Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som vil fortelle meg litt om hovedgrenene innen metal?

Dvs power, heavy, trash, goth og folkmetal?

Det jeg kan er ikke godt nok føler jeg, så hvis det er noen spm har veldig greie på dette og vil dele det med meg, setter jeg pris på det :wink:

Power metal går fortere enn heavy metal, stemmer det?

Trash er hardere.

Goth metal inneholder mye strykere og keaboards.

Folk metal bruker endel fele i låtene sine.

Er jeg på villspor? :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som vil fortelle meg litt om hovedgrenene innen metal?

Dvs power, heavy, trash, goth og folkmetal?

Det jeg kan er ikke godt nok føler jeg, så hvis det er noen spm har veldig greie på dette og vil dele det med meg, setter jeg pris på det :wink:

Power metal går fortere enn heavy metal, stemmer det?

Trash er hardere.

Goth metal inneholder mye strykere og keaboards.

Folk metal bruker endel fele i låtene sine.

Er jeg på villspor? :roll:

Det er ganske mange forskjellige stilarter innen metal. jeg kan nevne de viktigste.

Power metal eller "tysker-metal" som noen kaller det. Denne sjangeren kjennetegnes ved at det er rask melodiøs musikk med hyppig bruk av doble basstrommer og balleklem-vokal (sånn kastrat-aktig greie). Tyskerne er store innen denne sjangeren. Jeg kan nevne noen band. Helloween, Rhapsody, stratovarius++ Men av en eller annen ukjent grunn så går ikke Iron maiden under denne sjangeren

Heavy metal er vel band som AC/DC, Iron Maiden, Black sabbath++. Dette er vel et utrykk om de gamle banda og nye band sterkt inspirert av disse. Dette er en sterkt Bluesrock/boogie inspirert form for metall.

Thrash metal kom på tidlig 80 tallet med band som Exodus, anthrax og Metallica(selvom de nå har skiftet helt stil) Dette er veldig rask og kompromissløs metall med mye driv.

Uff orker ikke skrive mer.. Du hadde rett i de to andre sjangerene.. Jeg kan nevne noen flere stilarter..

Blackmetal.

Deathmetal.

Doom metal.

Industrial metal.

prog metal.

Grindmetal/Grindcore

Sjekk dem ut om du gidder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Der kom mannen og svaret jeg ventet på. Takk Donnie Darko :wink:

Grunnen til at jeg ikke spurte om black og death metal er fordi det vet jeg egentlig ganske mye om.

Det er mellom power og heavy at jeg kan gå i surr.

Men begynner å komme noe inni det nå :wink:

Skrevet
Der kom mannen og svaret jeg ventet på. Takk Donnie Darko :wink:

Grunnen til at jeg ikke spurte om black og death metal er fordi det vet jeg egentlig ganske mye om.

Det er mellom power og heavy at jeg kan gå i surr.

Men begynner å komme noe inni det nå :wink:

Råd fra meg.. Drit i powermetal.. Har du hørt en sang så har du hørt dem alle. Jeg har fått total avsmak for den tysker-metallen der.. Typisk Powermetal tekst:

Fly on the wings of the dragonlooooooooord beneath the metalsky in the land of shadooooooooooows. Lift your sword up hiiiiiiiiigh! dadadadadadadadadada drrrrrrr diiiiiidiidiididiiiiiiiiiiiiiiii!!

Argh.. mer intetsigende musikk er vanskelig å finne.

Skrevet

Men speedmetal da? Det må vel ligne mye på din definisjon av powermetal?

Og thrash?

Men den yngre garden har kanskje ikke forhold til dette?

Gjest Anonymous
Skrevet
Men speedmetal da? Det må vel ligne mye på din definisjon av powermetal?

Og thrash?

Men den yngre garden har kanskje ikke forhold til dette?

Jeg har ikke vært noe særlig borti speedmetal, men powermetal derimot. Men er det sånn at speed og power stort sett er det samme, men at tekstene er forskjellige?

Bra det er flere metallhuer her inne :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville ikke kalt AC/DC for heavy metal, jeg ville kalt det hardrock. Men Iron Maiden er jo typisk heavy metal.

Skrevet

Det er ganske mange forskjellige stilarter innen metal. jeg kan nevne de viktigste.

Power metal eller "tysker-metal" som noen kaller det. Denne sjangeren kjennetegnes ved at det er rask melodiøs musikk med hyppig bruk av doble basstrommer og balleklem-vokal (sånn kastrat-aktig greie). Tyskerne er store innen denne sjangeren. Jeg kan nevne noen band. Helloween, Rhapsody, stratovarius++ Men av en eller annen ukjent grunn så går ikke Iron maiden under denne sjangeren

Heavy metal er vel band som AC/DC, Iron Maiden, Black sabbath++. Dette er vel et utrykk om de gamle banda og nye band sterkt inspirert av disse. Dette er en sterkt Bluesrock/boogie inspirert form for metall.

Thrash metal kom på tidlig 80 tallet med band som Exodus, anthrax og Metallica(selvom de nå har skiftet helt stil) Dette er veldig rask og kompromissløs metall med mye driv.

Uff orker ikke skrive mer.. Du hadde rett i de to andre sjangerene.. Jeg kan nevne noen flere stilarter..

Blackmetal.

Deathmetal.

Doom metal.

Industrial metal.

prog metal.

Grindmetal/Grindcore

Sjekk dem ut om du gidder.

Grunnen til at Iron Maiden ikke er power metal er vel at de var en del av "New wave of british metal" grunnleggerne tidlig på 1980- tallet. Fart, historiefortellende tekster og mye hurtig solospill.

VIdere finnes det bare et eneste maiden spor med dobbelbass, det er på den siste skiva, tror det er "Face in the sand". (ikke hørt skiva,leste det i interju i Modern drummer) Ellers har Burr og Mccbrain aldri brukt dobbelpedal eller to basstrommer i maiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...