Gå til innhold

Svigermor klager på for lite tid med barnebarna, men vil bare væer med dem når det passer henne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor klager over at hun ikke får sett barnebarna nok. Samidig er hun hysterisk opptatt at at hun ikke skal være noen "hvilepute" for oss og at vi må "ta jobben" selv. Hun vil med andre ord stille opp når det passer henne ( og ikke oss).

Min mor derimot tar imot alltid imot barnebarna med åpne armer om vi har et foreldremøte eller en konferanse med jobben. Som en konsekvens av dette så får jo mormor sett barnebarna mer.

Er det jeg som er urimelig når jeg tenker at svigermor har lagt opp til dette selv? Burde jeg prøve å anstrenge meg mer?

Anonymous poster hash: ae913...cca
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei synes ikke du burde anstrenge deg mer. Hvis hun vill se barnebarna burde hun forstå att det passer best fot dere når dere uansett trenger barnevakt i forhold til møter o.l

• Liker 8
Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor er det en selvfølge at hun skal være barnevakt for å få se barnebarna? Kan hun ikke bare få være bestemor? Jeg skjønner henne godt jeg.

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor er det en selvfølge at hun skal være barnevakt for å få se barnebarna? Kan hun ikke bare få være bestemor? Jeg skjønner henne godt jeg.

Jo det får hun, men da klager hun på at hun får se barna mindre enn min mor, som i tillegg til vanlig "bestemor-besøk" også velger å være barnevakt... Da tenker jeg at vil du se dem mer får du sitte barnevakt...

• Liker 18
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet med å fortelle henne at årsaken til at mormor får mer tid er fordi hun både sitter barnevakt og er på besøk i tillegg. Det vil utgjøre flere timer naturlig nok.

Ellers leser jeg utfra innlegget ditt at du og er frustrert over at hun ikke vil sitte barnevakt når det passer dere, og det skjønner jeg forsåvidt. Men det kan man ikke forvente.

Jeg har selv en mor/søsken som nok aldri kommer til å sitte barnevakt i noen/særlig grad, spesielt ikke når det passer oss. Jeg legger likevel ikke hindringer for at de kan gjøre noe annet hyggelig på deres premisser(besøk, gå på kino e.l) fremfor å sitte barnevakt.

Anonymous poster hash: 5dfbd...909

• Liker 7
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet med å fortelle henne at årsaken til at mormor får mer tid er fordi hun både sitter barnevakt og er på besøk i tillegg. Det vil utgjøre flere timer naturlig nok.

Ellers leser jeg utfra innlegget ditt at du og er frustrert over at hun ikke vil sitte barnevakt når det passer dere, og det skjønner jeg forsåvidt. Men det kan man ikke forvente.

Jeg har selv en mor/søsken som nok aldri kommer til å sitte barnevakt i noen/særlig grad, spesielt ikke når det passer oss. Jeg legger likevel ikke hindringer for at de kan gjøre noe annet hyggelig på deres premisser(besøk, gå på kino e.l) fremfor å sitte barnevakt.

Anonymous poster hash: 5dfbd...909

Jeg legger heller ikke hindringer, men det er begrenset hvor langt jeg vil strekke meg (tilrettelegge for at hun skal få treffe barna når det passer henne) når hun er så tydelig på at hun ikke vil strekke på seg for å tilrettelegge for besøk når det passer for oss.

Jeg er nok litt skuffet over at hun ikke vil sitte barnevakt ja, men respekterer jo det (våre barn vårt ansvar) men da mener jeg også at hun ikke har noe å klage over?

TS

• Liker 6
Skrevet

Hvis hun ALLTID skal være med barna når det passer henne går det jo ut over deres tid med barna. Man ser de jo lite selv med fulle dager i barnehage/skole. Selvsagt kan hun finne på koselige ting med de uten å være direkte barnevakt. Men syns hun det blir for lite må hun jo kunne passe de når dere faktisk har behov for det også

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes hun legger litt opp til det selv. Som min svigermor som klager over at vi sjelden er på besøk, men når vi først er på besøk (og tidspunkt er avtalt sånn at det skal passe med dem), da har hun alltid noe annet å gjøre enn å være sammen med barna. Jeg forventer ikke at hun skal passe dem, vi er der vi også, men det går jo an å snakke med barna i det minste.

Anonymous poster hash: 39938...107
  • Liker 7
Skrevet

Jeg synes hun legger litt opp til det selv. Som min svigermor som klager over at vi sjelden er på besøk, men når vi først er på besøk (og tidspunkt er avtalt sånn at det skal passe med dem), da har hun alltid noe annet å gjøre enn å være sammen med barna. Jeg forventer ikke at hun skal passe dem, vi er der vi også, men det går jo an å snakke med barna i det minste.

hehe, ja litt sånn kan min svigermor osgå opptre faktisk liksom for å gjøre det eksplisitt at hun ikke er noen barnevakt og forventer at vi gjør jobben selv. Det verste er at jeg mistenker at det er litt mer rivalisering mellom hvem som er best bestemor som gjør at hun klager, og ikke egentlig det at hun vil ha så mye mer tid med barnebarna.

TS

• Liker 3
Skrevet

hehe, ja litt sånn kan min svigermor osgå opptre faktisk liksom for å gjøre det eksplisitt at hun ikke er noen barnevakt og forventer at vi gjør jobben selv. Det verste er at jeg mistenker at det er litt mer rivalisering mellom hvem som er best bestemor som gjør at hun klager, og ikke egentlig det at hun vil ha så mye mer tid med barnebarna.

TS

Akkurat likt er det her. Min mamma inviterer barna på besøk, leker med barna, baker med barna og henter dem i bhg (svigermor kan ikke stille opp i hverdagen pga avstand). Dette håner svigermor. Det er jo bare fordi hun er sjalu for at mine barn alltid snakker om mormor og morfar. Jeg mener at hun kunne hatt et like bra forhold til dem om hun brukte tid på dem. Små barn trenger at voksne tar initiativ!

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er noe merkelig med besteforeldre som pukker på at de ikke skal være barnevakter. Er de vant med å bli utnyttet siden de er så imot dette? Her i familien ser besteforeldrene på det som vinn-vinn at de får passe barn mens vi får barnevakt (men jeg kan jo legge til at det er et par ganger i året det er snakk om).

Og hva så hvis barnevakt bare er plikt? Er det så ille å stille opp for familien en sjelden gang? Man er i sin fulle rett til å la være å passe barnebarn, men da kan man heller ikle forvente hjelp selv. En litt trist sirkel å være i, spør du meg.

Jeg synes svigermoren din høres merkelig ut, TS.

• Liker 13
Skrevet

Har du fortalt henne hvorfor mormor får sett barnbarnet mer enn henne?

Skrevet

Sånn er det hos oss og.

-eller, svigermor har ikke sakt noe direkte, men kommer med stikk som "ååå din mor er heldig!! Dere er jo så mye oftere hos henne enn det jeg er" og "din mor er såå heldig som nesten ikke jobber, da kan hun jo bare kose seg hele dagen da.."

Min mor jobber 70% på gamlehjem. Det har hun gjort siden jeg var liten.

En dag i uka henter hun ungene tidlig i bhg og lager middag hjemme hos seg, fordi hun har lyst!! Hos mamma og pappa har barna et eget rom til overnatting hvor de også har leker og ekstra klær.. dermed føler barna seg veldig hjemme der og det er lettvindt å spørre de om å passe. Mamma og pappa er også nesten alltid hjemme i helgene.

Svigermor er karrierekvinne og har alltid vært det. Hun er heller ikke en "barneperson" av natur. Barn skal sees men ikke høres, og de gangene vi har søndagsmiddag med henne er vi alltid ute å spiser på mindre barnevennlige plasser, ham og drikke kaffi og diskutere jobb, samfunnet og politikk etterpå. Da er det så sent at jeg må hjem med ungene.

Ikke en gang har hun spurt om barna vil være hos henne eller noe.

Fikk helt nok, så en gang hun kom med en syrlig kommentar så sa jeg rett ut at de er oftere hos mamma og pappa fordi de ringer å vil ha de der. Nå kommer de syrlige kommentarene til meg :P

Anonymous poster hash: 50ea7...457

• Liker 4
Skrevet

Sånn var det her også. Svigermor som alltid klagde på at vi var så lite på besøk, og at min mor alltid ble foretrukket. Greit nok at min mor bor nærme og de bodde 4 timer unna. Men når vi først var der snakket hun jo aldri med dem.

Jeg gjorde det jeg kunne for at de skulle få et like godt forhold til hans foreldre som til min mor, men jeg kunne ikke tvinge det frem.

Svigermor mente at barnebarn var ikke hennes problem og hun gikk til og med så langt som å håne et vennepar offentlig fordi de avlyste planer en helg for å passe sine barnebarn. Enkelte mennesker ønsker av sine grunner ikke å sitte barnevakt eller å bli kjent med sine barnebarn. Vi har aldri spurt hans foreldre om hjelp til noe som helst. Det første svigermor sa da hun fikk vite at hun skulle bli bestemor var ikke gratulerer eller så koselig, men : kom ikke hit med ungen for å få hjelp.

Dessverre så døde svigermor tidligere i år, uten å kjenne noen av sine 6 barnebarn.

• Liker 3
Skrevet

Hadde vært fornøyd om farmor ville sett barnebarnet sitt i det hele tatt jeg da, og ville strukket meg langt for at de skulle treffes. Det er jo barna som skal få et godt forhold til farmor. Her er farmor kun interessert i de 2 eldste (min manns første barn) i dag presterte hun til og meg å kun kjøpe vaffel til de to eldste når vi var på båttur og jeg gikk selv å kjøpte til vår minste.

Anonymous poster hash: 3f525...62f

• Liker 1
Skrevet

Her var det slik at svigermor avlyste nyttårsfest med venner, for det kunne hende vi trengte barnevakt. Da fikk hun beskjed om at dersom de hadde planer ville ikke vi at hun passet. Hun ble pensjonist da vår eldste var 9 mnd. Da kom hun og hentet henne og de gikk på tur. Det passet fint for jeg var gravid og dårlig. Hun fortsatte med å gå turer med begge etter at nestemann kunne være med. Da tredje mann kom fikk han og være med. Vi er der og spiser middag hver søndag og barna har kjempe god kontakt med svigers.

Vi har og god kontakt med mine foreldre. Men det er ca 1 time å kjøre, og bare 3 minutter til svigers.

Anonymous poster hash: c37dd...790
Skrevet

Men dere som har lite kontakt med svigerforeldre (rettere sagt: barn som har lite kontakt med farmor/farfar): Hvor er far oppi dette? Er det mors oppgave å sørge for at barn og farmor/farfar har tid sammen, og organisere besøk og barnepass? Er det ikke også fars oppgave å sørge for kontakt mellom barn og besteforeldre?

Bare lurer, for her i huset er det tydeligvis mors oppgave å sørge for at barna får tid med farmor/farfar.

• Liker 5
Skrevet

Da sier man at hun selv har valgt å avstå fra å treffe barna og at hun selv er vanskelig. Du kaller henne rett og slett en megge for det er det hun er. Gi den dama av en 68'er generasjonsdame et spark i ræva, hun fortjener det.

Anonymous poster hash: e8af9...b53
  • Liker 2
Skrevet

Her er der fars ansvar at farmor og farfar møtes, nenttopp derfor blir det sjeldnere. Ingen er mer positiv til besøk både den ene og den andre veien enn meg, og jeg foreslår det ofte for ham. Men å faktisk avtale det, og høre om det passer hans foreldre, det får han fikse sjæl.

Anonymous poster hash: 35538...f8b

Skrevet

Men dere som har lite kontakt med svigerforeldre (rettere sagt: barn som har lite kontakt med farmor/farfar): Hvor er far oppi dette? Er det mors oppgave å sørge for at barn og farmor/farfar har tid sammen, og organisere besøk og barnepass? Er det ikke også fars oppgave å sørge for kontakt mellom barn og besteforeldre?

Bare lurer, for her i huset er det tydeligvis mors oppgave å sørge for at barna får tid med farmor/farfar.

Jeg mener som hovedregel at hver part har ansvar for sine foreldere.

Og det at nesten alltid er forelderene til far som klager over at de ikke ser barnebarna nok, tyder på mange giddalause fedre rundt omkring her i landet.

Anonymous poster hash: 5a41f...6d3

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...