Gå til innhold

Undervektig, men sta samboer - Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kropp og helse, kosthold eller samliv og relasjoner? Hm... Uansett....

Samboeren min er undervektig. Veldig undervektig ser det ut som. Han har utrolig lite fett på kroppen, i alle fall utvendig. Armene hans er tynnere enn mine, og jeg selv er tynn/slank/noe imellom av natur. Han har liksom skinn i stedet for fett. Det gjør noen ganger litt vondt å ha sex fordi jeg kjenner hoftebeina hans presse på meg.

Han drikker omtrent bare cola og energidrikker, og lite vann. I en periode over flere måneder hadde han ikke smakt vann en gang. Dette skjer ofte; der han ikke drikker vann på lang tid. Han drikker bare cola, redbull og andre slike drikker, og det går mye penger på det.

Han spiser lite. Vanligvis en gang per dag, eller to. Noen ganger faktisk tre, men han spiser dårlig mat. Og som regel lite om gangen. Noen ganger spiser han en hel pizza per dag (ett måltid), men det er ikke i nærheten av det han trenger på en hel dag. Han bør ligge på minst 2000 kalorier, i hvertfall, men han er langt i fra og han blir bare tynnere synes jeg. Andre kommenterer dette også.

Han sier han ikke ønsker å være sunn. Han sier han liker å være usunn, og at jo mer usunn mat, jo bedre er det. Jeg personlig synes tankegangen er helt oppned; helt rar og uforståelig. Han skjønner ikke hva han gjør med seg selv. Ikke pusser han tennene heller, så jeg er spent på fremtidige tannpleie-kostnader, og mulige lege-kostnader. Han får i seg utrolig lite av næringsstoffene kroppen egentlig bør ha. Han får i seg mer sukker og usunt fett.

Jeg er først av alt bekymret for kroppen hans og plager/sykdommer han kan få senere i livet. Jeg er også bekymret for tankegangen hans; at han ikke forstår/ønsker å forstå hvor farlig han lever og hva det kan forårsake. I tillegg går det mye penger på cola siden han drikker det som vann. + at det kan bli råttent dyrt når han en gang må få fikset tennene eller hva enn som blir å skje. Det blir å påvirke meg også; ikke bare han. Men jeg er mest av alt redd for helsa hans... Det er ikke bra, og det ser jeg på kroppen hans.

Han fryser lett og har elendig kondisjon; han blir fort sliten og anpusten. I går ble han f.eks. sliten av å gå opp en bakke (den var ikke bratt).

Hva skal jeg gjøre som kjæreste og samboer? Hva skal man gjøre med en så sta ung mann som selv ikke bryr seg?

Hva må til for å få han til å forstå meg uten å bli stemplet som en "masete kjærring", hehe..?

Anonymous poster hash: a5e5b...d99
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du bo sammen med han?

Hva tilfører han livet ditt av positive verdiger?

Du kan ikke endre han, hjelpe han eller restaurere han.

Han må selv ønske å gjøre noe med sitt liv.

Han høres ut som en idiot! Virkelig ikke noe å satse på i et varig forhold.
Sett at du fikk barn med han. Hadde du vært komfortabel med de verdiene han ville overført til et felles barn?

Skrevet

Glemte å si:

Det er jo en sjanse for at det er en utgave av anoreksi eller noen psykiske problemer som er årsaken til oppførselen hans.

Men om han ikke er villig til å oppsøke hjelp, så er det uansett ikke mye du kan gjøre med det.

Skrevet

Takk for svar!

Det har jeg også tenkt over. Jeg vurderer rett og slett å ikke bry meg, men det er jo jeg som må leve med han. Jeg blir også å kjenne det når han må penge ut for å betale for tannskader, noe jeg er sikker på han blir å få om han fortsetter slik. Jeg må leve med en fyr som ikke pusser tennene, som ikke ønsker å gjøre annet enn å sitte i ro, som kanskje muligens blir syk etterhvert. Jeg blir ikke sjokkert om han blir syk, men jeg blir lei meg av tanken. Jeg blir så frustrert, men jeg er likevel så glad i han. Han har andre sider ved seg som gjør at jeg elsker han. Dette er ulempa...

Han har ikke anoreksi eller noe slags spiseforstyrrelse, det er jeg sikker på; han er naiv og sta av natur. Når han står på sitt, går det ikke an å endre på det. Han frøs en gang og lurte på hva i alle dager det kunne komme av, og da sa jeg "det er mest sannsynlig fordi du ikke har så mye fett på kroppen; da fryser man lettere". Da sa han seg enig, men han har ikke gjort noe med saken. Jeg minner han på å spise, men da er han enten ikke sulten eller "ikke orker å spise". Jaja, får se om dette går i lengden. Det er jo hans kropp, ikke min. Han får bestemme selv.

Som sagt; han er utrolig naiv og sta. I tillegg har han nok litt mangel på kunnskap om kropp og helse. Men, han VET at cola og for lite mat er dårlig. Men det er vel sånn han vil leve da.

Må bare få ut frustrasjonen min her. Jeg elsker mannen, derfor blir jeg jo bekymret. Men har aldri forstått meg på hans tankegang.

ts

Anonymous poster hash: a5e5b...d99
Skrevet

Høres ut som han har anorexia. Du må dessverre sette et ultimatum. Enten søker han hjelp og starter å spise, ellers må du vurdere forholdet...

Anonymous poster hash: fc5be...4b4
Skrevet

Du har jo noen valg her du også.

Du MÅ jo ikke sitte og se på at han kjører helsa til helvete.

Det er tungt å se på noen man er glad i som ødelegger seg. Kan faktisk være lettere å bryte.

Det høres ut som om du er veldig ung. Livet har mer å tilby. Selv om du er glad i denne mannen, så har han en del negative sider som kommer til å slite istykker forholdet deres uansett.

Tenk litt framover. Hvor er han etter fem år, og etter ti?

Hvor er du, eller hvor vil du være?

Kommer du til å oppnå dine mål sammen med han?

Har han verdier og holdninger som gjør at du ønsker å stifte familie med han?

Hva om du får barn med like dårlige matvaner? Og generelt slike holdninger til livet?

Jeg sier ikke "dump han", men vær forberedt på at forholdet deres ikke kommer til å vare så lenge en av partene ikke gidder å gjøre noe som helst, ikke gidder å ta vare på seg, og ikke gidder å tenke framover.

Du kommer en dag til å gå lei, og angre på at du ikke gikk før.

Ha adskilt økonomi, ikke gi han penger eller betal for han.

Spar deg opp en konto med penger som er gode å ha i en knipe. La den eventuelt være "hemmelig" om det skaper problemer at du har sparepenger.

Sett krav til han! Du skal ikke dekre med han og forvente null tilbake. Han skal også gjøre noe for å få være i et forhold med deg!

Ha selvrespekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...