Gå til innhold

får lite i arbeidsavklaringspenger ? noen som vet regler ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder ikke meg men en nær bekjent.

Hun jobbet i hjemmesykepleien, i 19 år, jobbet 70 % natt.

Jeg har ikke alle tallene så jeg vet ikke helt hvor mye hun tjente men det varierte mye med tanke på overtid.

Hun går nå på arbeidavklaringspenger og har gjort det i ca 2-3 år.

hun får 12000 ca i måneden nå.Hun synes det er lite,

er det noen som vet hvor mye hun har krav på i penger nå.

Hun blir sikkert uføretrygdet etterhvert.

Anonymous poster hash: 60b24...27b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å si hva hun har krav på uten å vite snittlønn for de siste 3 årene før hun havnet på AAP.

Anonymous poster hash: e7aae...112
  • Liker 1
Skrevet

Umulig å si hva hun har krav på uten å vite snittlønn for de siste 3 årene før hun havnet på AAP.

Anonymous poster hash: e7aae...112

Er det gjennomsnittslønnen de 3 siste årene når hun jobbet ?

Men det må nå være prosenter av dette ? ellers så blir det jo ganske mye ?

Anonymous poster hash: 60b24...27b

Skrevet

66% av snittlønnen de siste 3 årene, fordel de deretter på 12 mnd.

Anonymous poster hash: a0de6...488

Skrevet

Du gir ganske lite informasjon, så det er ikke så lett å svare. Men for å gjøre et forsøk i all enkelhet. Hvis hun er sykepleier med maxlønn var det i 2011 (altså 2-3 år siden når hun startet) i KS 381 000 kr, pluss tillegg. Hvor mye hun har i tillegg avhenger av hvor lange nattevaktene er, da natt-tillegget kun går til 06, mens en del nattevakter slutter kl 08 (i alle fall i hj.spl her). Helgetillegg kommer også utenom, men det er vanskelig å ta med da jeg ikke vet om hun jobber 2 el 3 netter og hver 3. eller 4. helg.

Årslønn 381 000 i 100% stilling blir 266 700 i 70% stilling. AAP gir 66% av tidligere lønn, 66% av 266 700 kr er 176022 kr. Delt på 12 mnd blir det 14668 (plss evt tillegg, men det utgjør lite), og så skal det trekkes fra skatt. Så jeg syns det høres ganske rett ut. Dersom hun har jobbet som ufaglært er utgangspunktet ennå mindre.

Anonymous poster hash: c548c...593
  • Liker 4
Skrevet

66% av snittlønnen de siste 3 årene, fordel de deretter på 12 mnd.

Feil. Det er 66% av lønnen du har på det tidspunktet du blir sykemeldt. Om du har 100 % stilling.

Anonymous poster hash: 63a19...d40

Skrevet

Feil. Det er 66% av lønnen du har på det tidspunktet du blir sykemeldt. Om du har 100 % stilling.

Men nå har ikke dama hatt 100% stilling, og sannsynligvis har hun jobbet et par ekstravakter utover sin 70%.

• Liker 1
Skrevet

De tre årene mest best inntekt av de fem siste årene.

Anonymous poster hash: 6a997...705
Skrevet

Er du sikker på dette? Jeg var i 100% stilling og tjente ganske godt da jeg ble sykemeldt. Årene før dette var jeg student. Nav har beregnet aap for meg ut fra snittet jeg tjente de siste 3 årene før sykemelding, så jeg har endt opp på minstesats selv om jeg tjente meget godt da jeg ble akutt syk. Dersom det du sier er tilfellet har jeg faktisk krav på 66% av det jeg hadde når jeg ble sykemeldt da?

Anonymous poster hash: 277c6...526

Skrevet

Er du sikker på dette? Jeg var i 100% stilling og tjente ganske godt da jeg ble sykemeldt. Årene før dette var jeg student. Nav har beregnet aap for meg ut fra snittet jeg tjente de siste 3 årene før sykemelding, så jeg har endt opp på minstesats selv om jeg tjente meget godt da jeg ble akutt syk. Dersom det du sier er tilfellet har jeg faktisk krav på 66% av det jeg hadde når jeg ble sykemeldt da?

Vel, det var sånn jeg fikk beskrevet og leste meg til reglene da jeg fikk AAP for 3 år siden. Jeg fikk/får 66 % av den inntekten jeg hadde på tidspuktet jeg ble sykemeldt (1 år før jeg da gikk over på AAP). Jeg hadde vært i arbeidslivet i 14 år så vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Jeg har senere fått høre at uføretrygd er noe de beregner gjennomsnittet av lønnen osv (visstnok en komplisert utregning ifølge NAV selv). Derfor tror jeg kanskje noen her i tråden har misforstått dette med 3 siste år osv, og AAP.

Jeg ville undersøkt hadde jeg vært deg, men samtidig tror jeg nok at de antagelig har gjort det riktig hos NAV? Jeg vet ikke - jeg bare forteller det jeg har erfart og hva jeg får.

Skrevet

Meg over. Jeg vet at jeg har fått 66 % av det jeg tjente den dagen jeg ble sykemeldt, fordi jeg var så heldig og hadde nettopp gått opp en god del i llønn, og NAV sa også at det var heldig for min del i den situasjonen. Hadde de tatt mitt gjennomsnitt de 3 siste årene før jeg ble syk, hadde jeg fått en god del mindre AAP.

Skrevet

Har ikke noe om og si hvor mye hun har tjent når det hun får er minstesats på aap. Hun får ikke 66% av lønnen sin pga hun har tjent for lite.. Så hun får minstesats som sagt. Som er rundt 12.000kr etter skatt.

Anonymous poster hash: 98521...49c
  • Liker 1
Skrevet

Har ikke noe om og si hvor mye hun har tjent når det hun får er minstesats på aap. Hun får ikke 66% av lønnen sin pga hun har tjent for lite.. Så hun får minstesats som sagt. Som er rundt 12.000kr etter skatt.

Okay. Ja det kan jo være en årsak.

Skrevet

Så om hun er på vei til og bli uføre så vil hun enten få ung ufør som er litt høyere minstesats enn vanlig ufør, men du vil fortsatt få veldig lite. Så 12.000kr utbetalt etter skatt er riktig ;)!

Skrevet

Eneste om hun blir uføre så vil hun trekke 5% skatt istedenfor.. hva hun trekker idag. ;)

Skrevet

Meg over. Jeg vet at jeg har fått 66 % av det jeg tjente den dagen jeg ble sykemeldt, fordi jeg var så heldig og hadde nettopp gått opp en god del i llønn, og NAV sa også at det var heldig for min del i den situasjonen. Hadde de tatt mitt gjennomsnitt de 3 siste årene før jeg ble syk, hadde jeg fått en god del mindre AAP.

Takk for info, da skal jeg kontakte nav og forhøre meg litt til neste uke.

Skrevet

Her fant jeg det som jeg tror noen i denne tråden blander med AAP, altså uføretrygd. Tror - jeg vet ikke, men som sagt så er min erfaring at man får 66 % av lønnen man har på tidspunktet man blirsykemeldt. Her er nye regler for uføre:

"1. Hvordan beregnes ny uføretrygd?

Hovedregelen er at ny uføretrygd skal beregnes som 66 % av den inntekten en hadde - i de tre beste av de fem siste årene - før uføretidspunktet. Dette utgjør for de fleste uføre mer enn de får i dag, også etter skatt.

I dag beregnes uførepensjonen som alderspensjon, ut fra de 20 beste inntektsårene. "

http://www.fno.no/Hoved/Fakta/Livsforsikring-og-pensjon/Liv-og-pensjon-A-A/20-sporsmal-om-ny-uforetrygd/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...