AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Hei! Snart er fadderuken over oss og jeg skal være fadder denne gangen! Som person er jeg ganske sjenert, og stille av meg, så meldte meg på for å få utfordret meg litt.. Noen som har tips/råd til ting jeg kan snakke med fadderbarna om og aktiviteter vi kan finne på så man blir raskt kjent? Setter pris på alle tips! Skal være med ei annen som også er ganske stille av seg, så.. Ganske nervøs her! Anonymous poster hash: 3bd02...d7f
mkgleez Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Det beste tipset jeg kan gi, er nok: fadderbarna dine kommer til å være utrolig nervøse, spente og kanskje litt redde også den første uken. De ser opp til deg, som allerede kjenner skolen, har venner der osv. Du må bare skjule nervøsiteten din, og ta kontroll. Ikke la din nervøsitet ødelegge faddertiden for de nye studentene i hvert fall - sånt er utrolig leit. Akkurat når det gjelder spesifikke ting du kan gjøre med dem, så vet jeg ikke helt. Hvilket universitet/høgskole er det snakk om? Litt enklere å finne ut for oss her inne, hvis vi vet hvilken by det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 Det beste tipset jeg kan gi, er nok: fadderbarna dine kommer til å være utrolig nervøse, spente og kanskje litt redde også den første uken. De ser opp til deg, som allerede kjenner skolen, har venner der osv. Du må bare skjule nervøsiteten din, og ta kontroll. Ikke la din nervøsitet ødelegge faddertiden for de nye studentene i hvert fall - sånt er utrolig leit. Akkurat når det gjelder spesifikke ting du kan gjøre med dem, så vet jeg ikke helt. Hvilket universitet/høgskole er det snakk om? Litt enklere å finne ut for oss her inne, hvis vi vet hvilken by det er snakk om. Oslo. Og vi kjenner ikke byen så godt vi heller. :O Anonymous poster hash: 3bd02...d7f
FrkHumle Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Pizzakveld, piknik i parken, kubbespill ++ (tenker ting som ikke koster mye penger her nå) Ellers må jo dere ta initiativ til ting, dere må få frem praten og sørge for at det ikke blir stille. Tenk dere om på noen spørsmål dere kan stille hvis det skulle bli bråstopp. Fint å spørre om hvorfor man valgte det studiet ved den skolen osv.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 Har dere ikke en fadderkomité med ferdig opplegg?? Hvis ikke så bør du ta med fadderbarna på omvisning på campus, grilling i en park, bar-til-bar, rebusløp, dra ut på byen og feste litt (evt. hjemme hos fadderne). Det er slike ting man pleier å gjøre i fadderuka. Spør fadderbarna om masse rart. Spør hvor de kommer fra, hva slags interesser de har, hva de kunne tenke seg å gjøre på fritiden utenom studiene, hvor bor de, hva slags forventninger har de, hvorfor søkte de den linja de gjorde, hva gruer de seg mest til, spør om de har noen spørsmål. Kom med all informasjon du mener at de trenger å vite.. kanskje det var noe du selv skulle ønske at du fikk vite som ny student. Si at hvis det er noe så må de bare si fra. Utveksle telefonnumre er greit. Anonymous poster hash: 7eab5...c62 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #6 Skrevet 10. august 2014 Har dere ikke funnet på et opplegg ennå? Mitt beste tips er å ta "styringen" de første dagene - ha et opplegg klart slik at dere ikke bare henger rundt. Det blir kleint og en dårlig start for fadderbarna. Merk at det sikkert vil være folk i litt forskjellig alder det, noen har kanskje studert før og bodd i byen lenge, men prøv å legg mest mulig til rette for de som er helt ferske. Gi tydelige instruksjoner på hvordan man kommer seg til de stedene hvor dere skal møtes - vær tydelige på hvem dere er og hva dere skal. Anonymous poster hash: 500f7...2dd
FrkHumle Skrevet 10. august 2014 #7 Skrevet 10. august 2014 Hvis det stemmer at dere ikke har noe felles opplegg klart (altså i styret) så må dere ha mange aktiviteter klare ja! Jeg tenkte på mellom skole og fest jeg, altså på ettermiddagen. Her er det fast opplegg hver eneste dag i ti dager, fadderne tar med fadderbarna på ekstrating innimellom, og inviterer stort sett til vors på festene.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #8 Skrevet 10. august 2014 Hvis det stemmer at dere ikke har noe felles opplegg klart (altså i styret) så må dere ha mange aktiviteter klare ja! Jeg tenkte på mellom skole og fest jeg, altså på ettermiddagen. Her er det fast opplegg hver eneste dag i ti dager, fadderne tar med fadderbarna på ekstrating innimellom, og inviterer stort sett til vors på festene. det er jo såklart opplegg ferdig, men tiden mellom alt dette.. trenger råd til hva vi kan finne på mellom alt enkelte ting starter ikke før 6-7 tiden på kvelden, så hva skal man finne på som er morro på formiddagen da? merker jeg er litt lost.. annet enn å finne på ting i parken og sånt.. Anonymous poster hash: 3bd02...d7f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #9 Skrevet 10. august 2014 Oooo oo jeg er fadderbarn i Oslo! Stå på, det blir nok bra uansett hva du gjør - bare det at du bryr deg såpass, betyr at det kommer til å bli bra Anonymous poster hash: d451d...01c
Kjempeliten Skrevet 10. august 2014 #10 Skrevet 10. august 2014 Var fadder selv to ganger, og er heller ikke den mest utadvente. Hjelper liksom ikke når fadderbanra er litt nervøse og spente og sjenerte Men sørg for å ha planen for fadderuken tilgjengelig, eller pugg den litt, du kommer garantert til å få mange spørsmål om den. Når dere skal finne på egne aktiviteter så funker jo vors hjemme hos noen faddere veldig bra Eller hos fadderbarna. Da jeg var fadderbarn hadde vi vors hjemme hos meg med faddergruppa Bortsett fra drikking kan dere jo grille, "sightseeing" i byen?? Bading? Eller andre aktiviteter man kan finne på der dere holder til. Kanskje det er noe loppemarked i nærheten? Pleier jo å være på den tida av året Er jo fett for studenter det! Spør de hvor de er fra, om de har gått noe skole før.... Fortell de litt om studiet, skolen og byen Også klarer jo fadderbarna å prate sjøl og da:) Så det forventes jo at fadderbarna bidrar litt til det sosiale og :D Men husk at de fleste fadderbarna helt sikkert ikke har flytta ordentlig inn, handla mat og skolemateriell og sånt enda, så gi dem noen fritimer Noen vil nok også hjem og slappe av innimellom. Så det gjør ingenting at ikke hver eneste time er fyllt med aktiviteter.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #11 Skrevet 10. august 2014 Prøv å få alle til å si navn og noe annet om seg selv høyt i gruppa. Ingen kommer til å huske alt, men det er litt lettere å bryte isen når man først har sagt noe høyt. Del gjerne opp i mindre grupper i blant og pass spesielt på de sky som holder seg litt i utkanten og ikke har så lett for å finne "sin" gruppe. Det er ikke så lett å invitere seg selv inn, og da må dere som faddere ta initiativ og dele til grupper så ingen føler seg som "den som ikke får plass" eller ikke er velkommen. Da de er litt færre om gangen, be dem om å introdusere seg selv, snakke, finne ut et eller annet, kanskje ta en quiz dere kan lese opp svar på etterpå. Det høres litt dumt ut, men det gir folk en mulighet til å snakke sammen, og noen de kan kjenne igjen og snakke til senere. Lettere når man har tilbrakt litt tid med dem før. Leker og litt sånne barnslige, og noen ganger kleine, "bli kjent"-greier er en del av alle nye skolestarter, og de hjelper. Å! En ganske rar, men morsom en, er å ta med masse ark, og tusjer eller penner. Sett alle to og to sammen og få dem til å prøve å tegne hverandre uten å se ned på arket. Vært med på den et par ganger og det lander i latter for de fleste. Ellers, grilling, guidet tur, ta dem gjerne med på studentersamfundet, fortell dem om de forskjellige vervene eller frivillige arbeidet de kan gjøre innen universitetet/høgskolen sine organisasjoner eller tilknyttede ting. Det er jo hundrevis av ting. Anonymous poster hash: 7c68f...711 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #12 Skrevet 10. august 2014 Prøv å få alle til å si navn og noe annet om seg selv høyt i gruppa. Ingen kommer til å huske alt, men det er litt lettere å bryte isen når man først har sagt noe høyt. Del gjerne opp i mindre grupper i blant og pass spesielt på de sky som holder seg litt i utkanten og ikke har så lett for å finne "sin" gruppe. Det er ikke så lett å invitere seg selv inn, og da må dere som faddere ta initiativ og dele til grupper så ingen føler seg som "den som ikke får plass" eller ikke er velkommen. Da de er litt færre om gangen, be dem om å introdusere seg selv, snakke, finne ut et eller annet, kanskje ta en quiz dere kan lese opp svar på etterpå. Det høres litt dumt ut, men det gir folk en mulighet til å snakke sammen, og noen de kan kjenne igjen og snakke til senere. Lettere når man har tilbrakt litt tid med dem før. Leker og litt sånne barnslige, og noen ganger kleine, "bli kjent"-greier er en del av alle nye skolestarter, og de hjelper. Å! En ganske rar, men morsom en, er å ta med masse ark, og tusjer eller penner. Sett alle to og to sammen og få dem til å prøve å tegne hverandre uten å se ned på arket. Vært med på den et par ganger og det lander i latter for de fleste. Ellers, grilling, guidet tur, ta dem gjerne med på studentersamfundet, fortell dem om de forskjellige vervene eller frivillige arbeidet de kan gjøre innen universitetet/høgskolen sine organisasjoner eller tilknyttede ting. Det er jo hundrevis av ting. Anonymous poster hash: 7c68f...711 Det jeg har uthevet: det alle som er ferdig med VGS er glade for endelig å slippe... Nei, vent... Anonymous poster hash: 22d1f...124
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå