AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #1 Del Skrevet 10. august 2014 Jeg lurer litt på om noen har erfaringer om hva som skal til for at banken for eksempel skal gå med på det. Jeg og samboeren har lyst å beholde boligen vi bor i nå og leie den ut og så kjøpe oss en leilighet til, hva er sjansen for at benken går med på det? Noen med erfaringer? Har dere tatt pant i bolig nr. 1? Hadde dere spart opp ny egenkapital? Hvor høy lønn/lån har dere? Anonymous poster hash: 7c4bb...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #2 Del Skrevet 10. august 2014 Vi har gjort det. Sparte opp ganske mye egenkapital, skaffet leiekontrakt med beboer som kunne bekrefte at vi kom til å få mer i leie enn vi hadde i utgifter til lånet. Null stress. Vi har ca 40.000 i mnd tilsammen. Anonymous poster hash: 7e65e...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 10. august 2014 #3 Del Skrevet 10. august 2014 Jeg har planer om å gjøre det i fremtiden. Sparer EK nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4 Del Skrevet 11. august 2014 Jeg har det. 1. leiligheten hadde jeg ikke så veldig mye lån. Så tok jeg full finansiering på leilighet nr 2 med selvfølgelig pant i begge. Banken krevde da selvfølgelig leiekontrakt. 0 EA. Men jeg skulle leie ut begge, og bo hjemme. Jeg er jo ung, tjener ca 33 000,- brutto. +/- Dette er en god ide synes jeg Anonymous poster hash: bd5eb...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Governorswife Skrevet 12. august 2014 #5 Del Skrevet 12. august 2014 (endret) Vi har og gjort det. Du bør ha betalt ned en del på lånet i bolig nr 1 for du må ha egenkapital nok i bolig nr 1 til å dekke kravet for bolig nr 2. Vi beholdt en leilighet med ikke veldig mye lån igjen på, da fikk vi kjøpt hus med sikkerhet i huset og noe sikkerhet i leiligheten. Som de over sier må du bevise årlig inntekt fra utleie, banken tar kun hensyn til 10 x månedlig inntekt pga sikkerhet for at den kan stå tom, selv om det er lite sannsynlig i dagens leiemarked så tenker de sånn. For å få beste betingelser i banken må total egenkapital i bolig nr 1 være nok til å ha lån innenfor 75% sikkerhet i begge boliger. Dvs at du må ha 25% av verdien av begge boligene nedbetalt i bolig nr 1. Litt komplisert, men banken kan hjelpe deg å regne ut hvor dyrt du eventuelt kan kjøpe i bolig nr 2. Endret 12. august 2014 av Governorswife Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #6 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg bor i leilighet som er nær jobben og har leigd ut kjelleren i hus som jeg har litt utenfor byen. Funker fint. Anonymous poster hash: 70267...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #7 Del Skrevet 12. august 2014 Vi har og gjort det. Du bør ha betalt ned en del på lånet i bolig nr 1 for du må ha egenkapital nok i bolig nr 1 til å dekke kravet for bolig nr 2. Vi beholdt en leilighet med ikke veldig mye lån igjen på, da fikk vi kjøpt hus med sikkerhet i huset og noe sikkerhet i leiligheten. Som de over sier må du bevise årlig inntekt fra utleie, banken tar kun hensyn til 10 x månedlig inntekt pga sikkerhet for at den kan stå tom, selv om det er lite sannsynlig i dagens leiemarked så tenker de sånn. For å få beste betingelser i banken må total egenkapital i bolig nr 1 være nok til å ha lån innenfor 75% sikkerhet i begge boliger. Dvs at du må ha 25% av verdien av begge boligene nedbetalt i bolig nr 1. Litt komplisert, men banken kan hjelpe deg å regne ut hvor dyrt du eventuelt kan kjøpe i bolig nr 2. Takk det var litt oppklarende. Altså; hypotetisk sett. Hvis jeg har en bolig til 2 mil, og ønsker å kjøpe en bolig til 2 mil så må jeg ha minimum 500 000 i sikkring for hver av boligene (altså 500 000) og må da bare ha et lån på 1 mil på bolig nr. 1? (forutsatt at man ikke har noe EK? Anonymous poster hash: 7c4bb...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Governorswife Skrevet 22. august 2014 #8 Del Skrevet 22. august 2014 Takk det var litt oppklarende. Altså; hypotetisk sett. Hvis jeg har en bolig til 2 mil, og ønsker å kjøpe en bolig til 2 mil så må jeg ha minimum 500 000 i sikkring for hver av boligene (altså 500 000) og må da bare ha et lån på 1 mil på bolig nr. 1? (forutsatt at man ikke har noe EK? Anonymous poster hash: 7c4bb...e50 Det stemmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 23. august 2014 #9 Del Skrevet 23. august 2014 Takk det var litt oppklarende. Altså; hypotetisk sett. Hvis jeg har en bolig til 2 mil, og ønsker å kjøpe en bolig til 2 mil så må jeg ha minimum 500 000 i sikkring for hver av boligene (altså 500 000) og må da bare ha et lån på 1 mil på bolig nr. 1? (forutsatt at man ikke har noe EK? Anonymous poster hash: 7c4bb...e50 Ikke helt. Inntekten din skal også tillate deg å betjene et lån på 3 mln kr. Pluss kostnader ved boligkjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #10 Del Skrevet 23. august 2014 Ikke helt. Inntekten din skal også tillate deg å betjene et lån på 3 mln kr. Pluss kostnader ved boligkjøpet. Selvsagt, det håper jeg TS har tenkt på, men banken vil jo uansett gjøre en vurdering av inntekt for å finne ut hva du får kjøpe for.Anonymous poster hash: 04ee3...945 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå