Gå til innhold

Å be noen med ut på date, hvem betaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært en rekke tråder om dette emnet her på kvinneguiden, der noen brukere har ment at man skal dele 50/50, man betaler for seg, og at den som ber personen ut på date betaler.

Sistnevnte er jo litt problematisk med tanke på kvinners passive rolle. Det er jo oftest menn som ber damer ut på date, sikkert i 99 av 100 tilfeller. Det er ikke for man skal høres gjerrig ut heller, men synes ikke det er helt rettferdig at damer skal nyte å bli bedt ut på date, også er intensjonen til damene å få gratis mat, uten at man er interessert i den personen man går med.

Anonymous poster hash: c4ace...fdc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man ber noen med seg ut, bør man i utgangspunktet være forberedt på å betale. Samtidig er det mange som vil tilby seg å betale for seg selv, og i så fall kan man velge å akseptere eller å insistere.

• Liker 3
Skrevet

De gangene jeg har invitert på restaurant har jeg betalt. Venter vanligvis noen ganger før jeg ber jenter med ut på spisested så det ikke blir så klein. Har aldri vært noe problem.

Selv synes jeg det er helt greit, er ikke sikkert den du inviterer med har råd til å betale halvparten, kanskje det er noen dager til lønn osv og hun er blakk. Student osv.

Tviler på noen gidder å gå på date for å få gratis mat, isåfall burde du plukket det opp ved tidligere samtaler.

Har aldri møtt en jente som insisterer på å betale halvparten, slike jenter siler jeg kanskje ut automatisk. dunno.

Anonymous poster hash: e087c...388
  • Liker 1
Skrevet

Etter all den likestillings vaset, så er det 50/50 :-D

jobber i utelivsbransjen, ser nok av irriterte mannfolk som rister på hode når dama ser vekk når det skal legge $$ på bordet.

Skrevet

Den som ber ut, betaler.

Det å takke ja til en date for å få "gratis mat" er teoretisk mulig, men jeg tror det forekommer langt sjeldnere enn enkelte menn tror, langt mer opplever. Jeg er klar over at man vil dra den konklusjonen om man spanderer middag men ikke får mer respons fra henne, men da er det heller at hun har ombestemt seg.

Selv om menn jevnt over har bedre inntekter enn kvinner, er det så og si ingen kvinner som ikke har råd til mat. Opplevelsen ved et måltid på restaurant er i stor grad også stemningen og selskapet, og det hele er uinteressant om man ikke liker vedkommende. I tillegg er det ikke moro å avvise noen, og dersom man vet det kommer, legger det i hvert fall demper på det hele.

Dersom daten varer en viss tid og inkluderer en lengre samtale, kan du stole på at hun i hvert fall liker deg noe dersom hun sier ja.

Anonymous poster hash: 5f719...995
Skrevet

Jeg har akk vært på date Nr 1 med en fyr. Han betalte kun for seg selv. Jeg tenkte at dette må være en gnien kar. Jeg har økonomi nok til å betale selv, så det er ikke der det ligger. Det er noe med den første daten...

Anonymous poster hash: 92d71...262

• Liker 1
Skrevet

Kall meg gjerne gammeldags men synes mannen bør betale,ihvertfall på de første datene.

• Liker 3
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Eg ba daten ut sist gong og me betalte kvar for oss.

Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg syns at den som inviterer skal betale. Og jeg er ikke enig i at kvinner er passive, det blir vel bare mer og mer vanlig at også kvinner ber menn ut.

Jeg syns derimot at den som blir invitert skal være forberedt på å betale sin del.

Gjest Malanthor
Skrevet

Kall meg gjerne gammeldags men synes mannen bør betale,ihvertfall på de første datene.

Ja det er gammeldags. :fnise:

Så mannen skal betale uavhengig også av hvem som ber hvem ut på date?

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg sier nei takk til å gå ut og spise dersom jeg ikke har råd til å betale for meg. Jeg foretrekker også - i lys av hva enkelte norske menn dessverre gir uttrykk for at de tror - å betale min del av regningen slik at jeg er sikker på å unngå ubehageligheter dersom jeg takker nei til flere møter. Dessverre er det en del menn på min alder som mener for ramme alvor at betalt drink eller middag betyr sengekos. De blir nok så lange i trynet også når jeg insisterer på å betale for meg selv.

Jeg er for likestilling på dette området.

Skrevet

Ja det er gammeldags. :fnise:

Så mannen skal betale uavhengig også av hvem som ber hvem ut på date?

Jeg synes ikke det trenger være noe absolutt regel at han skal det.Etterhvert som man blir bedre kjent synes jeg det er greit å betale av og til.

Men helt i starten av et bekjentskap er det en fin gest at mannen er en gentleman og betaler :rodmer:

Skrevet

50/50 :D

Anonymous poster hash: 8fa71...2b1
Skrevet

Det har vært en rekke tråder om dette emnet her på kvinneguiden, der noen brukere har ment at man skal dele 50/50, man betaler for seg, og at den som ber personen ut på date betaler.

Sistnevnte er jo litt problematisk med tanke på kvinners passive rolle. Det er jo oftest menn som ber damer ut på date, sikkert i 99 av 100 tilfeller. Det er ikke for man skal høres gjerrig ut heller, men synes ikke det er helt rettferdig at damer skal nyte å bli bedt ut på date, også er intensjonen til damene å få gratis mat, uten at man er interessert i den personen man går med.

Anonymous poster hash: c4ace...fdc

Huff, det hadde blitt et "dyrt måltid" for selvbildet mm. Tviler på at dette er et reelt problem. Jeg er i hvert fall villig til å betale hva som helst for å slippe å pine meg igjennom et måltid med en jeg ikke har noen kemi med...

Gjest Malanthor
Skrevet

Jeg synes ikke det trenger være noe absolutt regel at han skal det.Etterhvert som man blir bedre kjent synes jeg det er greit å betale av og til.

Men helt i starten av et bekjentskap er det en fin gest at mannen er en gentleman og betaler :rodmer:

Hehe. Greit nok. :laugh:

Selv føler jeg at hvis man faller inn i tradisjonelle kjønsroller så kan dette påvirke forholdet negativt ved at mannen ubevist kan falle inn i en mere dominant rolle mens kvinnen finner seg en mere submissiv en.

:blomst:

Skrevet

Men hva hvis man blir enige om å ta en kaffe på kafebar, slik man ofte nå gjør som studenter?

Tenker dere likt her? At mannen spanderer kaffelatte på jenta, eller er det mer normalt at man bestiller og betaler for hver sine kaffe?

For i denne situasjonen kommer det jo ikke en kelner bort til bordet, slik at man bestiller "sammen", man går jo bort til kassen og bestiller og betaler med engang.

Og hva hvis begge er studenter? Skal man fortsatt "forvente" at mannen betaler da hvis han ber ut, eller skal man tenke at begge har så dårlig råd at man må regne med å betale egen kaffe?

Skrevet

Men hva hvis man blir enige om å ta en kaffe på kafebar, slik man ofte nå gjør som studenter?

Tenker dere likt her? At mannen spanderer kaffelatte på jenta, eller er det mer normalt at man bestiller og betaler for hver sine kaffe?

For i denne situasjonen kommer det jo ikke en kelner bort til bordet, slik at man bestiller "sammen", man går jo bort til kassen og bestiller og betaler med engang.

Og hva hvis begge er studenter? Skal man fortsatt "forvente" at mannen betaler da hvis han ber ut, eller skal man tenke at begge har så dårlig råd at man må regne med å betale egen kaffe?

Mannen bør tilby seg å betale i hvertfall første daten uansett, det er nå min mening (også som student)

Anonymous poster hash: 28f08...084

Gjest New_Girl
Skrevet

På cafe så kan man vel enten betale hver for seg, eller betale hver sin runde dersom man skal ha mer.

Går man på kino f.eks kan den ene betale billettene og den andre godteriet.

Er man student så regner jeg med at man velger alternativer man har råd til. Hadde jeg skulle invitert noen på middag så hadde jeg valgt et sted der jeg hadde råd til å betale for begge.

Men selvsagt er det lov til å si at man betaler for hver sitt. Jeg hadde ikke gjort noen sak ut av det.

Gjest SoccerPlayer
Skrevet

Synes menn skal betale jeg. Vil dama så er det jo greit at de også betaler av og til.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor er det anderledes med kaffe? Selvsagt betaler man for sin egen kaffe. Eller øl, vin, cola, suppe, hamburger, biff, fisk - etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...