Gå til innhold

Typen frustrert, Jeg mener jeg har rett. (Liten uenighet angående giftemål)

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten filleting, men nok til at jeg nekter å gifte meg med han.

Tradisjonelt har det jo vært slik at kvinnen tar mannens etternavn.

Vel... Jeg vil ikke bytte etternavn, eller legge til hans bak mitt. Og jeg vil at eventuelle barn skulle hatt mitt etternavn.

Fordi:

- det er jeg som har høyest utdannelse og tjener mer enn dobbelt så mye som han.

- det er jeg som må, naturlig nok, ha byrden med å presse dem ut av hufsa.

- hans etternavn er mindre pent enn mitt.

- han har mange brødre som alle er gift og har barn, alle med hans etternavn. Så det er jo liksom ikke noe fare for at etternavnet "dør ut".

Hans grunn:

- han er mann

Altså, våre teoretiske barn bør ha MITT etternavn. Vil gjerne ha mange bekreftelser av dere slik at jeg kan vise at han er utrolig primitiv og konservativ, og at han har feil :-)

Anonymous poster hash: 2a788...553

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt. Stå på krava!

Det er jo vanlig idag at kvinner beholder etternavnet sitt selv om de gifter seg :klo:

• Liker 5
Skrevet

Teoretisk barn???

Diskuterer dere evt. etternavn uten at du er gravid engang?

Dine argumenter for at ungen skal ha ditt navn er helt på jordet. DU har høyere utdannelse??? Hva F… har det noe med saken å gjøre?

Når det er sagt, syntes jeg at den som har finest og mest skjeldne navn bør føre det videre.

Ikke kult for ungen å hete Hansen feks. når den kan ha et navn som er stedsbundet, historisk interessant eller at det er 50 stk i landet som heter det.

Inngå kompromiss, han velger fornavn du etternavn, men forbered deg på at han velger Chantelle Ariell Mariell, med tanke på at han er lavt utdannet.

Anonymous poster hash: e5f6c...827
  • Liker 25
Skrevet

Teoretisk barn??? Diskuterer dere evt. etternavn uten at du er gravid engang? Dine argumenter for at ungen skal ha ditt navn er helt på jordet. DU har høyere utdannelse??? Hva F… har det noe med saken å gjøre?Når det er sagt, syntes jeg at den som har finest og mest skjeldne navn bør føre det videre.Ikke kult for ungen å hete Hansen feks. når den kan ha et navn som er stedsbundet, historisk interessant eller at det er 50 stk i landet som heter det. Inngå kompromiss, han velger fornavn du etternavn, men forbered deg på at han velger Chantelle Ariell Mariell, med tanke på at han er lavt utdannet. Anonymous poster hash: e5f6c...827

Fordi jeg har konkludert med at grunnen til at kvinner tar mannens etternavn er fordi han tradisjonelt sett har vært hovedforsørger.

Hvorfor er det galt å planlegge på forhånd? Ser ikke helt problemet.

• Liker 7
Skrevet

Skjønner deg godt. Stå på krava!

Det er jo vanlig idag at kvinner beholder etternavnet sitt selv om de gifter seg :klo:

Ja, men vi vil begge dele etternavn og at teoretiske barn skulle hatt samme etternavn som oss begge to :-)

Skrevet

Kan ikke du ta hans og han ta ditt da? Sånn at dere da blir f.eks Hansen-Olsen? :klo:

• Liker 5
Skrevet

Da får dere gi barna begge etternavnene. Det er egentlig det mest riktige.

Fordi han er mann? Det høres bare dumt ut....

Anonymous poster hash: 3dba3...d73
  • Liker 3
Skrevet

Vel... Jeg vil ikke bytte etternavn, eller legge til hans bak mitt. Og jeg vil at eventuelle barn skulle hatt mitt etternavn.

Fordi:

- det er jeg som har høyest utdannelse og tjener mer enn dobbelt så mye som han.

- han har mange brødre som alle er gift og har barn, alle med hans etternavn. Så det er jo liksom ikke noe fare for at etternavnet "dør ut".

Hans grunn:

- han er mann

Altså, våre teoretiske barn bør ha MITT etternavn. Vil gjerne ha mange bekreftelser av dere slik at jeg kan vise at han er utrolig primitiv og konservativ, og at han har feil :-)

Bare sånn for at jeg lurer.

Hva har penger med saken å gjøre!?

Og hvilke andre fortrinn i forhold bør man ha hvis man tjener mest?

Veit at innen media, underholdning, kulturlivet så er navnet ditt merkevare så man ønsker å beholde av den grunn.

Jenny Skavlan vs Jennay Olsen lizzom. :laugh:

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke bare det bakerste navnet som blir brukt i så fall?

Og så blir det jo veldig rotete å hete så mange navn.

Skrevet

Ja, men vi vil begge dele etternavn og at teoretiske barn skulle hatt samme etternavn som oss begge to :-)

Da bør i så fall du ta hans etternavn, og ikke motsatt. Dette er akkurat den samme sosiale normen som tilsier at kvinner kan gå i bukse, mens menn ikke kan gå i kjole. Er det greit for deg at din mann begynner å sprade rundt i kjoler i offentligheten? I så fall kan du værsågod få stå på krava angående navn også. Men hvis ikke, får du ta hans etternavn.

• Liker 4
Skrevet

Bare sånn for at jeg lurer.

Hva har penger med saken å gjøre!?

Og hvilke andre fortrinn i forhold bør man ha hvis man tjener mest?

Veit at innen media, underholdning, kulturlivet så er navnet ditt merkevare så man ønsker å beholde av den grunn.

Jenny Skavlan vs Jennay Olsen lizzom. :laugh:

Fordi jeg har konkludert med at grunnen til at kvinner tok mannens etternavn var fordi han tradisjonelt sett var hovedforsørger :-p

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Behold hver deres egne etternavn å la unga få begge med bindestrek slik at ene etternavnet ikke blir mellomnavn

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Da bør i så fall du ta hans etternavn, og ikke motsatt. Dette er akkurat den samme sosiale normen som tilsier at kvinner kan gå i bukse, mens menn ikke kan gå i kjole. Er det greit for deg at din mann begynner å sprade rundt i kjoler i offentligheten? I så fall kan du værsågod få stå på krava angående navn også. Men hvis ikke, får du ta hans etternavn.

er ikke det samme. Har hørt om ekteoar der han tar hennes navn eller at begge tar hverandres etternavn i tillegg til sitt eget
  • Liker 4
Skrevet

Jamen da må jo mannfolka begynne å bruke kjole, slik kvinner begynte å bruke bukser. Er kun slik sosiale normer blir brutt. Må nok meddele at typen er alt for feig til å gå i kjole til hverdags, så det går helt fint.

• Liker 2
Skrevet

Fordi:

Hans grunn:

- han er mann

Hadde jeg vært mannen din hadde jeg gått i fra deg, uff for ei fille kjærring.

Anonymous poster hash: a4fdf...b4f

• Liker 5
Skrevet

Jamen da må jo mannfolka begynne å bruke kjole, slik kvinner begynte å bruke bukser. Er kun slik sosiale normer blir brutt. Må nok meddele at typen er alt for feig til å gå i kjole til hverdags, så det går helt fint.

Men hvorfor vil du tvinge din mann til basically å gå i kjole? Syns du ikke det er litt slemt?

• Liker 3
Skrevet

Er jo ingen rett eller galt her. Det er synsing og meninger.

Greit at dere tar det opp nå, hvis det er så stor dealbreaker at det gjør slutt på forholdet

Anonymous poster hash: a200d...19c

• Liker 3
Skrevet

Behold navnene dere har nå, man må ikke bytte navn.

• Liker 1
Skrevet

Han må føle seg lite manndig når det er grunnen hans :sjokkert:

• Liker 4
Skrevet

Er jo ingen rett eller galt her. Det er synsing og meninger.

Greit at dere tar det opp nå, hvis det er så stor dealbreaker at det gjør slutt på forholdetAnonymous poster hash: a200d...19c

Haha nei så ille er det ikke. Vi krangler ikke, det er en normal diskusjon uten høye lyder :-p Han antok bare automatisk at vi skulle brukt bare hans etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...