Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger sårt noen råd her, jeg bodde sammen med daværende vennine og vi leide ei leilighet sammen, vi begge gikk på skole og det var noen måneder jeg måtte betale hennes "leie" å ja det var MANGE unnskyldninger.. Jeg har etterlyst pengene i 4 år, å ja nå er tålmodigheten ute.. jeg kontaktet politiet for rådgivning å når jeg forklarer saken og vi hadde jo husleie kontrakt og der står jo fødsel og personnr hennes også, nå viser det seg at hun har brukt en annet mellomnavn og etternavn i husleiekontrakten..

Så nå er jeg så forbanna at jeg vil anmelde henne, men kan det være for seint å legge inn anmeldelse siden det er 4 år siden??

noen som kan lover og regler om dette?

Anonymous poster hash: 658bd...3c9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldelsesfristen er vel 3 år, med mindre hun har vedkjent seg gjelden.

Ellers er det lite politiet vil gjøre, så da må du ta henne til forliksrådet. Evt sette igang inkasso mot henne. Sålenge gjelden er gyldig vel og merke.

Anonymous poster hash: c9a24...e2b

• Liker 4
Skrevet

Å ikke gjøre opp for seg når man skal er ingen straffbar handling, så å anmelde er ikke noe alternativ. Ta heller kontakt med et inkassoselskap og få hjelp til å drive inn pengene, men sannsynligvis er kravet ditt foreldet siden det er fire år gammelt. Den alminnelige foreldelsesfristen er nemlig tre år.

Skrevet

Ut fra det du skriver er det økonomiske kravet du hadde mot henne foreldet.

Det du ev. kan gjøre er å ta kontakt med politiet og si at du vil anmelde henne for å ha brukt falsk navn på leiekontrakten. (Jeg er usikker på hvordan reglene rundt dette er, men det får du svar på hvis du snakker med politiet.) Er det en mulighet for at hun har skiftet navn etter at hun skrev under leiekontrakten?

• Liker 1
Skrevet

Glrm der! Du skulle ordnet dette for lenge siden, nå er det for sent og da må du bare legge det bak deg. Ikke dum deg ut ved å gå til politiet.

Anonymous poster hash: ef43e...b47

• Liker 1
Skrevet

Forliksråd og inkasso er for sent. Du har hatt nok av tid på deg og saken er foreldet. Å anmelde noen for dokumentfalsk etter 4 år har ikke mye for seg. Uansett hvilket navn hun har skrevet så er foreldesesfristen på 3 år for pengekrav du kjenner til.

Hvor kye penger er det snall om?

Anonymous poster hash: e788b...c2d

• Liker 3
Skrevet

det er ca 10.000kr det er snakk om, har sendt purremelding til henne hele veien så ja hun har innrømmet hun skylder penger..

Men sånn er det å være naiv og godtroende om andre mennesker å nå er jeg dritlei..

var vell det jeg var redd for, at det er forseint men hvis jeg anmelder personen på grunn av "falskt navn" kan jeg ikke også kreve skyldig beløp inn i anmeldelsen også?

regner med forliksråd og innkasso er bare å glemme, men eventuelt å gå rett til namsmannen å få trekk av ytelser/lønn/stønader hun enn måtte ha??

ts..

Skrevet

det er ca 10.000kr det er snakk om, har sendt purremelding til henne hele veien så ja hun har innrømmet hun skylder penger..Men sånn er det å være naiv og godtroende om andre mennesker å nå er jeg dritlei..var vell det jeg var redd for, at det er forseint men hvis jeg anmelder personen på grunn av "falskt navn" kan jeg ikke også kreve skyldig beløp inn i anmeldelsen også?regner med forliksråd og innkasso er bare å glemme, men eventuelt å gå rett til namsmannen å få trekk av ytelser/lønn/stønader hun enn måtte ha??ts.. Anonymous poster hash: 658bd...3c9

Å anmelde for dokumentfals har ingenting med pengene hun skylder deg å gjøre. Falskt navn og penger er to skåler for seg selv du ikke må blande.

Når ting et pengekrqv er foreldet så kan du ikke kreve eller få pengene tilbake på noen som helst måte.

Det eneste du kan gjøre er å ta en telefon til en advokat og be advokaten se på saken og si om du har noe å gå videre med. Men det koster deg raskt en del tusenlapper til.

Anonymous poster hash: e788b...c2d

• Liker 1
Skrevet

Å ikke gjøre opp for seg når man skal er ingen straffbar handling, så å anmelde er ikke noe alternativ. Ta heller kontakt med et inkassoselskap og få hjelp til å drive inn pengene, men sannsynligvis er kravet ditt foreldet siden det er fire år gammelt. Den alminnelige foreldelsesfristen er nemlig tre år.

Men er ikke foreldelsesfristen på 3 år dersom "kreditor" har vært passiv? Her har jo ts flere ganger prøvd å få tak i pengene i løpet av disse årene, og foreldelesfristen begynner vel å løpe siste gang kreditor tar kontakt? Eller?

Anonymous poster hash: 93705...7a2

Skrevet

politiet har vel ikke så mye med dette og gjøre, du må vel gå til namsmann

Skrevet

Regner med at du har tatt vare på smser som bevis.

Forsøk å få ho til å skrive under på et gjeldsbrev. Google det før å få noen ideer til oppsett.

Da sikrer du gjelden.

Med gjeldsbrev er det lettere for deg å inndrive via inkasso.

Skrevet (endret)

det er ca 10.000 kr det er snakk om, har sendt purremelding til henne hele veien så ja hun har innrømmet hun skylder penger.

Foreldelsesfristen blir avbrutt hver gang du sender purring til henne, men har du tatt vare på purringene? Fristen blir dessuten avbrutt ved at hun innrømmer å skylde deg penger, men har du dette skriftlig fra henne?

Endret av Testosteron
Skrevet

regner med forliksråd og innkasso er bare å glemme, men eventuelt å gå rett til namsmannen å få trekk av ytelser/lønn/stønader hun enn måtte ha??

Namsmannen kan ikke beslutte å trekke av lønnen hennes eller andre ytelser uten at du har et såkalt tvangsgrunnlag mot henne, og det får du blant annet ved å gå til forliksrådet og få dom på kravet ditt. Du kan også skaffe deg tvangsgrunnlag ved 1) å sende henne en betalingsoppfordring som viser hvordan kravet ditt har oppstått, og hvor stort kravet nå har blitt inklusive forsinkelsesrenter og 2) å sende henne et skriftlig varsel om tvangsinnkreving.

Hvis du trenger hjelp til framgangsmåten, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med et inkassobyrå. Kostnaden med innkrevingen vil du kunne legge til kravet ditt slik at hun må betale for dette.

Gjest gurimalla
Skrevet

Foreldelsesfristen blir avbrutt hver gang du sender purring til henne, men har du tatt vare på purringene? Fristen blir dessuten avbrutt ved at hun innrømmer å skylde deg penger, men har du dette skriftlig fra henne?

Dette stemmer ikke, det er ikke tilstrekkelig at du har purret.

Forelskelse avbrytes ved erkjennelse. Hvis eks. venninnen din har innrømmet at hun skylder deg penger, starter en ny foreldelsesfrist ved erkjennelsen. Hvis det er mindre enn tre år siden den siste erkjennelsen er kravet i behold. Du må kunne dokumentere at kravet er erkjent. Da bør du snakke med et inkassobyrå eller ta ut forliksklage.

Skrevet

Dette stemmer ikke, det er ikke tilstrekkelig at du har purret.

Du har rett. Jeg sjekket foreldelsesloven. Den må ha blitt endret. Jeg tror det var slik før at man avbrøt fristen ved å sende skriftlig påkrav.

Skrevet

okei så da blir det å kontakte innkasso selskap og anmelde hun for dokumentforfalskning? det er mine muligheter? jeg har smser der hun innrømmer saken..

ts

Skrevet

okei så da blir det å kontakte innkasso selskap og anmelde hun for dokumentforfalskning? det er mine muligheter? jeg har smser der hun innrømmer saken..

ts

Dokumentforfalsk saken, gidder ikke politiet å ta i engang.

Er du i det hele tatt sikker på at hun ikke har byttet etternavn/mellomnavn. Kjenner flere som bytter etternavn flere ganger i året, en dag heter de hansen, dagen etter johnsen og så hansen-johnsen. Alt etter hvilken side av familien de liker.

Inkasso for 10000,- er forsåvidt ikke verdt det. Det koster deg nesten like mye å engasjere selskapet i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: c9a24...e2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...