havsulen Skrevet 1. juli 2004 #1 Skrevet 1. juli 2004 Kan noen av dere erfarne foreldre fortelle en gravid hvordan hun bør rengjøre følgende saker og ting hn har arvet? 1. leker av plast 2. leker av tre 3. bamser i syntetiske materialer, ull og diverse 4. en Babybjørn bæresele Oppvaskkummen med Zalo? Vaskemaskin med Milo? Vaskemaskinen i putetrekk? Eller Ditt Eget Tips?
Titti72 Skrevet 1. juli 2004 #2 Skrevet 1. juli 2004 Tips om LEGO/DUPLO. Det kan vaskes i nett i vaskemaskinen på 40 grader. Jeg har vasket alle bamsene til min datter med MILO på finvask og 40 grader. Noen med "pels" blir ikke like fine, de av stoff blir som nye.
Thomasine Skrevet 1. juli 2004 #3 Skrevet 1. juli 2004 Lego har vi vasket i oppvaskmaskin med hell!! Vet at barnehager også gjør dette. Bamser og andre liknende leker har jeg også vasket i maskin - mildeste vask! Tre-leker og annet er det jo bare å tørke over med en klut dyppet i såpevann!! Ellers må jeg bare fortelle om "hysteriske meg" da jeg var gravid første gang: Jeg skulle på død og liv koke alt før poden kom... Plastleker o.l ble kokt!! Og ikke alt så like bra ut da det var ferdig... Mange leker ble helt deformert og gikk rett i søpla, rent- men ødelagt... 1
Gjest gjesta Skrevet 1. juli 2004 #5 Skrevet 1. juli 2004 Tøybamser har jeg vasket både i maskin og for hånd. Det har fungert tilfredstillende. Som sagt alle kosedyrene ble ikke like fine, men bra nok. Det pleier å være vaskeanvisning på de dyre kosedyrene iallfall. Kosedyr av ull hadde jeg nok vasket for hånd. Lego har jeg vasket i vaskemaskinen. Legger det i en nettingspose. Den er lik en sånn pose man vasker BH i, men bare større. Leker av tre hadde jeg nok vasket for hånd. En gammel tannbørste er kjekk for da kommer man til de fleste steder. Skulle tro at det var vaskeanvisning for bæreselen. Kan ikke tenke meg at de skulle lage et slik produkt uten at det kunne vaskes i maskin. Spør i en butikk som selger bæresele du.
diddi Skrevet 1. juli 2004 #6 Skrevet 1. juli 2004 Jeg tar bamsene på 40 grader i maskinen. Pelsen blir like fin igjen når jeg blåser den tørr med hårføner (kaldluft).
koldbruna Skrevet 1. juli 2004 #7 Skrevet 1. juli 2004 PÅ min babybjørnsele står det at den kan vaskes på mild 40 grader vask. Koldbruna 8)
Gjest Michael Peters Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Vasking av Lego: det meste går med spytt og fingertuppene. Lego kan vaskes i maskin; men kun med 40 grader, ellers kan det slå seg, bøye seg. Man må putte det i en tett (netting)pose, ellers kan smådeler komme i pumpen og ødelegge maskinen. Jeg foretrekker handvask med grønnsåpe. Bra virker også gebiss-rensetabletter. Hardnekket skitt blir gjort usynlig vha fortynnet klorin. Tusjpenn, formingsmasse kan løses med white spirit eller rødsprit. Det verste er blyant mellom nupsies (knottene på toppen av klossene): da hjelper white spirit og tannbørste og q-tips, men det tar tid. Ofte blir Lego gul/grå av sola, når den prosessen er avslutta, kan man legge det i sola igjen i noen uker, da blir dem bedre, men ikke helt som før. Avgulningsprosessen går fortere enn gulninga. Klosser med klistremerke på, må man vaske forsiktigere, særlig de gamle, som er av papir. Egentlig kan man kun rense dem med ultralyd-anlegg. Også elektriske deler bør ikkje vaskes i maskin.
Gjest Lina Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Det siste tipset der ville jeg ikke gått for. Ærlig talt : Klorin, white sprit, rødsprit, rensetabeletter!!! Tenk på hva ungene får i seg når de putter lekene i munnen, etter å ha blitt vasket i kjemikalier og giftige stoffer! Nei fy og fysj!! Vask med miljømerkede / svanemerkede produkter uten parfyme, parabener og annen dritt. Grønnsåpe inneholder for øvrig parfyme og det gjør vanlig Milo (rosa) også. Kjøp parfymefritt for barnas skyld! Allergiske barn vil vel ingen ha..
Gjest Trenger svar :) Skrevet 2. august 2012 #10 Skrevet 2. august 2012 Gjelder dette også for gamle kosedyr? Og hvist jeg skulle vaske han (i 30/40 grader). Går det fint å ha han i tørketrommelen, ( eneste harde deler er to øyner) ? Eller må jeg ha med tennisballer (skjønner ikke helt hva det skulle hjelpe), eller putte han i en butetrekk?
Gjest Elyssa Skrevet 2. august 2012 #11 Skrevet 2. august 2012 Jeg vasker i hvert fall kosedyrene for hånd, ikke for varmt vann.
kaprifolen Skrevet 2. august 2012 #12 Skrevet 2. august 2012 Leker som ikke kan tas i maskin, kan vaskes med vademeecum så jeg på tv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå