AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Fikk en litt ubehagelig opplevelse og lurer på om det er normalt. Katten min lå og sov. Hun reagerte ikke på at jeg ropte på henne eller lagde rare lyder. Hun lå helt stille. Kunne ikke se at hun pustet. Bekymret går jeg bort, kan fremdeles ikke se om hun puster, og stryker henne over hodet. Ingen reaksjon, ikke en eneste bevegelse. I flere sekunder trodde jeg hun var død før hun plutselig løftet brått på hodet, nesten som om hun skvatt. Er dette normalt? Hun oppfører seg helt normalt nå etterpå. Anonymous poster hash: b584e...bd9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Fikk en litt ubehagelig opplevelse og lurer på om det er normalt. Katten min lå og sov. Hun reagerte ikke på at jeg ropte på henne eller lagde rare lyder. Hun lå helt stille. Kunne ikke se at hun pustet. Bekymret går jeg bort, kan fremdeles ikke se om hun puster, og stryker henne over hodet. Ingen reaksjon, ikke en eneste bevegelse. I flere sekunder trodde jeg hun var død før hun plutselig løftet brått på hodet, nesten som om hun skvatt. Er dette normalt? Hun oppfører seg helt normalt nå etterpå. Anonymous poster hash: b584e...bd9 Hun sov kanskje dypt? Evt kanskje hun har søvnapne (om dyr kan ha det da?) Anonymous poster hash: 739d9...766
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 Hun må sovet veldig dypt. Katter pleier jo å våkne om man roper eller går mot dem, og i hvert fall når man klapper dem. Glemte også å skrive at jeg løftet på hodet hennes, UTEN reaksjon. Var så syk ekkel følelse jeg fikk i magen der Anonymous poster hash: b584e...bd9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Katter har ni liv. Skal mye til før de dør. Anonymous poster hash: df950...1f6
Mayah Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 Om det er normalt vet jeg ikke, men katten min har gjort det samme noen ganger. Blir livredd og dytter hardt borti ho, og da våkner ho og ser trøtt på meg, som om ingenting har skjedd. Utrolig ekkelt, men hun er frisk og rask ellers, så tror de bare sover veldig dypt.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #7 Skrevet 10. august 2014 Om det er normalt vet jeg ikke, men katten min har gjort det samme noen ganger. Blir livredd og dytter hardt borti ho, og da våkner ho og ser trøtt på meg, som om ingenting har skjedd. Utrolig ekkelt, men hun er frisk og rask ellers, så tror de bare sover veldig dypt. Ok, men da er det sikkert ikke SÅ unormalt og ikke noe farlig. Men virkelig ekkelt er det Anonymous poster hash: b584e...bd9
Mayah Skrevet 10. august 2014 #8 Skrevet 10. august 2014 Ok, men da er det sikkert ikke SÅ unormalt og ikke noe farlig. Men virkelig ekkelt er det Anonymous poster hash: b584e...bd9 Ja, det er ikke noe særlig, blir virkelig redd i de få sekundene det varer.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #9 Skrevet 10. august 2014 Katten min sov ganske lett som kattunge (slik at jeg alltid kunne se magen opp og ned veldig tydelig), men sov som i graven som voksen, bare lå der som en lue liksom og reagerte ikke på noe. Anonymous poster hash: 2eedb...19e
Aurora M. Skrevet 10. august 2014 #10 Skrevet 10. august 2014 Det er helt normalt. Katter slumrer (halvsover) veldig mye i løpet av et døgn. Så på en måte er det litt "misforstått" når man sier at de sover så og så mange timer. Det er faktisk svært få timer de virkelig sover, men de få timene sover de svært dypt. De gjør det kun når de føler seg helt trygge på omgivelsene. Det sies at man ikke bør vekke katter som virkelig sover, da det kan være farlig for dem. 3
Minya Skrevet 10. august 2014 #11 Skrevet 10. august 2014 Ingen grunn til panikk, du har bare forsøkt å få kontakt med henne mens hun var i dyp søvn. I gjennomsnitt sover katter rundt 18-20 timer i døgnet, men 16 av de timene er som regel bare slumring. Det er bare 2-4 timer av de mange som faktisk er ordentlig dyp søvn og det forekommer som oftest enten midt på natta eller midt på dagen. Skulle du oppleve dette igjen, forsikre deg om at katten puster, gjerne med et speil foran snuten(det dugger), eller ved å legge hånden lett over lungene og la pus sove videre. Hadde litt samme skrekkopplevelsen for noen måneder siden med gamlepus, hun lå på toppen av klatrestativet og sov med hodet på kanten, da hodet plutselig bare datt over kanten som om hun hadde brukket nakken og krepert. Eneste grunnen til at jeg ikke skvatt mer og ble helt panisk, er at gamlepus snorker som en full sjømann, så da hun hang med hodet utenfor og så helt død ut kom det et par høylytte pusesnork som bare fikk hele situasjonen til å bli komisk. Jeg prøvde å dytte hodet hennes tilbake opp på kanten uten å vekke henne, men da våknet hun og byttet stilling. 5
missdior Skrevet 10. august 2014 #12 Skrevet 10. august 2014 Helt sant som dere skriver om at pusene slumrer mye Merker fort når pusi sover skikkelig dypt, for da er hun umulig å få kontakt med. Lar henne bare være, tenker at hun trenger søvnen sin. Så, det er nok helt normalt, som flere over her har poengtert, men jeg skjønner virkelig at du ble redd!
gulrotsaft Skrevet 16. august 2014 #13 Skrevet 16. august 2014 Ingen grunn til panikk, du har bare forsøkt å få kontakt med henne mens hun var i dyp søvn. I gjennomsnitt sover katter rundt 18-20 timer i døgnet, men 16 av de timene er som regel bare slumring. Det er bare 2-4 timer av de mange som faktisk er ordentlig dyp søvn og det forekommer som oftest enten midt på natta eller midt på dagen. Skulle du oppleve dette igjen, forsikre deg om at katten puster, gjerne med et speil foran snuten(det dugger), eller ved å legge hånden lett over lungene og la pus sove videre. Hadde litt samme skrekkopplevelsen for noen måneder siden med gamlepus, hun lå på toppen av klatrestativet og sov med hodet på kanten, da hodet plutselig bare datt over kanten som om hun hadde brukket nakken og krepert. Eneste grunnen til at jeg ikke skvatt mer og ble helt panisk, er at gamlepus snorker som en full sjømann, så da hun hang med hodet utenfor og så helt død ut kom det et par høylytte pusesnork som bare fikk hele situasjonen til å bli komisk. Jeg prøvde å dytte hodet hennes tilbake opp på kanten uten å vekke henne, men da våknet hun og byttet stilling. Hahaha, nå måtte jeg le! Det er sånn jeg kan merke forskjellen på om min katt sover dypt eller ikke også, for når han gjør det så snorker han som bare det!
Kontormus Skrevet 16. august 2014 #15 Skrevet 16. august 2014 Helt vanlig. Har opplevd det samme med mange av fosterkattene som har bodd her, inkludert den følelsen av at de har sovnet for godt siden noen av dem var syke. Med de sov bare tungt...
Minya Skrevet 16. august 2014 #16 Skrevet 16. august 2014 visste ikke at katter kunne snorke:) Det visste ikke jeg heller før jeg adopterte gamlepus. XD Hun snorker ti ganger mer enn HrMinya og jeg til sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå