Gjest Selfie Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Hvor langt og hvor ofte bør man løpe for at løpingen skal ha skikkelig effekt på kondisjon og vekt? Er jente, spiser rundt 2000 kcal om dagen.Vil gå ned noen få kilo, men deretter ha det stabilt.
Nancy Drew Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Dersom målet ditt er å gå ned i vekt bør du i alle fall få til 4 økter i uka. 2-3 økter i uka fungerer bare for å opprettholde den formen man har dersom man trener jevnt. Kostholdet er nøkkelen for vektnedgang. Det hjelper fint lite å trene mye om man spiser mer enn kaloriene som forbrukes på trening fordi man blir ekstra sulten eller belønner seg selv for å ha trent. Mitt råd er tre løpeøkter på 30-40 min. i uka og en hvor du kjører ca. 1 time løping om du klarer det
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 For å merke det på kondisjonen holder det med en langkjøring (f.eks 1 mil) og en intervalltrening i uka. For å merke det på vekten kreves det nok mer. Ville satset på jogging fire ganger i uka, tre langkjøringer og en intervalløkt. Da jeg slanket meg løp jeg fire til fem ganger ukentlig, spiste 1700 kalorier daglig gikk ned i snitt 400 g i uka. Alle er forskjellige, vi forbrenner ulikt og derfor er det vanskelig å estimert hvor mye løping som må til for å gå ned i vekt (gitt at kostholdet er 2000 kalorier daglig) en stor mann på 100kg forbrenner mye mer ved å løpe en mil enn en snelle på 50kg. Jeg regner sånn omtrentlig at man forbrenner vekten sin per kilometer - hvileforbrenning den tiden man løper, så veier du 70 kg forbrenner du 700kcal ved å løpe 10km også trekker du fra det du forbrenner i hvile.Anonymous poster hash: 78a23...330
Gjest Selfie Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Dersom målet ditt er å gå ned i vekt bør du i alle fall få til 4 økter i uka. 2-3 økter i uka fungerer bare for å opprettholde den formen man har dersom man trener jevnt. Kostholdet er nøkkelen for vektnedgang. Det hjelper fint lite å trene mye om man spiser mer enn kaloriene som forbrukes på trening fordi man blir ekstra sulten eller belønner seg selv for å ha trent. Mitt råd er tre løpeøkter på 30-40 min. i uka og en hvor du kjører ca. 1 time løping om du klarer det Takk for tips! Det høres fornuftig ut.
Gjest Runforit Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 Jogging som all annen trening vil ikke påvirke vekta så lenge du spiser mer enn du forbrenner. Du har et viss antall kalorier du kan spise for å gå ned i vekt uten trening. De dagene du trener, om det er jogging eller noe annet, så skal du plusse på de ekstra kaloriene du brenner så underskuddet ikke blir for stort. Blir underskuddet for stort så vil du ikke klare å prestere noe bra med verken jogging eller annen trening; i tillegg vil du etterhvert blir slapp, sliten, ha lite energi møte veggen så det dundrer. Om du er nybegynner som jogger så skal du ikke starte med mer enn 2-3 økter i uka der fokuset skal være på teknikk og bygge opp kroppen til jogging. Starter du for hardt så er sjansen stor får beinhinnebetennelse og andre joggerelaterte skader. Rolige joggeøkter med rolig fart ala 8 km/t der fokuset er å jogge sammenhengende så lenge du klarer og så bygge opp distanse fra der. Farten kommer av seg selv etterhvert som formen blir sterkere.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #6 Skrevet 10. august 2014 Interessant! Jeg lurer også litt på dette med løping.. Jeg har vært ølglad student og kriselat de siste årene og har innsett at jeg følgelig er i krisedårlig form og dette skal jeg nå gjøre noe med. Nye løpesko er kjøpt inn og optimismen er på topp! Jeg er normalvektig (overraskende egentlig, kosthold og ikke-eksisterende trening tatt i betraktning), men må bli sprekere for kroppens skyld og har googlet meg frem til at intervalltrening er bra for å trene opp kondisen fort. Har løpt 4x4 intervaller 3 ganger den siste uka nå, og jeg merket at det var litt mindre jævlig idag enn første gangen - innbiller jeg meg det eller har jeg fått bedre kondis allerede? Og er det greit å bare løpe intervaller 3 ganger i uka eller bør jeg variere med langkjøring i tillegg? Hater egentlig langkjøring.. og er ikke interessert i å gå ned i vekt. Bla bla bla, sorry for langt innlegg men kanskje noen her har bedre peiling på dette enn meg Anonymous poster hash: 74637...989
Gjest Runforit Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Interessant! Jeg lurer også litt på dette med løping.. Jeg har vært ølglad student og kriselat de siste årene og har innsett at jeg følgelig er i krisedårlig form og dette skal jeg nå gjøre noe med. Nye løpesko er kjøpt inn og optimismen er på topp! Jeg er normalvektig (overraskende egentlig, kosthold og ikke-eksisterende trening tatt i betraktning), men må bli sprekere for kroppens skyld og har googlet meg frem til at intervalltrening er bra for å trene opp kondisen fort. Har løpt 4x4 intervaller 3 ganger den siste uka nå, og jeg merket at det var litt mindre jævlig idag enn første gangen - innbiller jeg meg det eller har jeg fått bedre kondis allerede? Og er det greit å bare løpe intervaller 3 ganger i uka eller bør jeg variere med langkjøring i tillegg? Hater egentlig langkjøring.. og er ikke interessert i å gå ned i vekt. Bla bla bla, sorry for langt innlegg men kanskje noen her har bedre peiling på dette enn meg Anonymous poster hash: 74637...989 Du må ikke løpe langdistanse nei. Om målet ditt er en mer eksplosiv kondis og gi kroppen trening for helsens skyld så er Intervalltrening supert. Langdistanse gjør deg seigere og jeg personlig elsker det, men om du trives med intervall så er det ikke noe problem å fortsette med det. Det viktigste er at du trives med det du gjør
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå