AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Hei, alle sammen! Er helt frustrert akkurat nå!! Jeg er ei jente på 21 år som skal begynne å studere på høyskole neste uke. Jeg sliter veldig akkurat nå, da jeg nettopp fikk lønnslippen.. Jeg har jobbet MASSE i sommer (ny jobb, sommerjobb) og da fikk jeg beskjed om at jeg kom til å få all lønna samlet i august. (altså den lønnslippen jeg fikk nå) Jeg hadde regna meg frem til at sammenlagt skulle jeg få litt over 23000 etter skatt. Men nå viste det seg at jeg kun har fått lønn fra måneden juli, ikke alt jeg har jobba sammenlagt. I tillegg har de trekt meg 37 % skatt. I den forrige jobben hadde jeg tabellkort, og jeg regna med det var det samme skattekortet arbeidsgiver henta fra skatteetaten?? Så nå viste det seg at jeg kun har fått litt over 8000 i lønn.. Skolen koster over 6700 pr. semester. I tillegg må jeg ha bøker og ny pc.. Jeg trenger også penger til bensin og slike ting for å faktisk komme meg til skolen. Har også andre regninger som telefon, treningssenter osv.. og har noen fakturaer på småbeløp som jeg hadde regna med at jeg skulle ha råd til. Jeg bruker også snus, noe jeg hvertfall ikke har råd til nå.. Jeg vil jo ha LITT penger å leve av også. Kan ikke kjøpe meg nye klær til høsten, ikke spleise på en pizza sammen med venniner osv.. Har rett og slett ikke råd til noe! Bare jeg trekker fra skolepengene, så har jeg kun 1300 kroner igjen.. og de skal rekke til pc, bøker, bensin, regninger og penger og leve for.. Jeg får ikke stipend eller lån, da jeg bor hjemme hos foreldrene mine. De har god råd, og jeg vet at de kommer til å hjelpe meg med feks. skolepengene om jeg ber om det. Men jeg føler jeg ikke greier å spørre dem.. Har fått så utrolig mye av dem, de betalte hele lappen min + bil, betalte sommerferien for meg osv.. får dårlig samvittighet av å spørre. Og uansett om jeg får litt av dem, kommer jeg til å slite.. Skal selvfølgelig jobbe utenom studiene også, men det er helst denne måneden her jeg kommer til å slite. Med tanke på at alt skal betales på en gang.. Er så utrolig skuffa!! Hvorfor trekker de mer skatt enn hva jeg har gjort tideligere?? Skjønner ingenting, er helt på gråten nå.. Rett før jeg vurderer å ikke gå på skolen.. Anonymous poster hash: 323a7...0ae
Gjest constance90 Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Ring til jobben og si du ikke har fått alt av lønn. Og hvis du har hatt to arbeidsgivere i år så kan du kun bruke tabellkortet på en av dem. Lån skolepengeme av foreldrene dine, bøker og materiell koster mer enn du har råd til nå. Så betaler du tilbake litt og litt. Du kan vel forsatt få studielån av LK, bruk det som er nødvendig, spar resten. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Det stemmer ikke, så lenge man bare har en arb.giver pr mnd kan og skal de bruke tabell. Så si ifra om dette også, så det evt kan korrigeres. Til neste gang må du huske å presisere at de er hovedarbeidsgiver. Anonymous poster hash: 97bf1...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 du kan få studielån og stipend selvom du bor hjemme, det er bare mindre som blir omgjort til stipend etter eksamen er bestått. Om foreldrene dine bor tilstrekkelig langt unna har det ingen innvirkling på stipendet. Anonymous poster hash: f8392...901 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Ring til jobben og si du ikke har fått alt av lønn. Og hvis du har hatt to arbeidsgivere i år så kan du kun bruke tabellkortet på en av dem. Lån skolepengeme av foreldrene dine, bøker og materiell koster mer enn du har råd til nå. Så betaler du tilbake litt og litt. Du kan vel forsatt få studielån av LK, bruk det som er nødvendig, spar resten. Pratet med sjefen på tlf, han sa at jeg hadde misforstått, at jeg fikk for juni og juli i august, og resten i september. (Jobbet bare siste uken i juni) Søkte om stipend fra LK, men fikk ikke. Grunnen til at jeg valgte å studere hjemme, var for å unngå lån.. Vil helst ikke ha lån.. Tror ikke det blir nødvendig etter denne måneden heller. Vil bare ikke ha masse forfall på regninger osv nå. Det stemmer ikke, så lenge man bare har en arb.giver pr mnd kan og skal de bruke tabell. Så si ifra om dette også, så det evt kan korrigeres. Til neste gang må du huske å presisere at de er hovedarbeidsgiver.Anonymous poster hash: 97bf1...2b2 Ok, håper det stemmer! Får ta og ringe til lønningskontoret da! Anonymous poster hash: 323a7...0ae
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Jeg har to arbeidsgivere (hatt det i flere år) og kun en av dem kan stå som hovedarbeidsgiver og bruke tabellkort, biarbeidsgiver trekker i prosent. Dersom du ikke har gitt beskjed selv om endring av hovedarbeidsgiver så vil du bli trukket i prosent. Som andre har svart får du fremdeles lån fra lånekassen dersom du trenger penger. Anonymous poster hash: f47f7...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Du må vel ikke ha alt på plass med en gang? PC, skolebøker kan du kjøpe etter hvert. Betal det som forfaller, lån evt. av foreldrene dine hvis de har mulighet. At du ikke kan gå ut eller kjøpe klær en måneds tid er vel heller ikke krise? Synes du lager deg problemer her, altså... Anonymous poster hash: e39ae...7d8 10
FrkHumle Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Jeg får ikke stipend eller lån, da jeg bor hjemme hos foreldrene mine. Anonymous poster hash: 323a7...0ae Lån får du når det er høyere utdanning. Så ta opp lån, det er uansett det gunstigste lånet man kan ha, så om du ikke trenger pengene sett dem på høyrentekonto og betal tilbake lånet etter utdanning, da vil renten være overskudd til deg. 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Når du ikke vil ta studielån finnes det overhode ikke synd på deg. Anonymous poster hash: 89f93...e02 18
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Skolen har garantert bibliotek med lånepc-er, så du kommer langt uten å bruke penger. Vil anbefale å låne pensum fortest mulig, for det er som regel rift om dem. Anonymous poster hash: 3173c...5d5 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Hei, TS her. Har bestemt meg for å tå opp studielån. Men leste på nettet, at man ikke får det omgjort til stipend om man bor hjemme? Stemmer dette? Pappa sa jeg fikk en del omgjort til stipend om jeg bestod eksamene, men vet ikke om dette gjelder om man bor hos foreldre? Uansett, kan det vel svare seg å ha pengene stående på en konto som gir renter, og som ligger der til "nødstilfeller"? Anonymous poster hash: 323a7...0ae
lille..trille Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Hei, TS her. Har bestemt meg for å tå opp studielån. Men leste på nettet, at man ikke får det omgjort til stipend om man bor hjemme? Stemmer dette? Pappa sa jeg fikk en del omgjort til stipend om jeg bestod eksamene, men vet ikke om dette gjelder om man bor hos foreldre? Uansett, kan det vel svare seg å ha pengene stående på en konto som gir renter, og som ligger der til "nødstilfeller"? Anonymous poster hash: 323a7...0ae Det pappen din sier stemmer kun om du bor minst 4 km (?) fra der foreldrene dine bor. Så nei, du får ikke omgjort noe av det til stipend dessverre. Jeg bor hjemme selv, men har studielån. Det hjelper en god del. Du får første slumpen med penger med en gang du har blitt godkjent og har betalt studielån osv. 13 000 i august og januar, ca 7000 resten av året - sommer
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Hei, TS her. Har bestemt meg for å tå opp studielån. Men leste på nettet, at man ikke får det omgjort til stipend om man bor hjemme? Stemmer dette? Pappa sa jeg fikk en del omgjort til stipend om jeg bestod eksamene, men vet ikke om dette gjelder om man bor hos foreldre? Uansett, kan det vel svare seg å ha pengene stående på en konto som gir renter, og som ligger der til "nødstilfeller"? Anonymous poster hash: 323a7...0ae En del av lånet blir omgjort til stipend ved bestått eksamen. Hvordan tror du alle andre studenter klarer å studere? Jo, de må både jobbe og ta opp studielån. Anonymous poster hash: a0271...b4b 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Jeg har to arbeidsgivere (hatt det i flere år) og kun en av dem kan stå som hovedarbeidsgiver og bruke tabellkort, biarbeidsgiver trekker i prosent. Dersom du ikke har gitt beskjed selv om endring av hovedarbeidsgiver så vil du bli trukket i prosent. Som andre har svart får du fremdeles lån fra lånekassen dersom du trenger penger.Anonymous poster hash: f47f7...bc7 Og jeg har to arb.givere som begge bruker tabell hver eneste måned, da jeg har gitt beskjed om dette, så det er fullt mulig. (Før noen spør:ja jeg betaler for lite skatt, og ja jeg har en plan med det.)Anonymous poster hash: 97bf1...2b2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 En del av lånet blir omgjort til stipend ved bestått eksamen. Hvordan tror du alle andre studenter klarer å studere? Jo, de må både jobbe og ta opp studielån. Anonymous poster hash: a0271...b4b Ikke når man bor hjemme. Anonymous poster hash: 6910b...3ac 5
Gjest Solsmil Skrevet 11. august 2014 #17 Skrevet 11. august 2014 Det pappen din sier stemmer kun om du bor minst 4 km (?) fra der foreldrene dine bor. Så nei, du får ikke omgjort noe av det til stipend dessverre. Jeg bor hjemme selv, men har studielån. Det hjelper en god del. Du får første slumpen med penger med en gang du har blitt godkjent og har betalt studielån osv. 13 000 i august og januar, ca 7000 resten av året - sommer Det pappaen hennes sier stemmer kun om hun ikke bor med foreldrene. For høyere utdanning er det ikke noe avstandskrav, hun kan bo i nabohuset om hun vil. Tror og hun kan bo i sokkelleiligheten hos foreldrene, men akkurat hvordan reglene er der er jeg ikke sikker på. Hun må ihvertfall ha egen inngang
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #18 Skrevet 11. august 2014 Har foreldrene dine god råd så er det jo bare å få de til å betale. Det er rett og slett ikke noe problem. Finn deg en deltidsjobb og jobb i løpet av skoleåret. Anonymous poster hash: a40a3...48f
lille..trille Skrevet 11. august 2014 #19 Skrevet 11. august 2014 (endret) Det pappaen hennes sier stemmer kun om hun ikke bor med foreldrene. For høyere utdanning er det ikke noe avstandskrav, hun kan bo i nabohuset om hun vil. Tror og hun kan bo i sokkelleiligheten hos foreldrene, men akkurat hvordan reglene er der er jeg ikke sikker på. Hun må ihvertfall ha egen inngang Jeg bor i sokkelleiligheten til foreldrene mine OG har egen inngang. Stipend får jeg ikke. Endret 11. august 2014 av lille..trille
Kjempeliten Skrevet 11. august 2014 #20 Skrevet 11. august 2014 Tenk litt annerledes, pc kan du bruke på skolen, pluss at foreldrene dine har helt sikkert også en du kan låne til du får råd til din egen. Og når du får råd til din egen kan du jo kjøpe brukt:) Snakk med foreldrene dine, og spør om hjelp. Men fortell dem at de må være ærlige og si at nok er nok hvis de syns du spør om for mye . Kanskje du kunne hjulpet foreldrene dine med vasking, matlaging, om de trenger noe hjelp til oppussing/maling tilfeldigvis.. handleturer, mot litt penger? Og uansett, sånn er det å være student innimellom. Noen måneder er trangere enn andre. Skal du spise pizza med venner kan dere jo lage hjemmelaget pizza? Mye morsommere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå