Chizue Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Hei jeg lurte på en liten ting. Nå har det seg slik at jeg starter på voksenopplæringen til høsten for å få unna generell studiekompentanse. Dette foregår på kveldstid, slik at jeg har dagen ledig til jobb. Skolen jeg skal gå på ligger i en annen kommune enn den jeg bor i selv. Dette er noe jeg har valgt fordi jeg kunne ikke gjøre begge deler i den kommunen jeg bor i. Da jeg jobber bare kveld her og ville fått 0 vakter på dagtid bortsett fra helgene. Skolen ligger ett stykke unna slik at jeg måtte ha flyttet meg til internatet der pga buss som aldri går.. Anywhoo.. Så nå jeg flytter jeg til en annen kommune, jeg har ett lite oppspart beløp som kan gi meg boplass i 2 måneder uten lønn og i tillegg ha mat å leve for. Jeg blir jo å søke jobb på dagtid, men lurte på om jeg i det hele tatt har rett på noe stønader eller støtte fra husbanken? Da jeg ikke vet om man går under som student når man er under voksenopplæringen? Kan jeg få støtte eller stønader mens jeg finner en jobb? Har ikke rett på noe fra lånekassen forresten.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Husbanke gir lån og tilskudd til boligkjøp. Samt bostøtte når man fyller vilkårene for dette. Gå inn på husbanke.no og les selv. Hvorvidt du kan få albeidsledighetstrygd eller andre stønader fra NAV, er ikke jeg den rette til å svare på. Men generelt er det slik i Norge at når man studerer og ikke klarer å jobbe ved siden av så søker man studielån og evt. Stipend.Anonymous poster hash: b1834...a9a
Chizue Skrevet 10. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2014 Jeg får ikke studielån eller stipend da jeg ehm...Fikk betalingsanmerkning for noen år siden på studielånet. Da jeg var arbeidsledig leeeeeenge. Så er så og si enda svartelistet hos dem
Chizue Skrevet 10. august 2014 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2014 Så ingen som vet? Er ikke slik at jeg skal henge på Nav å få penger rett i lommen heller. Men skal jo tross alt flytte til en ny by, uten jobb, men må ha en plass å bo. Søke på jobb blir jeg jo å gjøre. Men blir vel mest bare deltidsstillinger på dagtid og kanskje helgevakter.
xeno Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 Hvorfor tar du ikke studiekompentansen via nettskole, så kan du være der hvor du bor. Så blir det litt enklere for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #7 Skrevet 10. august 2014 Så ingen som vet? Er ikke slik at jeg skal henge på Nav å få penger rett i lommen heller. Men skal jo tross alt flytte til en ny by, uten jobb, men må ha en plass å bo. Søke på jobb blir jeg jo å gjøre. Men blir vel mest bare deltidsstillinger på dagtid og kanskje helgevakter. Hallo? Er det ikke normalt å tenke litt over før man flytter og før man slutter i jobb for å begynne å studere at man skal ha til salt i grauten?? Og hvordan man skal få tak i saltet? NAV skal ikke finansierer dine studier. Da får du få deg heltidsjobb, og glemme studier inntil du har orden på finansene. For jobbe kan du?Anonymous poster hash: b1834...a9a 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #8 Skrevet 10. august 2014 Tror ikke du har rett på noe stønad hos nav. En har ikke rett på det når man studerer. Så du har 3 valg, enten ta opp studielån, få deg jobb, eller gå på sosialen. Anbefaler deg å finne deg en jobb Anonymous poster hash: 31ec1...173 4
Chizue Skrevet 10. august 2014 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2014 Hallo? Er det ikke normalt å tenke litt over før man flytter og før man slutter i jobb for å begynne å studere at man skal ha til salt i grauten?? Og hvordan man skal få tak i saltet? NAV skal ikke finansierer dine studier. Da får du få deg heltidsjobb, og glemme studier inntil du har orden på finansene. For jobbe kan du?Anonymous poster hash: b1834...a9a Jeg nærmer meg 30 uten kompentanse. Og jeg har ikke sagt at NAV skal finansiere mine studier. Jeg bare lurer på om jeg kan få bostøtte fram til jeg finner en fast jobb...
Chizue Skrevet 10. august 2014 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2014 Tror ikke du har rett på noe stønad hos nav. En har ikke rett på det når man studerer. Så du har 3 valg, enten ta opp studielån, få deg jobb, eller gå på sosialen. Anbefaler deg å finne deg en jobb Anonymous poster hash: 31ec1...173 Jeg vet at en normal student ikke kan få det. Men jeg blir under voksenopplæringen, studerer på skole 3-4 timer på kveldstid. Jeg har heller ikke rett på noe fra lånekassen..
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #11 Skrevet 10. august 2014 Jeg nærmer meg 30 uten kompentanse. Og jeg har ikke sagt at NAV skal finansiere mine studier. Jeg bare lurer på om jeg kan få bostøtte fram til jeg finner en fast jobb... Studenter uten barn har ikke rett på bostøtte fra kommune/husbanken. Men gjennom sosialen får mange dekket husleie Anonymous poster hash: 73cb3...e4d 2
Chizue Skrevet 10. august 2014 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2014 Studenter uten barn har ikke rett på bostøtte fra kommune/husbanken. Men gjennom sosialen får mange dekket husleie Anonymous poster hash: 73cb3...e4d Takk.
Chizue Skrevet 10. august 2014 Forfatter #13 Skrevet 10. august 2014 Hvorfor tar du ikke studiekompentansen via nettskole, så kan du være der hvor du bor. Så blir det litt enklere for deg. Voksenopplæringen er gratis. Nettskole koster MYE.. Men du kan få støtte fra lånekassen, men hva hjelper det når jeg ikke får noe fra dem?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #14 Skrevet 10. august 2014 Jeg vet at en normal student ikke kan få det. Men jeg blir under voksenopplæringen, studerer på skole 3-4 timer på kveldstid. Jeg har heller ikke rett på noe fra lånekassen.. Du må ta kontakt med nav og kommunen du bor i, så får du riktig svar. Jeg svarte på grunnlag av at en tidligere kollega av meg som "var mellom to jobber" alså arbeidsledig en liten periode, og holdt på med etterutdanning på kveldstid, som ville øke hans muligheter til å få jobb. Han måtte velge mellom etterutdannelsen eller arbeidsledighetstrygd. Kunne ikke få dagpenger så lenge han tok utdannelse, enn om dette foregikk på kvelden. Anonymous poster hash: 31ec1...173 1
xeno Skrevet 10. august 2014 #15 Skrevet 10. august 2014 (endret) Da går du på voksenopplæringen siden du har ikke fulført din videregående skole.?? Ja/Nei ?? Jeg vet at nettskole koster, men da er du hjem og da jobber du for deg selv. Tror at det blir på meg nettskole siden jeg må ha studiekompetanse, vet ikke om det inngår i voksenopplæringen. Voksenopplæringen er gratis. Nettskole koster MYE.. Men du kan få støtte fra lånekassen, men hva hjelper det når jeg ikke får noe fra dem? Endret 10. august 2014 av xeno
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 Jeg tok voksenopplæring fordi jeg var blitt syk da jeg gikk på VGS. Jeg fikk sosialstønad, men fikk beskjed om at jeg ikke ville få det mer enn tre måneder. Løsningen ble at jeg fikk meg en vanlig jobb og leste til eksamen som privatist. De få gangene jeg fikk avspasere og gå tidlig fra jobb stakk jeg innom voksenopplæringen. Anonymous poster hash: 78086...250 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå