Gå til innhold

Deling av utgifter med samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer deler alt likt av faste utgifter,som huslån/billån/forsikringer/strøm +++

Fordi han vil ha det slik.

Han tjener 15.000 mer enn meg hver enseste måned.

Jeg jobber livet av meg for å greie å betale alt som jeg skal. Jobber dobble vakter og sover kun ett par timer hver..

Jeg tjener mye mindre enn han i timen.

Jeg syns selv at dette er ganske surt,da jeg alltid må jobbe og gå blakk mens han skal ha penger tilovers.

Jeg har 3 jobber!!

Vi har kun det nødvendige og har kuttet ned på alt vi kan av faste utgifter.

Nå vil også samboer at vi skal ha matkonto,der vi setter inn like mye hver måned til mat.

Jeg prøver å si at da sitter jeg virkelig igjen med 0,- kr til meg selv!!

Syns selv at dette er surt! Han sier bare at det er jo ikke hans skyld at han tjener mer.

Hvordan deler dere økonomien?

Anonymous poster hash: 29b44...d92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får eie en mindre del av huset da, inntil dere eventuelt blir gift?

• Liker 6
Skrevet

Du får be om å eie en mindre del av huset/leiligheten, og fordele lånekostnadene ut fra det.

Anonymous poster hash: 660f1...542

• Liker 3
Skrevet

Ja, enten lavere eierandel i boligen, ellers må dere tilpasse utgiftene til å passe ditt inntektsnivå, ikke hans. Kjøp billigere bolig, gå ned i størrelse/standard eller bytt beliggenhet.

Du har gått i den klassiske fellen å godta at dere som par skal ha høyere levestandard enn hva du har råd til. Du må sette foten ned å si at dere må ned på et nivå hvor du også klarer deg økonomisk. Så får han bare ha enda mer til overs som han kan spare om han vil.

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig deler man likt, og tar utgangspunkt i hva den med lavest inntekt har råd til. Samboer og jeg tjener nokså likt, men om han hadde tjent mye mer enn meg så hadde vi fortsatt delt felles utgifter likt, de er jo begges utgifter like mye. Ofte er det jo likevel slik at den som tjener mest spanderer litt mer sånn ellers, men det er ikke noe man kan kreve.

• Liker 6
Skrevet

Enten må man sette standarden etter den som tjener minst, eller så må man dele utgiftene prosentvis ut fra inntekt.

Men, her høres det ut som dere må ned i utgifter, å ha 3 jobber og sove minimalt, går aldri i lengden.

• Liker 1
Skrevet

Her er det han som har størst (les; Nesten alt) eiendel i huset og betaler deretter, mens vi ellers deler utgiftene nokså likt. Jeg studerer enda, men når jeg begynner å arbeide skal vi ordne det slik at jeg får større eiendel i huset og dermed også betaler mer.

Det er ikke meningen at den ene i forholdet skal gå blakk, mens den andre kan spare seg opp. Alle må ha en sikkerhet med å spare noe i mnd osv.

Skrevet

Min eks var lik som samboeren din. Han sa til meg: det er ikke min skyld at jeg tjener mer enn deg, og jeg skal ikke tape på det.

Jeg hadde ikke orket å ha det slik en gang til

• Liker 3
Skrevet

Her deles alt felles likt. Jeg betaler 1000 kr mer for maten, siden jeg tjener endel mer enn herremannen.

Jeg har mulighet til å spare endel tusenlapper i mnd, det har ikke han. Men livet er urettferdig.

• Liker 1
Skrevet

Min eks var lik som samboeren din. Han sa til meg: det er ikke min skyld at jeg tjener mer enn deg, og jeg skal ikke tape på det.

Jeg hadde ikke orket å ha det slik en gang til

Men hvorfor skal du tjene penger på at du er sammen med en som tjener mer enn deg?

Anonymous poster hash: 10ffd...a65

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke snakk om å "tjene" penger på hverandre, når man velger å bli samboere.

Hvis inntekten er veldig forskjellig, så får man evt betale prosentvis av inntekten sin

Skrevet

Det er ikke snakk om å "tjene" penger på hverandre, når man velger å bli samboere.

Hvis inntekten er veldig forskjellig, så får man evt betale prosentvis av inntekten sin

Fordi?

Anonymous poster hash: b6462...d89

• Liker 4
Skrevet

Fordi?

Anonymous poster hash: b6462...d89

Sikkert fordi noen ser på samboerskap med blomster og fioliner i øynene og innbiller seg at det vil vare evig. Selv om det med overveiende sannsynlighet vil ende i brudd på et tidspunkt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg og samboer deler alt likt av faste utgifter,som huslån/billån/forsikringer/strøm +++

Fordi han vil ha det slik.

Han tjener 15.000 mer enn meg hver enseste måned.

Jeg jobber livet av meg for å greie å betale alt som jeg skal. Jobber dobble vakter og sover kun ett par timer hver..

Jeg tjener mye mindre enn han i timen.

Jeg syns selv at dette er ganske surt,da jeg alltid må jobbe og gå blakk mens han skal ha penger tilovers.

Jeg har 3 jobber!!

Vi har kun det nødvendige og har kuttet ned på alt vi kan av faste utgifter.

Nå vil også samboer at vi skal ha matkonto,der vi setter inn like mye hver måned til mat.

Jeg prøver å si at da sitter jeg virkelig igjen med 0,- kr til meg selv!!

Syns selv at dette er surt! Han sier bare at det er jo ikke hans skyld at han tjener mer.

Hvordan deler dere økonomien?

Men det er jo ikke hans feil. Du har selv valgt denne yrkesveien. Norge har mengder av helt gratis utdanning som gir både god lønn og bra betingelser. Å ikke ta en av dem var ditt valg.

Det sagt så deler man (selvsagt) likt. Å dele ulikt betyr at den med høyest inntekt "betaler" for å få med seg den som tjener minst. Og en slik handel flytter maktbalansen i forholdet så markant i hans/hennes favør at det ikke er å anbefale. Ikke først og fremst fordi h*n da "taper" penger på å være i et forhold med deg, men fordi du personlig taper deg så mye i verdi på å la deg kjøpe. Du reduserer deg selv fra en person til en vare. Med en prislapp. Og en vare bytter en som kjent inn når noe bedre kommer på markedet...

Så løsningene her er mange:

-tjen mer

-bruk mindre (senk livsstilen til et nivå du er ok med - for et par bestemmer selvsagt livsstil sammen, her høres det ikke engang ut som du har vurdert hvilket luksusnivå du ønsker ligge på)

-flytt fra hverandre (kan være helt ok dersom han ikke vil bo billig og du ikke har råd til å bo dyrt)

Anonymous poster hash: d8ee5...59e

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg hadde ikke orker å leve sammen med en slik mann.

Man vil vel at den man elsker skal ha det bra?

Skal du sitte hjemme da, mens han har råd til å kose seg ute med venner?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har tre jobber og har knapt penger til å leve så enten lever du for godt eller jobber for lite. Når du sier 3 jobber, mener du da 300% stilling? Hvor stor stilling har du totalt?

Anonymous poster hash: f77c5...5d2

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å ha det sånn. Jeg synes man skal betale etter evne. Derfor betaler også samboeren min mindre enn meg siden han tross alt tjener mindre enn meg. En ting er hva som kanskje er prinsipielt riktig, men jeg har ikke hjerte til å se at min samboer skal blakke seg. Hvor kjipt er ikke det liksom?

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk pratet med samboer ordentlig om det,å han kom med forslag at jeg skal få betale 12.000 i måneden og samboer 14.000! Dette hjelper veldig på :)

Jeg jobber 7-10 vakter i uken!

Jeg er akkurat ferdig utdannet som hjelpepleier :)

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at 50/50 er en veldig grei ordning, men her høres det ut som om dere har lagt lista for huslån og billån etter den som tjener mest.

Hvis det er uaktuelt for dere å kutte ned i utgifter (bytte til billigere bolig/bil f.eks), og han ikke går med på å betale en større andel en deg, så kanskje du i det minste kan forhandle deg til at han betaler mer i matpenger? Da jeg hadde samboer så delte vi alt på midten, men han betalte 500 mer i mat da han helt klart spiste mer enn meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å ha det sånn. Jeg synes man skal betale etter evne. Derfor betaler også samboeren min mindre enn meg siden han tross alt tjener mindre enn meg. En ting er hva som kanskje er prinsipielt riktig, men jeg har ikke hjerte til å se at min samboer skal blakke seg. Hvor kjipt er ikke det liksom?

Mvh Yvonne :heiajente:

:jepp: Og så tenker jeg at inntekt i løpet av et samliv gjerne kan gå i bølgedaler. En periode betaler jeg mest fordi jeg tjener mest, en annen periode er det kona som drar størstedelen av felleslasset. Vi har tross alt valgt å leve sammen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...