Gå til innhold

Kontakt med barnas lærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er spørsmål til dere med barn i grunnskolen.

Hvor ofte tar dere kontakt med en lærer utenom lærerens arbeidstid?

Hvor lavt eller høyt ligger lista for å ringe en lærer? Er det bare for å gi viktige beskjeder eller ringer du om barnet trenger hjelp med leksene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri tatt kontakt med barnas lærere utenom deres arbeidstid og det ville aldri falt meg inn å gjøre. De få gangene jeg har hatt behov for å kontakte dem har jeg sendt mail slik at de selv kan velge når de ønsker å svare meg.

Anonymous poster hash: 5853b...bfe

• Liker 6
Skrevet

Jeg har et barn med asperger syndrom, og i og med at han har behov for mer forutsigbarhet enn jevnaldrende, har jeg kontaktet læreren på kveldstid dersom vi for eksempel har manglet informasjon om tur dagen etter e.l. Men jeg sender alltid sms, ringer aldri, da en sms er mindre inngripende enn en samtale. Men det hender uansett aldri oftere enn MAKS 1 gang per måned.

Anonymous poster hash: 0086f...4c8
Skrevet

Jeg har nå 1 barn på barneskolen og 1 barn på ungdomsskolen.<br /><br />Jeg syns det er veldig vanskelig å få telefonkontakt med kontaktlærer på barneskolen. Ringer jeg i undervisningstiden er lærer ofte opptatt med undervisning. Ringer jeg etter kl 14.00 er lærer gjerne ikke på skolen, men gått for dagen. Lærer tar aldri telefon dersom jeg ringer på ettermiddagen. Ungen skal begynne i 6 klasse og har samme lærer i ca 3 år. Det er ikke ofte jeg prøver å få tak i læreren, kun når jeg føler at det er viktige saker. Siste gang var i vår da ungen fortalte meg at andre elever frøs henne ut sosialt. Jeg prøvde å ringe flere ganger, men fikk ikke tak i henne eller kom ikke gjennom. Til slutt sendte jeg en e-post. Da gikk det lang tid (ca 1 uke) før jeg fikk svar. Lærer beklaget situasjonen og sa da at det hadde vært problemer med datasystemet på skolen.<br /><br />Ut fra slike tilfeller skulle jeg ønske lærere hadde mer faste arbeidstimer hvor de måtte være på skolen. Min erfaring er at enkelte lærere er svært vanskelige å få kontakt med, og jeg føler meg som en skurk dersom jeg prøver å kontakte dem etter arbeidstid. Jeg er egentlig veldig usikker på om akseptabel tid for å kontakte dem er før kl 14.00 ,før kl 16.00 eller før kl 22.00 om kvelden.<br /><br />Andre lærere har det vært enkelt å få kontakt med, og ingen problem å få tak i på ettermiddagen.<br /><br />

Anonymous poster hash: f39e2...8c7

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber selv som lærer og har så klart alle typer foreldre. Noen som tar kontakt ved kriser og andre som ringer kl 21 for å informere om at de sender med bursdagsinnvitasjoner dagen etter. Det jeg har sagt til foresatte er at er det noe veldig alvorlig som har skjedd, så ring når som helst. Hvis det er noe som ikke er så alvorlig, men som du gjerne skulle snakket med meg om, så send en sms eller mail om at du ønsker kontakt så ringer jeg deg når jeg har anledning. Selvom jeg er på jobb til 16 stortsett hver dag så går det i ett med møter, teamtid og undervisning så er ikke alltid vi lærere er tilgjengelig. Og vi har jo familier og eget liv på ettermiddager og kvelder, så man kan ikke forvente at vi er tilgjengelig til enhver tid.

• Liker 10
Skrevet

Enyya, on 11 Aug 2014 - 11:41, said:

Jeg jobber selv som lærer og har så klart alle typer foreldre. Noen som tar kontakt ved kriser og andre som ringer kl 21 for å informere om at de sender med bursdagsinnvitasjoner dagen etter. Det jeg har sagt til foresatte er at er det noe veldig alvorlig som har skjedd, så ring når som helst. Hvis det er noe som ikke er så alvorlig, men som du gjerne skulle snakket med meg om, så send en sms eller mail om at du ønsker kontakt så ringer jeg deg når jeg har anledning. Selvom jeg er på jobb til 16 stortsett hver dag så går det i ett med møter, teamtid og undervisning så er ikke alltid vi lærere er tilgjengelig. Og vi har jo familier og eget liv på ettermiddager og kvelder, så man kan ikke forvente at vi er tilgjengelig til enhver tid.

De få gangene jeg trenger å snakke med kontaktlærer føler jeg ofte at jeg trenger å få i gang dialog ganske fort (helst samme dag). Men jeg forstår jo at det ikke er så enkelt å være tilgjengelig hele tiden.

Kontaktlærer i barneskolen har aldri oppgitt privatnummer på mobil, og jeg tolker det som et signal om at hun ikke ønsker å bli kontaktet på ettermiddagen eller gjennom privat telefon. På ukeplan som elevene får utdelt hver uke er kontortelefonnummer til skole oppgitt, og ettersom dette er fasttelefon kan man ikke sende sms til denne.

De gangene jeg har fått kontakt med læreren har det som regel vært gjennom e-post, og det har da tatt sin tid før jeg fikk tilbakemelding.

Så jeg må bare spørre: Sier lovverket noe om at kontaktlærer skal kunne kontaktes etter arbeidstid? Når er i så fall "etter arbeidstid"? Og dersom jeg som forelder skal kontakte lærer etter arbeidstid, hvordan skal jeg få tak i læreren når h*n ikke ønsker å oppgi privat mobiltelefonnr.?

Skrevet

De få gangene jeg trenger å snakke med kontaktlærer føler jeg ofte at jeg trenger å få i gang dialog ganske fort (helst samme dag). Men jeg forstår jo at det ikke er så enkelt å være tilgjengelig hele tiden.

Kontaktlærer i barneskolen har aldri oppgitt privatnummer på mobil, og jeg tolker det som et signal om at hun ikke ønsker å bli kontaktet på ettermiddagen eller gjennom privat telefon. På ukeplan som elevene får utdelt hver uke er kontortelefonnummer til skole oppgitt, og ettersom dette er fasttelefon kan man ikke sende sms til denne.

De gangene jeg har fått kontakt med læreren har det som regel vært gjennom e-post, og det har da tatt sin tid før jeg fikk tilbakemelding.

Så jeg må bare spørre: Sier lovverket noe om at kontaktlærer skal kunne kontaktes etter arbeidstid? Når er i så fall "etter arbeidstid"? Og dersom jeg som forelder skal kontakte lærer etter arbeidstid, hvordan skal jeg få tak i læreren når h*n ikke ønsker å oppgi privat mobiltelefonnr.?

SELVFØLGELIG skal man ikke kontakte læreren etter endt arbeidstid om det ikke er noe veldig, veldig alvorlig. De har egne liv, egne familier og trenger fritid like mye som du gjør og jobber ikke 24 timer i døgnet. Skal du ha tak i læreren så må du ringe i skolens åpningstid, får du ikke tak i læreren så legg igjen en beskjed så læreren kan ta kontakt selv eller skriv en mail.

Anonymous poster hash: 43de7...481

• Liker 6
Skrevet

Dette er spørsmål til dere med barn i grunnskolen.

Hvor ofte tar dere kontakt med en lærer utenom lærerens arbeidstid?

Hvor lavt eller høyt ligger lista for å ringe en lærer? Er det bare for å gi viktige beskjeder eller ringer du om barnet trenger hjelp med leksene?

Jeg har ikke barn i grunnskolen enda, men min tanke er at man ikke tar kontakt med læreren uten om arbeidstid med mindre det er snakk om noe som er så viktig at det ikke kan vente til neste arbeidsdag.

Man ringer da virkelig ikke en lærer etter arbeidstid for å få hjelp med leksene?! Dersom man ikke klarer å hjelpe sitt eget barn med leksene så er vel dette noe man først og fremst tar opp på foreldresamtale etc - man tar det vel ikke på telefon til læreren uten om arbeidstid?

Som foresatt for noen som fortsatt har noen år igjen i barnehagen, så vil jeg si at dette dette høres fornuftig ut. :)

Du tar det som et hint om at du faktisk må gidde å gjøre en innsats for å få gitt beskjeden til kontaktlæreren, og at læreren da primært ønsker at du tar kontakt med h*n i arbeidstiden via kontortelefon eller e-post.

De fleste kan søkes opp på 1881 dersom det virkelig skulle være krise...

• Liker 5
Skrevet

Den første gangen jeg ringte en av barnas lærere, ble også den siste.

Den gangen jeg ringte hadde det skjedd noe som ville påvirke barnets skolehverdag i veldig stor grad i en god stund framover (fysisk skade etter mobbing på skoleveien), og jeg ville informere om dette så raskt som mulig slik at læreren skulle få tid til å forberede seg på barnets møte med skolen etter hendelsen.

Måten jeg ble møtt på var lite hyggelig, og jeg fikk i klartekst beskjed om hvor dårlig menneske jeg var som ikke respekterte lærerens fritid.

Jeg så derfor ingen annen mulighet enn å ringe rektor, og der ble jeg heldigvis møtt på en helt annen måte.

Etter denne episoden har jeg aldri ringt til noen lærere utenom kontortid, og jeg har heller ikke hatt behov for det.

Men det har skjedd ved to anledninger at jeg har troppet opp på skolen før første time for å gi en beskjed, framfor å "forstyrre i lærerens fritid".

Anonymous poster hash: f2c13...08f
Skrevet

Husker min søster var veldig i tvil om hun skulle gjøre det en gang.

Nevøen hennes (på mannens side) omkom i bilulykke og det gikk veldig inn på sønnen hennes som skulle få fri dagen etter. Endte med at hun ringte og læreren var glad for det, fordi det ikke alltid er tid og anledning til å ta en slik samtale i arbeidstiden på skolen.

Samme vil jeg tro gjelder hvis det er snakk om alvorlig mobbing, sykdom, livssituasjon og lignende.

Ellers venter man til kontortid.

Anonymous poster hash: 5e2cc...f32

Skrevet

Tråden er ryddet for spam.

MissStiles, mod

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er at jeg har inntrykk av at det er ulik praksis på dette. Selv blir jeg aldri ringt opp av foreldre, men nå bruker vi mobilskolemelding. Det brukes flittig til å gi viktige beskjeder. Det gjelder begge veier. Vi opplever av og til å bli kontaktet av elever på Facebook. Da svarer vi når vi har anledning.

Skrevet

LukaFrost, on 11 Aug 2014 - 20:01, said:

Grunnen til at jeg spør er at jeg har inntrykk av at det er ulik praksis på dette. Selv blir jeg aldri ringt opp av foreldre, men nå bruker vi mobilskolemelding. Det brukes flittig til å gi viktige beskjeder. Det gjelder begge veier. Vi opplever av og til å bli kontaktet av elever på Facebook. Da svarer vi når vi har anledning.

Som forelder har jeg også inntrykk av at det er veldig ulik praksis på dette. Enkelte lærere ungene har hatt har sagt fra om at det bare er å ringe mobiltelefonen (antar den er privat) også ettermiddagstid. Denne læreren har alltid ringt tilbake og vi har alltid fått hjelp av han. Gutten vår slet veldig på skolen, og vi fikk fantastisk hjelp gjennom lærer.

Så har vi som sagt hatt lærere som er veldig vanskelige å få tak i, og jeg forstår godt at lærere ikke vil bruke fritid eller privat mobil (heller ikke på skolen). Derfor kvier jeg meg veldig for å sende sms selv om man lett kan finne privatnummeret deres på 1881.

Mobilskolemelding hørtes veldig interessant ut. Kan du si hvordan dette fungerer?

Jeg har selv tenkt mange ganger at det ville vært mye enklere dersom lærerne hadde mobiltelefon gjennom/på jobben. Da kunne vi foreldre sende sms- er eller ringt på denne. Og lærer kunne ha den med når de var på jobb, enten de oppholdt seg på klasserommet, på kontoret, på lærerrommet eller jobbet hjemmefra. Så kunne de lagt den fra seg når de ha fritid og ville ha privatliv.

SmallTalk, on 11 Aug 2014 - 14:58, said:

Du tar det som et hint om at du faktisk må gidde å gjøre en innsats for å få gitt beskjeden til kontaktlæreren, og at læreren da primært ønsker at du tar kontakt med h*n i arbeidstiden via kontortelefon eller e-post.

De fleste kan søkes opp på 1881 dersom det virkelig skulle være krise...

Det der syns jeg var veldig unødvendig å skrive. Jeg gjør alt hva jeg kan for å bidra til at ungene mine skal klare seg godt på skolen. Samtidig prøver jeg i størst mulig grad å ikke kontakte lærere mer enn jeg føler jeg er nødt til. Anonymous poster hash: f39e2...8c7

Skrevet

Mobilskolemelding:

Foreldre kan ha registrert to mobilnr i systemet pr elev. De skriver inn hvem de vil sende sms til og sms dukker opp på min mobil og i mailboksen min. Jeg kan ikke svare direkte på sms, men må logge inn på mail etter i Oppad. En ulempe der.

Hvis jeg vil sende mail til en eller flere foreldre logger jeg inn på Oppad, huker av på de jeg vil melde, skriver meldingen og teykker send. Ulempen er at sendte meldinger ikke er lagret tilgjengelig for meg, så av og til lurer jeg på om meldinga faktisk ble sendt.

Dette konseptet er kjempefint når det er beskjeder som må gis raskt, fx. hvis sykkelturen er avlyst eller om det er noe elevene må ta med til skolen påfølgende dag. Noen elever evner ikke å ta imot muntlige beskjeder, så da er det greit å kunne gi beskjed direkte til hjemmet.

Skrevet

Har ikke skolebarn enda selv, men ei god venninne av meg er kontaktlærer på ungdomsskole. Hun får telefoner og sms nesten daglig, og er tilgjengelig omtrent til enhver tid. Veldig sjelden at vi kan spise et helt måltid sammen uten at hun må forlate maten for å ta imot samtaler eller svare på sms fra foreldre.

Skrevet

LukaFrost, on 12 Aug 2014 - 17:14, said:

Mobilskolemelding:

Foreldre kan ha registrert to mobilnr i systemet pr elev. De skriver inn hvem de vil sende sms til og sms dukker opp på min mobil og i mailboksen min. Jeg kan ikke svare direkte på sms, men må logge inn på mail etter i Oppad. En ulempe der.

Hvis jeg vil sende mail til en eller flere foreldre logger jeg inn på Oppad, huker av på de jeg vil melde, skriver meldingen og teykker send. Ulempen er at sendte meldinger ikke er lagret tilgjengelig for meg, så av og til lurer jeg på om meldinga faktisk ble sendt.

Dette konseptet er kjempefint når det er beskjeder som må gis raskt, fx. hvis sykkelturen er avlyst eller om det er noe elevene må ta med til skolen påfølgende dag. Noen elever evner ikke å ta imot muntlige beskjeder, så da er det greit å kunne gi beskjed direkte til hjemmet.

Takk for infoen! Kanskje jeg skal etterspørre noe slikt når skolen starter opp. Anonymous poster hash: f39e2...8c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...