Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en fortvilet situasjon nå. Jeg jobbet i en klesbutikk der jeg elsker jobben min, og gjorde en meget god jobb. Vet at jeg var elsket av kollegaer og alt var fint. Så, plutselig, ble jeg tvangsflyttet til en annen avdeling. Hun som jobbet på avdelingen jeg ble flyttet til, fikk min jobb. Hørte også rykter om at avdelingen jeg ble flyttet til skal kanskje legges ned. Da gikk jeg rett i kjelleren. Gråt hele tiden og skalv før jeg skulle på jobb. Det endte med at jeg i ren fortvilelse sa opp jobben min. Holdt ut oppsigelsestiden og holdt hodet hevet. Siste dagen kom, ingen i ledelsen sa hadet til meg og de behandlet meg som luft. Har siden siste dag som var 31 mai spurt etter sluttattest, men får ikke svar. Hva gjør jeg da?? Har sendt nok en mail nå, men orker ikke kjempe mot dem, og kjenner knekken kommer tilbake selv om jeg har bygget meg opp igjen i løpet av sommeren. Hvordan skal jeg få ny jobb uten attest? Det er da lovbestemt at jeg skal ha det.

Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Kontakt LO og be dem mase på dem. Du har krav på attest.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Du har kun krav på sluttattest - og det er lovstridig å ikke gi deg en. Sluttattesten er kun bekreftelse på at du er sluttet. En attest som også forteller hvordan du har gjort jobben har du ikke krav på, men det er jo sært at de ikke vil gi deg en.

Endret av Blondie65
Skrevet

Meld deg inn i handelmogmkontor så får du hjelp der.

Anonymous poster hash: 13961...e4c

Skrevet

Meld deg inn i handelmogmkontor så får du hjelp der.

Anonymous poster hash: 13961...e4c

Man får IKKE hjelp til saker som dukket opp før medlemsskap er påbegynt. Selvfølgelig.

Ts har krav på sluttattest, men hun kan ikke tvinge dem til å skrive en. Jeg har selv en manglende sluttattest og oppgav rett og slett nummeret til sjefen der som referanse uten å spørre.

Kontakt verneombudet i bedriften, det er han/hun som kan hjelpe deg i første omgang.

Anonymous poster hash: 0b239...945

• Liker 2
Skrevet

Huff, dette hørtes ikke noe gøy ut. Kanskje du kan be en eller flere av kollegaene dine om en attest og spørre om de vil være din referanse? Det er bedre enn ingen ting, også får du heller bare si på intervjuer at den gamle jobben kun opererte med sluttattes.

Anonymous poster hash: 8f2c1...db7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har heller ikke fått sluttattest etter at jeg sluttet i jobben min i en meget useriøst drevet blomsterbutikk. Fikk heller ikke overtidsbetaling, og hadde lønn som var godt under tariffen. I tillegg har jeg jobbet mange timer som jeg ikke har fått betaling for.

Har varslet arbeidstilsynet om noe av dette, samt diverse annet. Men siden jeg ikke var organisert så får jeg ikke hjelp av noen fagforbund til å få ordnet opp i dette, dessverre. Sjefen der hadde fortjent å bli satt på plass..

Anonymous poster hash: ebe45...28d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har heller ikke fått sluttattest etter at jeg sluttet i jobben min i en meget useriøst drevet blomsterbutikk. Fikk heller ikke overtidsbetaling, og hadde lønn som var godt under tariffen. I tillegg har jeg jobbet mange timer som jeg ikke har fått betaling for.

Du kunne ha begjært arbeidsgiveren din konkurs for skyldig lønn. Det er ikke så vanskelig å sette fram en konkursbegjæring. Det ligger maler på nettet: http://www.konkursradet.no/maler.304754.no.html Dessuten får du nok litt hjelp av domstolen til å få den god nok.

Det koster deg ikke noe så sette fram en slik konkursbegjæring siden du gjør det som ansatt/tidligere ansatt. Arbeidsgiveren din vil nok betale et slik lavt beløp heller enn å gå konkurs.

Men vær klar over at man har kort tid på seg fra lønnen skulle ha blitt betalt ut til du setter fram en konkursbegjæring.

Skrevet

Har endelig fått kontakt med dem, så håper at attesten ligger i posten snart. Synes det er vanskelig å søke ny jobb uten de rette dokumentene.

Krysser nå fingrene for å få orden i papirene og ny jobb snart. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...