AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Hei. Jeg håper noen her vet hva jeg burde gjøre. Jeg er 19 år (blir 20 om et par mnder) og har nå havnet i en veldig dum situasjon. Tingen var at jeg klarte å bestille noe prøvevarer på internett og ble plutselig tilsendt masse varer og dette ble trukket av mobilen min, som fikk en så stor regning at jeg ikke klarte å betale den. Det har pågått en stund og jeg føler at hver gang jeg får betalt en del så kommer det nye regninger med purringer som plasserer meg rett tilbake til start. Problemet er at jeg har nå nettopp fått fast arbeid, og kan betale hele summen den 25 September, da jeg får min første lønning. Men dette er jo en stund til, og hele situasjonen graver meg ned. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre frem til da, og er redd for å ringe. Blir jeg å få noen betalingsanmerkning for dette? Kan jeg vente med å betale til jeg får lønning? Huff for en kjip knipe! Går det ann å ta opp lån? Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Anonymous poster hash: 31970...16b
Sirah Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Ring inkassoselskapet imorgen og spør om en utsettelse eller delbetaling. De er som regel veldig greie bare man spør på en skikkelig måte Dette ordner seg 15
hopeful Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 prøv å ring selskapet. forklar at du får penger når du får penger. og hør om det går ann å fryse betalingen til da. om ikke så vet jeg ikke. men prøv å ta en telefon du
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Det beste er å ringe og gi beskjed når du kan betale, kanskje kan du få delt opp regningen. Kjipt å ringe, men de er som regel veldig greie i slike situasjoner. Det viktigste er jo at de får pengene sine til slutt. Evt. kan du kanskje få låne penger privat som du kan betale tilbake når du får lønning. Anonymous poster hash: 790aa...208
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 Jeg tror jeg hadde sett litt på disse "prøvevarene" du har bestilt og hvor lovlig det er å gjøre det på denne måten og om det uten videre kan trekkes på mobilen din. Altså om dette var noe du ble opplyst om. Ellers: Snakk med foreldrene dine og spør om et kortsiktig lån f.eks, så du får det ut av verden fortest mulig. Eller ring inkassoselskapet og be om nåde Anonymous poster hash: 3f17f...ee2 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #6 Skrevet 10. august 2014 25. september er ikke lenge til. Ring de, forklar situasjonen og at de kan få hele beløpet allerede da. Mange er medgjørlige dersom man viser vilje til å betale det man skylder. Det står en del om det her. Anonymous poster hash: e0a1b...5d9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #7 Skrevet 10. august 2014 TS her! Takk for alle svar så langt, det eneste jeg lurer på da er om de kommer til å syntes det er ok, siden det har pågått en stund, jeg hadde egentlig planer om å få det betalt innen sommeren var over, men det var da lavsesong på den gamle jobben min (hvor jeg jobbet deltid) og jeg fikk ekstremt lite vakter siden det var så utrolig varmt. Dette hadde jeg ikke regnet med, da jeg de siste årene har kunnet jobbe nesten hver dag hele sommerferien. Men nå har jeg altså fått heltidsarbeid og er rett og slett sikret å få alt betalt den 25 September. Tror dere dette er ok, selv om noen av regningene er så gamle som fra April? Anonymous poster hash: 31970...16b
Apis Skrevet 10. august 2014 #8 Skrevet 10. august 2014 Hvis du mener du får varer du ikke har bestilt eller en avtale dere ikke var enige om, så må du bestride kravet, send brev til inkassoselskapet der du bestrider kravet, da stiller saken seg i ro og de kan ikke lenger legge på renter og salær.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #9 Skrevet 10. august 2014 Har du nå fått stoppet disse greiene som trekker penger ut av deg? Det er første bud. Å grave seg ned og håpe på at dette forsvinner av seg selv, vet du innerst inne at ikke hjelper noe som helst. Mens du graver deg ned, så vokser renter og omkostninger. Derfor er det viktigste du gjør å gjøre noe med dette. Har du noen du kan snakke med om dette? Som kan se på om dette er fornuftig og riktig at du skal betale for? Evt. Kan du i morgen ringe forbrukerrådet og få hjelp med hva du bør gjøre eller hvor du skal henvende deg. Når du har gjort dette tar du først en telefon til inkassoselskapet. Forklarer saken og forhandler deg frem til en avrale. FØR du avslutter samtalen, ber du om å få en epost adr. Og navn på den du har snakket med. Så sender du en epost der du viser til teledonsamtale med NN, og skriver det dere har blitt enige om. Du avslutter med at dersom NN eller inkassoselskapet er uening i noe qv det du har skrevet eller ønsker noe nærmere spesifisert så ber du om tilbakemeldig på epost. Du gjør dette skriftlig fordi muntlige avtaler ikke holder vann om dette havner i forliksrådet eller det skjer noe som rokker ved avtalen senere. Brett opp armene og lær av de valgene du har tatt. Grip fatt i tingene før de vokser deg over hodet. Det vil ikke bli noe trivelig om arbeidsgiver får beskjed om at du skal ha tvangstrekk i lønn.Anonymous poster hash: 19439...453 2
Zzyzx Skrevet 10. august 2014 #10 Skrevet 10. august 2014 Tror dere dette er ok, selv om noen av regningene er så gamle som fra April? Anonymous poster hash: 31970...16b Inkassoselskapet blir vel heller positivt overrasket over at du tar kontakt, så de er nok ganske villige til å utsette til 25. september hvis de vet at de får hele summen da. Og uansett så er det tusen ganger bedre å avtale noe med dem, enn å fortsette å ignorere fram til du har penger.
*Emma* Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 25. september er ikke lenge til og jeg er sikker på at de bare blir glade for at du tar kontakt. De vil muligens fortelle deg at de ikke kan bekrefte en avtale før de har fått "lov" av sin oppdragsgiver og komme tilbake til deg, men jeg kan ikke tenke meg noen vil si nei. Dvs. såfremt du ikke har snakket med dem ørten ganger tidligere og lovet gull og grønne skoger Da bil de fleste være mye mindre villige til å avvente nok en gang.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Hei. Jeg håper noen her vet hva jeg burde gjøre. Jeg er 19 år (blir 20 om et par mnder) og har nå havnet i en veldig dum situasjon. Tingen var at jeg klarte å bestille noe prøvevarer på internett og ble plutselig tilsendt masse varer og dette ble trukket av mobilen min, som fikk en så stor regning at jeg ikke klarte å betale den. Det har pågått en stund og jeg føler at hver gang jeg får betalt en del så kommer det nye regninger med purringer som plasserer meg rett tilbake til start. Problemet er at jeg har nå nettopp fått fast arbeid, og kan betale hele summen den 25 September, da jeg får min første lønning. Men dette er jo en stund til, og hele situasjonen graver meg ned. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre frem til da, og er redd for å ringe. Blir jeg å få noen betalingsanmerkning for dette? Kan jeg vente med å betale til jeg får lønning? Huff for en kjip knipe! Går det ann å ta opp lån? Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Anonymous poster hash: 31970...16b Ta kontakt med inkassobyrået du, og be om en utsettelse evt dele den opp. Går helt sikkert greit Anonymous poster hash: bf9ab...9e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå