Gå til innhold

Syk i forbindelse med røykeslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemte for en stund siden å kutte røyken, men har aldri vært så syk som etter det.

Jeg har hatt halsbetennelse, ørebetennelse, øyekatarr, lungebetennelse, urinveisinfeksjon(!), tannbyll og nå bihulebetennelse.

Vurderer nå sterkt å fortsette å røyke i stedet for å fortsette med røykekuttet, siden jeg bil så dårlig.

Alle disse sykdommene har jeg altså hatt siden mai.

Noen andre som har opplevd tilsvarende og tror det skyldes røykekutt?

Jeg trodde man skulle bli friskere, men jeg har altså aldri hatt så mange sykdommer som nå.

Anonymous poster hash: d6097...d0b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestemte for en stund siden å kutte røyken, men har aldri vært så syk som etter det.

Jeg har hatt halsbetennelse, ørebetennelse, øyekatarr, lungebetennelse, urinveisinfeksjon(!), tannbyll og nå bihulebetennelse.

Vurderer nå sterkt å fortsette å røyke i stedet for å fortsette med røykekuttet, siden jeg bil så dårlig.

Alle disse sykdommene har jeg altså hatt siden mai.

Noen andre som har opplevd tilsvarende og tror det skyldes røykekutt?

Jeg trodde man skulle bli friskere, men jeg har altså aldri hatt så mange sykdommer som nå.

En annen med lignende erfaring her:

"

Etter at jeg sluttet å røyke har jeg hatt flere infeksjoner: bronkitt og ørebetennelse, blant annet. Dette gjør at joggeturene mine stadig får pauser - for ikke å snakke om at livet stopper opp når m,an blir liggende på sofaen. Sjefen min sa i går, da jeg snørrete og fortvilet karret meg på jobb, at dette kommer av røykeslutten. Kan dette stemme? Han mener det er fordi kroppen sliter idet giftstoffene går ut av systemet. Også jeg som trodde at her skulle man bevare helsen for seg selv og barna. Sjefen er tidligere røyker og veldig støttende, altså, men jeg svarte ham at hadde flere visst dette, så kanskje man hadde tenkt seg om mye før man sluttet med giftpinnene...

Legen min mener også at det kanskje kan være årsaken, men ikke vet jeg: hun har det så travelt at hun ikke rekker å sjekke noe særlig. Hva sier dere? Dette har jeg da ikke lest om noe sted?"

http://www.slutta.no/topic/sykdom-etter-roykeslutt-og-en-hjertelig-takk-til-dere

Anonymous poster hash: 9f533...43f

Skrevet (endret)

Jeg tror også det er fordi kroppen har tid og bedre evne til å skille ut giftstoffene. Man kan hoste mer f.eks. når flimmerhårene begynner å gro på plass igjen og kroppen restituerer seg.

Jeg opplevde at jeg fikk forstoppelse, stadige gråtetokter (i alenerom), humørsvingnginger på linje med pms og dårlig med søvn. Neste gang jeg skal slutte vil jeg be legen skrive ut innsovningtabletter, og kjøpe avføringsmidler på apoteket. Kanskje jeg klarer det da.

En jeg kjenner sa at han aldri har hostet så mye som etter at han sluttet å røyke. Jeg ringte røyketelefonen og de sa at det er vanlig det første året.

Jeg ville ikke begynt å røyke igjen. Du har klart å være røykfri siden i vår og det er et stort steg.

Endret av sunSpring
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror også det er fordi kroppen har tid og bedre evne til å skille ut giftstoffene. Man kan hoste mer f.eks. når flimmerhårene begynner å gro på plass igjen og kroppen restituerer seg.

Jeg opplevde at jeg fikk forstoppelse, stadige gråtetokter (i alenerom), humørsvingnginger på linje med pms og dårlig med søvn. Neste gang jeg skal slutte vil jeg be legen skrive ut innsovningtabletter, og kjøpe avføringsmidler på apoteket. Kanskje jeg klarer det da.

En jeg kjenner sa at han aldri har hostet så mye som etter at han sluttet å røyke. Jeg ringte røyketelefonen og de sa at det er vanlig det første året.

Jeg ville ikke begynt å røyke igjen. Du har klart å være røykfri siden i vår og det er et stort steg.

Takk for støttende kommentar, men jeg vet ikke om jeg orker å gå rundt og være syk hver måned framover ett helt år.

Når er det jo snart høst også.

Det virker jo faktisk som jeg hadde mye bedre helse da jeg fortsatt røyket jevnlig...

Skrevet

Verre i dag. Orket omtrent ikke gå en kort strekning på 10 minutter til matbutikken og hjem.

Når man blir så dårlig tror jeg ikke det er noen god idé å utsette kroppen for denne belastningen det da må være å ikke røyke som vanlig.

Derfor har jeg besluttet å røyke som før og håpe det beste.

Man kan tross alt røyke et langt live uten å få hverken kreft eller astma.

Hvor lenge må man regne med at det vil gå før man er tilbake til normalen etter et slikt røykeslutt-forsøk?

Jeg ønker å bli i form slik at jeg kan trene og være normalt aktiv, som tidligere.

Skrevet

Verre i dag. Orket omtrent ikke gå en kort strekning på 10 minutter til matbutikken og hjem.

Når man blir så dårlig tror jeg ikke det er noen god idé å utsette kroppen for denne belastningen det da må være å ikke røyke som vanlig.

Derfor har jeg besluttet å røyke som før og håpe det beste.

Man kan tross alt røyke et langt live uten å få hverken kreft eller astma.

Hvor lenge må man regne med at det vil gå før man er tilbake til normalen etter et slikt røykeslutt-forsøk?

Jeg ønker å bli i form slik at jeg kan trene og være normalt aktiv, som tidligere.

Jeg ble like syk som deg, og for meg hjalp det med e-sigarett i overgangsfasen. Da ble jeg ikke syk i det hele tatt.

Et skritt om gangen var det som hjalp for meg.

Anonymous poster hash: 442ee...d8e

Skrevet

E-sigaretter er ikke tillatt i Norge, så jeg har ikke tenkt å begynne med dette.

Hører det er flust med røykere som bryter norsk lov og oppfører seg som narkomane for å få i seg litt nikotin og vanndamp. Det gidder faktisk ikke jeg.

Skrevet

Du får trøste deg med at deg er mye verre hvis du fortsetter å røyke og får kols, de plagene du har nå forsvinner i alle fall, mens kols kommer for å bli :glare:

• Liker 3
Skrevet

flimmerhår kommer aldri til å vokse ut igjen. har man ødelagt dem så er det for livet

Anonymous poster hash: 0357d...773

• Liker 1
Skrevet

Du får trøste deg med at deg er mye verre hvis du fortsetter å røyke og får kols, de plagene du har nå forsvinner i alle fall, mens kols kommer for å bli :glare:

Og du er sur på meg fordi dette påvirker deg personlig?

Jeg har følt meg elendig i tre måneder og fått fire antibiotikakurer på kort tid og er nå syk på nytt.

Hvis jeg friskner til av å røyke som før, vil jeg heller det enn å bli antibiotikaresistent og ligge til sengs og visne.

Jeg har ligget syk hele ferien, gått glipp av hele badesesongen og hatt feber i to uker i 30 plussgrader.

At jeg muligens får KOLS en gang i framtiden kanskje, er ikke spesielt motiverende for å fortsette å være sjuk i flere måneder til og være dårlig i minusgrader, regn og vind.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg blir så dårlig tviler jeg på at det er så sant at det virkelig er best for alle å slutte med røyking. Kroppen blir ikke akutt og langvarig syk av noe som er bra for den.

Skrevet

E-sigaretter er ikke tillatt i Norge, så jeg har ikke tenkt å begynne med dette.

Hører det er flust med røykere som bryter norsk lov og oppfører seg som narkomane for å få i seg litt nikotin og vanndamp. Det gidder faktisk ikke jeg.

Når du kaller de som velger å benytte seg av lovlige hjelpemidler for å slutte å røyke for lovbrytere og sammenligner dem med narkomane, så tror jeg det er best for alle parter at du bare begynne igjen.

Det er greit at du ikke vil prøve, helt ok, men når nikotinmonsteret ditt er så ille at du svarer noen som bare vil hjelpe på en slik måte, så gidder i alle fall ikke jeg å komme med flere innspill.

Anonymous poster hash: 442ee...d8e

• Liker 2
Skrevet

flimmerhår kommer aldri til å vokse ut igjen. har man ødelagt dem så er det for livet

Anonymous poster hash: 0357d...773

Når en røyker legger flimmerhårene seg, når en slutter å røyke vil de iløpet av det første året reise seg igjen! :) Derfor får mange irritasjon i forbindelse med dette.

Å Ts jeg var også mye syk rett etter røykeslutt, men det blir bedre. Hold ut. Gevinsten er stor nå du er komt langt nok. Er selv på 9 mnd, går bare oppover! :)

Anonymous poster hash: a7ef7...529

• Liker 1
Skrevet

Når jeg blir så dårlig tviler jeg på at det er så sant at det virkelig er best for alle å slutte med røyking. Kroppen blir ikke akutt og langvarig syk av noe som er bra for den.

Det beste er selvsagt å slutte å røyke. Jeg valgte å heller tenke på det slik at tenk at kroppen sliter så mye for å bli kvitt dette drite. Det bør være tankevekkeren her, hva man putter i kroppen for at den skal få så mye problemer for å bli kvitt det! Jeg syns du skal holde ut jeg;)

Anonymous poster hash: a7ef7...529

Skrevet

Hva med å prøve Immiflex og saltpipe? Kanskje det kan hjelpe deg på veien.

Anonymous poster hash: 17ddb...602

Skrevet

Takk for støttende kommentar, men jeg vet ikke om jeg orker å gå rundt og være syk hver måned framover ett helt år.

Når er det jo snart høst også.

Det virker jo faktisk som jeg hadde mye bedre helse da jeg fortsatt røyket jevnlig...

Han jeg refererte til var litt eldre enn gjennomsnittet på kg tror jeg. Han var nærmere sytti og hadde røyket i mange år så det trenger ikke ta så lang tid.

En del av å slutte å røyke er også mer stress siden man er vant til å ta en røyk for å roe seg ned. Da er det ikke rart man kan oppleve forkjølelse og psykosomatiske sykdommer som bihulebetennelse.

Jeg ville ikke begynt å røyke igjen. Det er verre andre gangen man forsøker, hvis det da blir noen andre gang etter det første nederlaget.

Jeg ville ringt røyketelefonen og hørt hva som er vanlig. Det høres merkelig ut at man gir opp når man har klart å gå gjennom den første tiden og heldigvis klarer mange å slutte helt. Jeg begynte igjen fordi det skjedde noe, men i dag angrer jeg på at jeg ikke gikk gjennom det uten nikotin. Jeg ville likevel kommet over det, uten sigaretter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg slutta å røyke for 37 dager siden, med e-sigarett :) Det er lov å importere om du får et skriv fra legen om at du driver med røykeslutt faktisk :)

Bortsett fra at jeg hoster meg nesten ihjel, pga flimmerhårene sier legen min, og får behandling md cosylan, føler jeg med mye friskere enn før jeg slutta :)

Skrevet

E-sigaretter er ikke ulovlige. Selve sigaretten kan kjøpes og selges fritt i Norge, samt væske uten nikotin. Det er også fullstending lovlig å bruke importert væske med nikotin, så lenge man kjøper kun til eget bruk. Hele forbudet mot å selge væske med nikotin i Norge er idiotisk.

Men ulovlig å bruke er det ikke :)

Selv sliter jeg med uren hud og enorme kviser etter at jeg kuttet ut tobakk. Hører det er ganske normalt at kroppen kvitter seg med giften. Tobakk tørker jo ut huden og bryter ned ting i kroppen, så det er nok helt normalt å slite litt med diverse plager en tid etter røykeslutt.

Anonymous poster hash: 1fc88...08d
  • Liker 3
Skrevet

Hvis dette om e-sigarettene stemmer, så skal jeg virkelig bytte til det.

Dere har gitt meg håp, folkens. (Jeg er jo heller ikke nærmere 70..)

Flere nye argumenter for å fortsette med røykeslutten er også at legen sa til meg, nå som jeg var der senest i dag, pga ny ørebetennelse, at det er ikke som at jeg ville bli frisk igjen av å begynne å røyke på nytt. Jeg ville fortsatt ha dårlig immunforsvar men med røykehoste og slim i tillegg, utover høsten...

Immiflex og saltpipe har jeg aldri hørt om. Jeg tror ikke jeg vil begynne å inhalere salt...

Jeg tenker jeg må gi disse e-sigarettene et forsøk.

Skrevet

Hvis dette om e-sigarettene stemmer, så skal jeg virkelig bytte til det.

Dere har gitt meg håp, folkens. (Jeg er jo heller ikke nærmere 70..)

Flere nye argumenter for å fortsette med røykeslutten er også at legen sa til meg, nå som jeg var der senest i dag, pga ny ørebetennelse, at det er ikke som at jeg ville bli frisk igjen av å begynne å røyke på nytt. Jeg ville fortsatt ha dårlig immunforsvar men med røykehoste og slim i tillegg, utover høsten...

Immiflex og saltpipe har jeg aldri hørt om. Jeg tror ikke jeg vil begynne å inhalere salt...

Jeg tenker jeg må gi disse e-sigarettene et forsøk.

Selvfølgelig stemmer det! Tror du virkelig mange tusen nordmenn sitter og bryter loven og attpåtil står for det offentlig?? Det finnes norske nettbutikker, ja til og med fysisk butikk (lageruthenting) i Oslo. Helt lovlig å selge, bruke og kjøpe uten nikotin i Norge. Juice med nikotin må man importere, og det er helt lovlig fra EU-land hvor e-sigaretter er tillatt, og man kan importere for tre måneders bruk av gangen. (Hold deg under 200 kr så er det tollfritt også, bestill heller i flere forsendelser).

Tollvesenet KAN be om legeerklæring, men jeg har kun hørt om en eneste person som måtte vise det.

Kan ellers fortelle at tidligere denne uken var jeg på ikea, møtte to andre med esigaretter som brukte de inne i butikken mens vi gikk rundt :) Lukter jo kake av de, dampen forsvinner fort, og den er ikke regulert på noe vis slik som tobakk. Vil man dampe diskre så er det bare å ikke blåse ut dampen, men holde den inne noen sekunder. Da blir den borte i munnen.

Kjenner jeg er skikkelig frustrert over alle som tror det er forbudt med esigaretter i Norge!! NSB skrev jo også dette, det er ren feilinformasjon. Jeg vet om sykehus som tillater e-sigaretter inne på sykehusene!! (Sørlandet sykehus blant annet, og tror det var Ullevål i tillegg som tillot det i kafeteriaen.)

Anonymous poster hash: 66aca...36e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...