hjertesukka Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Skal male flere furutak (i et lite hus) som er blitt ganske mørke gjennom årene. Kommer til å sette jobben ut på anbud, for jeg vet at det er en tøff jobb. Har nemlig gjort det før, men det er såpass lenge siden at jeg lurer på om det er kommet nye malingstyper på markedet feks. Skal uansett ha oljemaling og ikke vannbasert. (tror jeg). Noen prater om at man må ha kvistlakk på først, men syns jeg har lest et sted om at man ikke trenger det lenger, stemmer det? Regner med at man må først grunne, og så ha to lag med maling. Noen med nye erfaringer?
lulle Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Det er såpass mye arbeid å male furutak at jeg ville vurdert å få satt opp gipstak istedet. Snakker av erfaring :-)
Nevian Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 Har nettopp malt panel på hytta. Vi benyttet to lag med såkalt grunning først som en erstatning for kvistlakk. Jeg vet ikke om det er nødvendig med to, men det ble ihvertfall sagt av flere for at kvister ikke skal skinne gjennom etterpå. Finnes det vanlig oljemaling lenger? Trodde det ble forbudt for et par år siden? Husker jeg gledet meg så mye til det for å slippe alt styret med White Spirit. Vi brukte ikke vannbasert maling på hytta, men trengte ikke White Spirit for å vaske hender og pensler etterpå ihvertfall.
Serafina. Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Du får grunning og kvistlakk i et, funker finfint. 1
hjertesukka Skrevet 10. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2014 Ok, takk for svar. Da har det kommet nye typer maling på markedet siden jeg holdt på sist. ,Nevian, brukte dere to strøk grunning først og så hvor mange lag?
Nevian Skrevet 10. august 2014 #6 Skrevet 10. august 2014 Nevian, brukte dere to strøk grunning først og så hvor mange lag? Brukte to lag grunning og deretter to lag maling.
hjertesukka Skrevet 10. august 2014 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2014 Brukte to lag grunning og deretter to lag maling. Takk! Da har jeg litt mer peiling.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #8 Skrevet 10. august 2014 Vi malte to strøk med grunning som også inneholdt kvistlakk og deretter to strøk med vannbasert eller akrylbasert maling. Er ikke helt sikker på hva det var. Den het vertfall Bliss. Det er snart 1 år siden og allerede har kvistene begynt å vise gjennom på flere rom. Det kan se ut som det er værst på de rommene der det er mye sollys og varme. Anonymous poster hash: b09ff...a29
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #9 Skrevet 10. august 2014 Ville brukt den nye grunningen med kvistlakk i som foreslått ovenfor her.Anonymous poster hash: 05d20...261 1
hjertesukka Skrevet 10. august 2014 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2014 Vi malte to strøk med grunning som også inneholdt kvistlakk og deretter to strøk med vannbasert eller akrylbasert maling. Er ikke helt sikker på hva det var. Den het vertfall Bliss. Det er snart 1 år siden og allerede har kvistene begynt å vise gjennom på flere rom. Det kan se ut som det er værst på de rommene der det er mye sollys og varme. Anonymous poster hash: b09ff...a29 Veldig greit å høre andres erfaringer, takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå