Gå til innhold

Kan man bruke laktosefri fløte i dessert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får gjester der en er laktoseintolerant. Vil derfor lage alt laktosefritt.

Kan man lage panna cotta, kaker (ostekake feks) osv på vanlig måte, bare bytte ut fløten?

Eller vil det gi en annen smak?

Anonymous poster hash: cf633...093

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mange kokker foretrekker faktisk laktosefri fløte for den er fetere, dermed bedre krem :D

Skrevet

Ja, mange kokker foretrekker faktisk laktosefri fløte for den er fetere, dermed bedre krem :D

Så bra!

Da skal hun få alt som alle andre kan få :)

• Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Hvis du skal lage ostekake med kremost så må du passe på at du får en hun tåler!

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan den bli fetere?

Skrevet

Hvis du skal lage ostekake med kremost så må du passe på at du får en hun tåler!

Ja, skal kjøpe eget smør og kremost osv :)

Men takk for innspill!

Skrevet

Hvordan kan den bli fetere?

Det vet jeg faktisk ikke, var min kjære mor som hadde hørt det på et matprogram så nevner hun det hver gang hun setter en kake på bordet ;) Hun baker alltid med laktosefritt på grunn av lillesøsteren min.

Anonymous poster hash: 8e19d...a40

Gjest constance90
Skrevet

Men takk for innspill!

Har desverre møtt på altfor mange som faktisk ikke vet at det er melk i smør og ost.

Sorry for jeg tok deg under den kammen :) Hørres ut som du har roen!

• Liker 2
Skrevet

Har desverre møtt på altfor mange som faktisk ikke vet at det er melk i smør og ost.

Og så har du de som tror at majones er et melkeprodukt...

• Liker 2
Skrevet

Ja, det tror jeg på..

Heller en påminnelse for mye :)

Mitt mareritt som vert, er at gjester skal bli syke!

• Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Og så har du de som tror at majones er et melkeprodukt...

True that!

Skrevet

Laktoseintolerante tåler litt melkeprodukt altså, gjerne også ganske mye før man blir noe mer enn oppblåst.

Men skjønn er jo du ønsker det. :)

Anonymous poster hash: c4e4a...fac

Gjest constance90
Skrevet

Laktoseintolerante tåler litt melkeprodukt altså, gjerne også ganske mye før man blir noe mer enn oppblåst.

Men skjønn er jo du ønsker det. :)

Anonymous poster hash: c4e4a...fac

Har du laktoseintoleranse?

Det er faktisk veldig varierende hva man tåler og også hvilke melkeprodukter. Så å si at de tåler litt før de blir oppblåst viser dine kunnskaper om emne. Noen blir oppblåst, noen får kraftig diare og noen kan faktisk bli sykemeldt.

Hvor mye laktose du tåler måles i gram og er derfor varierende for hvert produkt. Faste hvite oster er greit, myke oster ikke da de inneholder mer melkesukker. Brunost er "døden"

Så slutt å si at tåler litt før de blir oppblåst. Ingen andre enn den med intoleransen kan uttale seg om hvor mye den tåler.

• Liker 5
Skrevet

Det er faktisk veldig varierende hva man tåler og også hvilke melkeprodukter. Så å si at de tåler litt før de blir oppblåst viser dine kunnskaper om emne. Noen blir oppblåst, noen får kraftig diare og noen kan faktisk bli sykemeldt.

Hvor mye laktose du tåler måles i gram og er derfor varierende for hvert produkt. Faste hvite oster er greit, myke oster ikke da de inneholder mer melkesukker. Brunost er "døden"

Så slutt å si at tåler litt før de blir oppblåst. Ingen andre enn den med intoleransen kan uttale seg om hvor mye den tåler.

Ja, jeg tar ingen sjanser. Er det laktosefritt, så er det laktosefritt. Ikke bare "litt laktosefritt".

:)

• Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Ja, jeg tar ingen sjanser. Er det laktosefritt, så er det laktosefritt. Ikke bare "litt laktosefritt".

:)

Håper du skjønner den ikke var til deg :blomst:

Skrevet

Håper du skjønner den ikke var til deg :blomst:

Absolutt. Ville bare blande meg for å spesifisere at jeg forstår viktigheten av at den er helt laktosefri :)

Gjest Solsmil
Skrevet

Så enig! Det verste jeg hører er når folk sier "det er bare litt"... *argh*

Skrevet

Laktosefri kremfløte er akkurat det samme som den "vanlige fløten." Bruk den til alt det samme, ingen jeg kjenner smaker forskjell på vanlig og laktosefri i verken bakverk eller mat.

Og uff, ja det er varierende hva man tåler. Leste at noen kunne drikke et glass eller flere melk daglig før de ble dårlig. Hadde jeg gjort det hadde jeg blitt sittende fast på badet i flere dager. Andre igjen blir litt oppblåst. Problemet oppstår når andre skal bestemme at "laktoseintoleranse er tull, tåler man litt da tåler man mer," og "det er sikkert ikke så farlig." Og serverer laktoseredusert eller noe med bare litt i og kaller det laktosefritt. Ikke en fin overraskelse.

Det kan bli irriterende når noen himler med øynene og antar at det bare er et "livsstilsvalg." Nei, det er et helsevalg. Beklager, her kom alt ut. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Men takk for innspill!Anonymous poster hash: cf633...093

Hvor får man tak i laktosefri kremost? Vet du hva den heter?

Skrevet

Hvor får man tak i laktosefri kremost? Vet du hva den heter?

De har laktosefri Philadelphia i Sverige. :)

Anonymous poster hash: b39f1...4ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...