Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Normal at borettslaget tillater at man leier ut leiligheten ut og ha bodd der? kjøper en for og leie ut.

Anonymous poster hash: 34673...fe1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paragraf 5-5

Du må ha bodd i boligen 1 av de siste 2 årene. Max utleie etter dette er 3 år.

Anonymous poster hash: c4b7d...7f1

• Liker 1
Skrevet

Paragraf 5-5

Du må ha bodd i boligen 1 av de siste 2 årene. Max utleie etter dette er 3 år.

OBOS: Man leier ut for maks 3 år av gangen, så søker man ny leieperiode. I praksis kan man leie ut i årevis så lenge man har bodd i leiligheten selv først og har planer om å benytte seg av boligen igjen senere.

- Utleier

Anonymous poster hash: ff740...409

• Liker 1
Skrevet

OBOS: Man leier ut for maks 3 år av gangen, så søker man ny leieperiode. I praksis kan man leie ut i årevis så lenge man har bodd i leiligheten selv først og har planer om å benytte seg av boligen igjen senere.

- Utleier

Dette er min erfaring også, men det spørs jo litt på naboene også da, de kan evt. slå seg vrange og klage til styret etc...

Anonymous poster hash: ff361...b60

Skrevet

Dette er min erfaring også, men det spørs jo litt på naboene også da, de kan evt. slå seg vrange og klage til styret etc...

Det er utleiers ansvar å finne gode leietakere. Jeg har aldri opplevd problemer. Krever selvfølgelig referanser. Det skal forøvrig være enklere å kaste ut folk fra brl-leiligheter enn andre leiligheter, uten at jeg vet om dette er mest teori eller om det er slik i praksis også.

Skrevet

Det er utleiers ansvar å finne gode leietakere. Jeg har aldri opplevd problemer. Krever selvfølgelig referanser. Det skal forøvrig være enklere å kaste ut folk fra brl-leiligheter enn andre leiligheter, uten at jeg vet om dette er mest teori eller om det er slik i praksis også.

Ja da, jeg tenkte ikke på kvaliteten på leietakerne nødvendigvis, men har vært bort i boretslag der en eller annen selvutnevnt vaktmester mener at "her på bjerget" leier vi ikke ut over 3 år, og lager stort spetakkel om dette, og da har man ikke så mye å stille opp med når hovedregel er 3 år... Man er litt avhengig at hyggelige naboer som syntes at utleie er greit for å få leie ut i over 3 år.

Skrevet

OBOS: Man leier ut for maks 3 år av gangen, så søker man ny leieperiode. I praksis kan man leie ut i årevis så lenge man har bodd i leiligheten selv først og har planer om å benytte seg av boligen igjen senere. - Utleier Anonymous poster hash: ff740...409

Bor og i OBOS, men her er det 3 år og så må enten andelseier flytte inn igjen eller selge.

Men Ingen av oss vet vel hva som står som begrunnelse for å leie ut videre etter 3 år?

• Liker 1
Skrevet

Så kjøpe borettslaget leilighet for utleieleilighet er nesten umulig når man ikke skal bo der først.

Skrevet

Snakk med BRL?? Fatter ikke folk som absolutt må lage en tråd framfor å bare snakke med BRL det gjelder. Da får man et konkret svar istedenfor all denne synsingen.

Anonymous poster hash: 387ef...519
Skrevet

Snakk med BRL?? Fatter ikke folk som absolutt må lage en tråd framfor å bare snakke med BRL det gjelder. Da får man et konkret svar istedenfor all denne synsingen. Anonymous poster hash: 387ef...519

Burettslagsloven ligger i bunn, uansett. Om noen brl. Styrer er mer romslig enn andre er et lotteri.

Hensikten med blr. Er at folk skal bo i boligene og ikke drive utleie. Med begrenset utleiemuligheter så er ikke blr. Noe å invistere i for å "bli rik". Må man selge etter f.eks. 4 år så skatter man og av gevinsten, 28 %. Å kjøpe for ikke å bo der er i utgangspunketet å kjøpe seg vanskeligheter.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke at du gidder og svare på en tråd om den er helt på tryne. Har fått masse gode svar. Men antar at du har lite og gjøre.. :)

Skrevet

Burettslagsloven ligger i bunn, uansett. Om noen brl. Styrer er mer romslig enn andre er et lotteri.

Hensikten med blr. Er at folk skal bo i boligene og ikke drive utleie. Med begrenset utleiemuligheter så er ikke blr. Noe å invistere i for å "bli rik". Må man selge etter f.eks. 4 år så skatter man og av gevinsten, 28 %. Å kjøpe for ikke å bo der er i utgangspunketet å kjøpe seg vanskeligheter.

Så alt som er selveier er det som anbefales om man skal ha utleieleilighet?

Skrevet

Så alt som er selveier er det som anbefales om man skal ha utleieleilighet? Anonymous poster hash: 34673...fe1

Du får gå på lovdata og lese deg opp.

Der er styrer i selveier/sameieboliger og.

Er der mye problemer kan også en som leier ut en selveier bolig mbli pålagt av de andre å selge.

Skatteregelene ved salg er og en fordel at du setter deg inn i.

Som utleier har du og en del forpliktelser å forholde deg til mht. Boligen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i styret i et borettslag i mange år. Det er ikke tillatt og kjøpe en borettslagsleilighet for utleie. Du må ha bodd der ett år før du kan søke om framleie. Det er ikke opp til naboene og bestemme, styret i borettslaget må godkjenne først. De kan nekte.

Anonymous poster hash: 9348b...e2b
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...