Gå til innhold

Kravstor og småfrekk mor i voksen alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor og jeg har alltid hatt et godt og nært forhold, men etter at jeg flyttet hjemmefra for en del år siden har hun blitt mer og mer egosentrert.

Ting skal være på hennes måte og hun kommer gjerne med småfrekke kommentarer om hun er misfornøyd med noe.

Eksempler fra en koselig kveld sammen hos meg hvor vi spiste middag, snacks og drakk vin:

Jeg hadde tatt salt og pepper på pomfrien og da jeg sa det var hennes reaksjon: "Pepper? Det vil ikke jeg ha!"

Hun kom med flere kommentarer om at jeg bare hadde en flaske vin, og spurte bla. om ikke min samboer hadde flere noen steder. (han var ikke hjemme).

Da jeg sa at det holder da med en eller noe slikt, svarte hun noe slikt som at "da kan jeg jo lage en drink til henne." Hun demonstrerte også tydelig når hun drakk siste slurken: slo på glasset og sa at "her var det ikke mye igjen" eller noe lignende.

Hun kan også svare "det er ikke mitt problem" til ting som f.eks når jeg ber hun passe på når hun åpner bildøren på bilen vår så hun ikke slår bort i noe, eller når hun har hjulpet oss å male veggene og holder på å dryppe på gulvet.

Når hun skal reise på ferie og flyet går om natten krever hun at noen kjører henne. Hun har jo ikke råd til taxi. Selvsagt kan vi kjøre henne, men det går da an å være litt ydmyk og spørre på en fin måte!! Det er " du/dere MÅ kjøre meg...."

Også om det er noe som ikke går som det skal eller noe så klager hun mye om det.. Alt skal liksom skje/ være på hennes måte..

Til og med i bryllupsplanleggingen til min mann og meg har hun presisert å si at vi må ha fribar, hun har ikke råd til å betale for drikken sin, eller noe slikt. Det skal vi ha altså, men det er snakk om et bryllup til 100 000 og hun snakker om at HUN ikke har råd til å betale for sin EGEN drikke...

Ikke misforstå, jeg er veldig glad i moren min og hun er en snill dame, men jeg kjenner at dette tar på. Hun har blitt sånn etter at jeg flyttet ut og hun ble alene. Min samboer sier at jeg må ta det opp med henne, men jeg vet ikke helt hvordan jeg går frem..

Jeg hater slike konfrontasjoner...
Jeg er redd det bare skal bli verre med tiden og til slutt ødelegge forholdet vårt. Hun er rett og slett blitt selvsentrert og bitter etter at hun ble alene.. Jeg vil ikke tenke på hvordan hun blir om dette bare får utarte seg...

Jeg tror det er spesielt mot/med meg hun er slik, og mye er halvveis sagt som en spøk, men det blir jo ikke en spøk den tiende gangen.... Tror ikke hun er like gale med vennene sine...

Anonymous poster hash: ace19...563
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen tanker om dette?
Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe tak i det.

Skrevet

Ingen tanker om dette?

Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe tak i det.

Mine tanker er at jeg ikke synes dette høres så ille ut. Det du beskriver om vinen for eksempel ser jeg på som at dere er såpass nære hverandre at hun tør å si slike ting. Jeg hadde nok ikke reagert så veldig på det. Min mor kan nok si og gjøre mye verre ting enn det.

Moren din kan virke litt tankeløs i kommentarene sine, men jeg tror ikke det er vondt ment. Jeg har mer tro på å konfrontere henne der og da med ting hun sier som du reagerer på, snarere enn å legge det frem som et generelt problem. Du kan for eksempel si når hun sier.. Dere må kjøre meg. .. Vi kjører deg gjerne, men jeg hadde satt pris på om du spurte ikke forlangte.

Det kan hende det nytter, men jeg tviler. Min erfaring er at mennesker som er slik ikke helt evner å se at det blir galt for andre og går direkte i forsvarsposisjon og blir fornærmet.

Jeg har prøvd det meste med min mor, men har kommet til at jeg overser det som ikke betyr noe, og sier i fra hvis jeg føler det blir helt feil, men hun er som hun er, henne har jeg ikke klart å forandre, kun hvordan jeg reagerer på henne.

Skrevet

Mine tanker er at jeg ikke synes dette høres så ille ut. Det du beskriver om vinen for eksempel ser jeg på som at dere er såpass nære hverandre at hun tør å si slike ting. Jeg hadde nok ikke reagert så veldig på det. Min mor kan nok si og gjøre mye verre ting enn det.

Moren din kan virke litt tankeløs i kommentarene sine, men jeg tror ikke det er vondt ment. Jeg har mer tro på å konfrontere henne der og da med ting hun sier som du reagerer på, snarere enn å legge det frem som et generelt problem. Du kan for eksempel si når hun sier.. Dere må kjøre meg. .. Vi kjører deg gjerne, men jeg hadde satt pris på om du spurte ikke forlangte.

Det kan hende det nytter, men jeg tviler. Min erfaring er at mennesker som er slik ikke helt evner å se at det blir galt for andre og går direkte i forsvarsposisjon og blir fornærmet.

Jeg har prøvd det meste med min mor, men har kommet til at jeg overser det som ikke betyr noe, og sier i fra hvis jeg føler det blir helt feil, men hun er som hun er, henne har jeg ikke klart å forandre, kun hvordan jeg reagerer på henne.

Jeg ser hva du mener, men problemet er at dette bare har blitt verre. Hva skjer når hun har bodd alene i 15 år?

Være måten er med dette veldig egoistisk, og det er slitsomt.. Det er nok ikke vondt ment nei, men når det bikker 10-15 slike kommentarer på en kveld, blir det litt mye.. 6 av de gjaldt vinen... (Og jeg er student!)

Ting skal foregå på hennes måte og om hun ikke er fornøyd, merkes det.. Iallfall ovenfor meg..

Ts.

Skrevet

Hvordan er det mulig å servere pommes frites og vin??!!

Anonymous poster hash: 76717...3ad

Skrevet

Si fra at hun oppfører seg som en narsissistisk hurpe.

Skrevet

Hvordan er det mulig å servere pommes frites og vin??!!

Anonymous poster hash: 76717...3ad

Si fra at hun oppfører seg som en narsissistisk hurpe.

Modent!

Skrevet

Skjønner godt at du synes det er uakseptabelt. Si det rett ut; oi, det var litt frekt sagt. Det hadde ikke jeg turt å si om jeg var på besøk hos noen. Enten så får du muligheten til å utdype problemet eller så holder hu kjeft. :)

Skrevet

Skjønner godt at du synes det er uakseptabelt. Si det rett ut; oi, det var litt frekt sagt. Det hadde ikke jeg turt å si om jeg var på besøk hos noen. Enten så får du muligheten til å utdype problemet eller så holder hu kjeft. :)

Jeg har prøvd å ignorere det eller komme med småkommentarer tilbake men det tar hun ikke til seg..

Vet ikke helt hvordan jeg skal si det så hun lytter

Skrevet

Jeg syns din mor går over streken ut fra hva du forteller.

Neste gang hun sier at det ikke er "hennes problem" om hun smeller bildøra di uforsiktig opp (med fare for skade på både din og andres bil) ville jeg sagt at "jeg har ikke råd til å betale om du lager merker på min/andres bil. Enten er du forsiktig, ellers kommer jeg ikke til å kjøre deg/la deg sitte på flere ganger".

Hvor gammel er din mor forresten?

Anonymous poster hash: 6ae37...dc6

Skrevet

Jeg syns din mor går over streken ut fra hva du forteller.

Neste gang hun sier at det ikke er "hennes problem" om hun smeller bildøra di uforsiktig opp (med fare for skade på både din og andres bil) ville jeg sagt at "jeg har ikke råd til å betale om du lager merker på min/andres bil. Enten er du forsiktig, ellers kommer jeg ikke til å kjøre deg/la deg sitte på flere ganger".

Hvor gammel er din mor forresten?

Hun er i slutten av 40 årene, jeg er selv voksen..

Hun har ikke "smelt" døren opp, men f.eks. åpnet den inn i noen busker.

Skrevet

Har hun endret personligheten ellers? Tenker på typiske ting som kan medføre endringer i personligheten, f.eks depresjon, annen sykdom (f.eks hjerneslag, begynnende demens osv), bruk av rusmidler?

Har det skjedd noe annet i livet hennes som kan ha endret henne?

Skrevet

Har hun endret personligheten ellers? Tenker på typiske ting som kan medføre endringer i personligheten, f.eks depresjon, annen sykdom (f.eks hjerneslag, begynnende demens osv), bruk av rusmidler?

Har det skjedd noe annet i livet hennes som kan ha endret henne?

Nei, ikke noe jeg har lagt merke til. Det begynte sakte men sikkert etter at jeg flyttet ut og hun ble boende alene. Tror hun rett og slett har blitt litt selvopptatt av å bo alene.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...