AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #1 Skrevet 11. august 2014 Jeg er ansatt i kommunen og har så vidt jeg har forstått da mulighet til å søke lån i Statens pensjonskasse. Er klar over at man kan få maks 1,7 mill i lån der (3,4 hvis man er to, jeg er alene...). Nå har jeg nesten 2 mill i lån. Må jeg vente noen år til jeg har 1,7 igjen på lånet, eller kan jeg søke om 1,7 nå? Hva skjer med de siste 300 000 da? Kan jeg beholde 300 000 av lånet hos Sparebanken, og flytte 1,7 over til Statens pensjonskasse? Har en rente på 3,6 nå. Statens p.k. har rundt 2,7, så er en del å spare i året. Litt grønn på dette:) Anonymous poster hash: 6aef7...0fe
Gjest Nori Skrevet 11. august 2014 #2 Skrevet 11. august 2014 Du kan søke om 1,7 i statens pensjonskasse og ha restlånet i en annen bank.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #3 Skrevet 11. august 2014 Jeg tror det er ansatte i staten som kan få boliglån via SPK, med unntak av lærere som er ansatt i kommunen. Anonymous poster hash: 0520b...72d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4 Skrevet 11. august 2014 Du kan søke nå forutsatt at det totale lånet ditt er innenfor 80 % avboligens verdi. Har du høyere belåning enn det vil ikke SPK godta 2.prioritet, og den andre banken som restlånet vil bli stående i vil ikke godta å vike prioritet for SPK.Anonymous poster hash: ac171...ef5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #5 Skrevet 11. august 2014 Kommunalt ansatte går ikke under spk men klp. For å sjekke så kan du gå inn på statens pensjonskasse og legge inn dine opplysninger så ser du fort om du tilhører den ordningen.Anonymous poster hash: 092ba...54c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Har man spk som pensjonsordning kan man i alle fall få lån der jeg jobber på sykehus og har spk, selv om sykehus ikke tilhører staten per definisjon.Anonymous poster hash: 91bfc...d82
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Kommunalt ansatte går ikke under spk men klp.Anonymous poster hash: 092ba...54c Ikke alle. Oslo, Bergen og Trondheim har egne pensjonskasser og er ikke tilknyttet KLP med annet enn sykepleierne, mens det fremdeles er en del kommuner som er tilknyttet DNB og Storebrand, selv om disse er ferd med å overføre "sine" kommuner til KLP i disse tider. Anonymous poster hash: 6750b...67a
nojac Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Hvis du kan låne hos SPK og boligen din er verd mer enn 2,5 mill kan det gå bra, da kan SPK ta 2. prioritet.Men SPK er relativt strenge på "betalingsevne", du bør ha god inntekt for å få fullt lån (1,7 mill) hos dem når du er alene.Er boligen din verd mindre enn 2, 5 mill må den andre banken ta 2. prioritet. Mulig at du må finne deg i dårligere vilkår på det lånet enn du har nå. Men du har jo en del å gå på, du får spørre dem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå