AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Kjøtt er ikke min sterke side, og jeg lurer på hvordan man gjør det 2-3 minutter på hver side eller? Takk for svar!Anonymous poster hash: 95968...7eb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Kjøtt er ikke min sterke side, og jeg lurer på hvordan man gjør det 2-3 minutter på hver side eller? Takk for svar!Anonymous poster hash: 95968...7eb Er det elg eller okse eller elgokse? Anonymous poster hash: aaf0e...288
Gjest Pheel Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 Kommer helt an på tykkelsen. Jeg bruker en god del smør og freser det på full varme ganske kort tid på hver side (kanskje bare ett minutt?) for så å sette platen av og la det stå slik en god stund. Pleier å skjære av kanten på en av bitene etter det har stått litt slik for å se om det er klart, ellers setter jeg den på litt svakere varme litt til.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Kjøtt er ikke min sterke side, og jeg lurer på hvordan man gjør det 2-3 minutter på hver side eller? Takk for svar!Anonymous poster hash: 95968...7eb Et par minutter på hver side, på sterk varme. Skru deretter ned teperaturen og etterstek (på begge sider) til den er så stekt som du vil ha den. Liker du den gjennomstekt? Anonymous poster hash: aaf0e...288
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 Er det elg eller okse eller elgokse?Anonymous poster hash: aaf0e...288 Det står bare "storfe" (sånn Kiwi-pakke). Så rekner med det er okse/kuAnonymous poster hash: 95968...7eb
Gjest Nosoul Skrevet 10. august 2014 #6 Skrevet 10. august 2014 Kommer helt an på hvordan man liker kjøttet Jeg er en person som godt kan spise medium - eller medium +. Da bruker jeg å brune kjøttet i ca 2 min på hver side til at det har fått fin farge og litt karamelisering og deretter putter jeg det i en ildfast form i ovnen på 150 grader i noen minutter. Jeg kjenner på kjøttet når det er ferdig Men for best resultat så skal man la det hvile en liten stund før man skjærer i det
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #7 Skrevet 10. august 2014 Et par minutter på hver side, på sterk varme. Skru deretter ned teperaturen og etterstek (på begge sider) til den er så stekt som du vil ha den. Liker du den gjennomstekt?Anonymous poster hash: aaf0e...288 Jeg liker den sånn passe. At den er mør, men ikke så mye blødsøl liksom.Anonymous poster hash: 95968...7eb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #8 Skrevet 10. august 2014 Takk for svar!:-)Anonymous poster hash: 95968...7eb
debattanten Skrevet 10. august 2014 #9 Skrevet 10. august 2014 (endret) Anbefaler olje og høy varme. Smør duger egentlig dårlig da det bare svir seg på høy varme er min erfaring. Det du kan gjøre er å tilsette noen gode smørklumper med litt timian og hvitløk mot slutten når du har skrudd ned varmen litt. Øser du over kjøttet for å gi god smak. Som regel er det jo noen tynne biffer som ligger i butikken om det er det du har, da tipper jeg 2-3 minutter på hver side gir deg en medium biff sånn ca. For nøyaktig resultat hver gang burde man bruke et digitalt steketermometer, men det blir kanskje litt pirkete for folk flest. Edit: Det er forresten ikke blodsøl det du snakker om. Alt storfe blir tømt for blod, det er kjøttsaft/proteiner den røde saften du ser. Endret 10. august 2014 av debattanten 1
-Jiinxs- Skrevet 10. august 2014 #10 Skrevet 10. august 2014 Bruner den på alle sider og så inn i steikeovnen på 175 grader (ca) til den har en indre temperatur på ca 60-65. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #11 Skrevet 10. august 2014 Jeg liker den sånn passe. At den er mør, men ikke så mye blødsøl liksom.Anonymous poster hash: 95968...7eb Steketiden kommer som sagt an på tykkelsen på biffen. Men for å være sikker på at den er så stekt som du liker den, må du nesten prøve deg frem. Skjær et snitt i den etter en viss tid, for å se om den er slik som du ønsker inni Anonymous poster hash: aaf0e...288
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #12 Skrevet 10. august 2014 Steketiden kommer som sagt an på tykkelsen på biffen. Men for å være sikker på at den er så stekt som du liker den, må du nesten prøve deg frem. Skjær et snitt i den etter en viss tid, for å se om den er slik som du ønsker inni Anonymous poster hash: aaf0e...288 + ta tiden og skriv opp (både tid og temperatur) slik at du vet til neste gang. Anonymous poster hash: aaf0e...288
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #13 Skrevet 10. august 2014 Supert med gode tips! Da får jeg kjøre på, og håpe på det beste!:-)Anonymous poster hash: 95968...7eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå