Gå til innhold

jeg vil ikke gifte meg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det sånn at typen vil at vi gifte oss, han ikke fridd men han hinter til det.

Jeg ser ikke vitsen, for det første er jeg ikke kristen og er oppvokst med religionen islam.

For meg er ekteskap et religiøs ting.

Jeg har ikke sagt direkte hva jeg mener om saken, for han beskylder meg for å ikke gi forholdet vårt et sjanse. Jeg føler at han vil bare ødelegge det vi har. Vi har nå vært samboere i 5 år, vi har det bra økonomisk og lært oss å krangle på en bra måte. Jeg har lært meg å stole på han. Det første året betale jeg leie til min gamle sted, et irritasjon for han, men jeg sa opp leiligheten tilslutt. Familien har akseptert det, og jeg føler ikke at dette er en midlertidig ting. Vi har måtte gjort en del ting på grunn av familien min, jeg vil ikke si at jeg ikke vil gifte meg pågrunn av familien min selv om det er delvis sant.

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få han til å droppe tanken. Kompisen hans giftet seg nylig, kanskje det har smittet over. Hva skal jeg gjøre?

Vi er er slutten av 20 årene forresten og har vært sammen i 8 år.

Anonymous poster hash: f6029...a49
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke mye du kan gjøre. Dere må snakke sammen. Fortell ham at de ser det dere har som like forpliktende som et ekteskap (hvis du virkelig gjør det). Fortell at for deg er ekteskap en religiøs ting, og at du derfor ikke vil gifte deg. Fortell at et bryllup kan bli veldig sårt for deg på grunn av familien (hvis jeg har oppfattet det riktig).

Lytt til ham med et åpent sinn. Han har nok et annet syn på ekteskap enn du har. La han fortelle hvorfor det er viktig for han. Hva slags bryllup ønsker han seg? Stort med mange gjester eller et lite bryllup med bare dere og forlovere? Og vær åpen for å endre mening, eller for å gifte deg "for hans skyld", hvis du allikevel ser forholdet som like forpliktende og det er viktig for han å gifte seg.

Skrevet

Ekteskapet som institusjon er en juridisk avtale, ikke en religiøs, men jeg skjønner at du personlig forbinder det med religion. SiMa sier mye fornuftig om å høre på hans forventninger og ønsker først og se om det er noe i det du kan leve med.

Har dere skrevet samboeravtale? Hvis ikke kan det hende det kan hjelpe med følelsen hans av at forholdet deres er permanent. Gjensidig testamente er kanskje også en mulighet, om dere ikke alt har det?

Anonymous poster hash: f7f14...8f5
Skrevet

Ekteskapet som institusjon er en juridisk avtale, ikke en religiøs, men jeg skjønner at du personlig forbinder det med religion. SiMa sier mye fornuftig om å høre på hans forventninger og ønsker først og se om det er noe i det du kan leve med.

Har dere skrevet samboeravtale? Hvis ikke kan det hende det kan hjelpe med følelsen hans av at forholdet deres er permanent. Gjensidig testamente er kanskje også en mulighet, om dere ikke alt har det?

Anonymous poster hash: f7f14...8f5

Både samboeravtale og gjensidig testament bør dere ha hvis dere ikke gifter dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...