ikke var slik det ble oppfattet.

For å snu saken, nå som du vet at den andre personen synes dette var frekt, ville ut gjort det igjen? Du synes jo ikke at det var frekt, så da burde det vel være greit å gjøre det igjen?

Hvis ikke bør du forklare at du ikke mente det frekt og skjønner at det kan ha blitt misoppfattet.

Skrevet

Om vennen din mener det er frekt så burde du kanskje gå inn i deg selv se på fremtoningen din.

Skrevet

Du skriver jo selv at du egentlig kan se den andre personens følelse med dette, så da synes jeg det var berettiget at han sa i fra.

Det er lov å være litt ydmyk innimellom, og skal man oppføre seg utfordrende, må man sannelig også tåle å få beskjed når andre ikke liker det. Noe al a "Er man med på leken, må man tåle steken."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...