AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Ser på et annet emne om samsoving og at det er mange som gjør det. Jeg har aldri gjort det med mine, men de sover i samme rom. Og når de vokner opp om mårran så kan de få kommer opp i storsengen til oss. Og det synes både barna og vi er veldig koselig, særlig når det ikke er bhg/jobb dag.Anonymous poster hash: 0c31a...e95
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Ja, ifølge undersøkelser KAN det være det. Det var mindre forekomst av krybbedød hos de som samsovet. Babyen pustet bedre når den lå inntil mor. Et eller annet med at de "lærte" å puste skikkelig og at de følte seg tryggere.Anonymous poster hash: 00c13...e23 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Hvor står det at det er skadelig? Nei, har aldri samsovet. Anonymous poster hash: bf943...22b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Ja, ifølge undersøkelser KAN det være det. Det var mindre forekomst av krybbedød hos de som samsovet. Babyen pustet bedre når den lå inntil mor. Et eller annet med at de "lærte" å puste skikkelig og at de følte seg tryggere.Anonymous poster hash: 00c13...e23 Åh gud, uvitenhet! Om du skal begynne å snakke om samsoving og risiko for krybbedød er jo det et helt annet tema. Les deg opp på undersøkelser gjort før du snakker om "et eller annet" du har hørt.... Anonymous poster hash: bf943...22b 2
LilleBallerina Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 Selvfølgelig går det fint å ikke samsove
skruf Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Har aldri samsovet med vilje jeg heller... Dvs av og til så sovnet jeg mens jeg lå å ammet, så da ble det jo forsåvidt samsoving. Barna har sovet første året sitt i egen seng på samme rom som meg. Gått bra med begge to
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Åh gud, uvitenhet! Om du skal begynne å snakke om samsoving og risiko for krybbedød er jo det et helt annet tema. Les deg opp på undersøkelser gjort før du snakker om "et eller annet" du har hørt....Anonymous poster hash: bf943...22b Er ikke meg du siterer, men han/hun harver poeng. Mulig ikke så velformet, men allikevel. Dette står på lub sine nettsider. Anonymous poster hash: bb449...8b5 1
mara2012 Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Herregud, så lite kunnskap jeg har om enkelte ting. Jeg "samsov" med barnet mitt det første året, men trodde ikke det var normalt egentlig, å ha babyen i senga. Noen sa til meg at det var skummelt å sånn, for når jeg sovna, kunne jeg jo skade babyen. Mens sannheten, for min del, er vel at jeg sov minimalt det første året uansett, fordi man ligger å hører babyen puste og bevege seg, så var ikke så redd for det..
Tante-Sofie Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Jeg er veldig for samsoving og tenker på det å sove sammen som en helt naturlig ting for mennesker. Men samtidig synes jeg det å lure på om det kan være skadelig for barn å sove trygge, varme og mette i egen seng, er ganske ilandsproblem. Ikke ment som kritikk mot deg, TS, men jeg synes det er veldig kjipt at vi som forelde skal gjøres så usikre på hver minste ting vi gjør. 1
SmallTalk Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Skadelig er det neppe. Vi samsov med guttungen når han var nyfødt og det samme gjorde vi med minstejenta når hun var nyfødt. Begge to har vært ekstremt avhengige av nærkontakt for å få sove til å begynne med, og vi sov tross alt bedre med en sovende baby i sengen fremfor en gråtende en i sin egen seng, så da ble det samsoving. Eldstemann begynte etter hvert å foretrekke egen seng når han skulle sove, og det har minstejenta også begynt å gjøre nå. Nå kommer hun over til oss når hun våkner på natten (hun er 3 mnd) og guttungen kommer inn når han våkner på morgenen (han er 2 år).
Skogsprinsessa Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Å sove i sprikelsenga inntil mammas seng regnes for en form for samsoving det også 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 TS her Er vel ikke så redd for at ho har tatt noe skade av det. Ville bare høre deres synspunkt, har snakket med flere som er veldig for samsoving, noen syntes til og med synd i dattra mi:p Ser ikke ut som at eldstejenta har tatt noe skade av å ikke samsove. Hun er veldig glad, fornøyd og trygg. Men så har senga hennes alltid vært rett ved senga våres. Den første tida våknet jeg sikkert 10 ganget om natta, for å sjekke om ho puster!Anonymous poster hash: a8abe...e95
Gjest Heartbeat Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Da min var liten fant de jo ut at samsoving økte risiko for krybbedød. Er det plutselig noe annet som gjelder nå`? 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 TS her Er vel ikke så redd for at ho har tatt noe skade av det. Ville bare høre deres synspunkt, har snakket med flere som er veldig for samsoving, noen syntes til og med synd i dattra mi:p Ser ikke ut som at eldstejenta har tatt noe skade av å ikke samsove. Hun er veldig glad, fornøyd og trygg. Men så har senga hennes alltid vært rett ved senga våres. Den første tida våknet jeg sikkert 10 ganget om natta, for å sjekke om ho puster! Anonymous poster hash: a8abe...e95 Selvfølgelig har hun ikke tatt skade av det. Jeg regner da med at dere klarer å gi kos og nærhet på andre måter. For min del så gjorde jeg det lenge, spesielt pga ammingen som ble så mye enklere og min trygghet, og fordi hun roet seg best hos oss om hun våknet om natten. Hun lærte seg fint å sovne i egen seng til kvelden dog, så hun kom over i vår seng fra første amming stort sett. Nå er hun 3,5 år og vil helst sove i egen seng, men kommer gjerne inn for litt trøst og kos i blant. Anonymous poster hash: a8c89...e1f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 Ja, ifølge undersøkelser KAN det være det. Det var mindre forekomst av krybbedød hos de som samsovet. Babyen pustet bedre når den lå inntil mor. Et eller annet med at de "lærte" å puste skikkelig og at de følte seg tryggere.Anonymous poster hash: 00c13...e23 Faktisk er det motsatt: samsoving fører oftere til krybbedød og skader. Mange eksperter og leger anbefaler egen seng til barnet.Anonymous poster hash: 79284...201 1
Skogsprinsessa Skrevet 12. august 2014 #17 Skrevet 12. august 2014 Faktisk er det motsatt: samsoving fører oftere til krybbedød og skader. Mange eksperter og leger anbefaler egen seng til barnet.Anonymous poster hash: 79284...201 Ehhh.... nei! Hvor har du det fra??
Skogsprinsessa Skrevet 12. august 2014 #18 Skrevet 12. august 2014 Da min var liten fant de jo ut at samsoving økte risiko for krybbedød. Er det plutselig noe annet som gjelder nå`? Tydeligvis Når var din liten?
Aomame Skrevet 12. august 2014 #19 Skrevet 12. august 2014 Ehhh.... nei! Hvor har du det fra?? Jo, det er vist en sammenheng mellom samsoving og økt fare for krybbedød i noen studier. Dette mistenkes å være i sammenheng da med at foreldrene har vært beruset og/eller røyket. Tar man visse forholdsregler er samsoving derimot regnet som trygt. Les mer her: http://lub.no/tema/forebygging/samsoving-en-risikofaktor/
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #20 Skrevet 13. august 2014 Hvor mange av dere som er mødre nå samsov med deres foreldre? De var nok vanlig for flere generasjoner siden da det simpelten ikke var sengeplasser nok. For mange år siden var det ikke uvanlig at babyen fikk ligge i en tom skuff helt alene. Da jeg fikk barn på 70 og 80 tallet var ikke dette noe emne, barnet sov i sin egen seng, men da de ble litt eldre var det ikke uvanlig at småbarna kom krypende opp i foreldrenes seng i løpet av natten, og det var jo bare koselig. Anonymous poster hash: 00b15...9f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå