Gå til innhold

Hvordan kvitter man seg med gamle PCer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 3 gamle PCer liggende. De er modne for skraphaugen alle. Men hvordan kaster man dem? Har jo forskjellige bilder (ikke noe ille, men typisk fra ungdomstida som jeg ikke vil at noen skal se). Hva er en sikker måte å kaste dataen på, og samtidig være sikker på at ALT blir ødelagt?

Anonymous poster hash: e8413...231

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg også på og venter på svar fra noen som vet.

Anonymous poster hash: 97036...bea
Skrevet

Lever den på expert, Elkjøp ol så ordner de

Anonymous poster hash: 22c68...887
  • Liker 1
Skrevet

Selve pcen kan du vel levere på Elkjøp o.l, de tar i mot gammel elektronikk... Selve harddisken er jeg usikker på... Kanskje du kan ta den ut og ødelegge på en eller annen måte :P Typ ild, mose osv?

Skrevet (endret)

Slå en spiker gjennom harddisken før du leverer den i butikken.

Elkjøp og Expert har ikke rutiner for sletting av harddisker når du leverer dem som el.retur.

Endret av nojac
Skrevet

Poenget er jo at vi uvitende ikke vet hvordan vi kan være helt sikre på at alt av vår info er slettet for alltid. Datakyndige vet det og kan kanskje åpne og sjekke om de er nysgjerrige nok. Folk er jo ofte det når det gjelder andres ting. Jeg har aldri sett inni en datamaskin og vet ikke hva som er en harddisk av det som er der inne. Hvordan ser det ut?

Uansett om jeg sletter alle bilder og det jeg vet om at jeg kan slette, så finner de som kan og vet frem til det alikevel. Hiving av pc er skummelt fordi det er som en dagbok om nettlivet vårt.

Anonymous poster hash: 97036...bea
Skrevet

På youtube finner du garantert oppskrift på hvordan du fjerner harddisk fra akkurat sånn pc som du har, det er som regel svært enkelt. Så kan du ødelegge harddisken og være sikker på at den er ødelagt (hammer f.eks) før du slenger hele greia i en container hos Elkjøp/Expert/andre returpunkt.

Skrevet

Takk for svar! Jeg får sjekke det ut på Youtube ja(Bl.a finne ut hva som er harddisken).

Skrevet

Kan levere på elkjøp ol ja, men om dere virkelig vil være sikre på at bilder ol. ikke kommer på avveie, nytter det ikke å bare slette dem, man kan alltids gjennopprette det, det blir bare et spørsmål om hvor korrupt(ødelagt) det er. Så sprett opp pc'n, ta ut hardisken, og dra en sterk magnet på kryss og tvers 30 ganger i hver retning. Da kommer evt. informasjon som ligger der til å være så ødelagt at det ikke er mulig å finne ut hva det er. Men da er jo også hardisken helt ubrukelig i tilfelle det ikke var klart.

Anonymous poster hash: 25742...665
Skrevet

Her i Bergen, så kan man levere ting til Elkjøp men det er jo bare en plass utenfor bygget. Hvem som helst kan jo komme å plukke med seg de de føler for, noe som skjer. Tror ikke de har noe 'over disken' leveringsmuligheter.

Jeg ville bare plukket ut harddisken som har blitt nevnt og slå den i fillebiter med en hammer. Om det er en laptop og du ikke gidder å finne ut hvordan du skrur ut harddisken så bare gå helt bananas på hele laptopen.

Skrevet

Har 3 gamle PCer liggende. De er modne for skraphaugen alle. Men hvordan kaster man dem? Har jo forskjellige bilder (ikke noe ille, men typisk fra ungdomstida som jeg ikke vil at noen skal se). Hva er en sikker måte å kaste dataen på, og samtidig være sikker på at ALT blir ødelagt?

Ta ut harddisken, pensjoner den med en slegge.

Resten kan du gi bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...