AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #1 Del Skrevet 10. august 2014 «Vandelepe», brukte mor mi å kalle meg når eg ikkje likte det eg fekk servert. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Slepp-ungane-fri-7661962.html For oss som ikke forstår nynorsk, hva er "vandelepe" for noe? Anonymous poster hash: 3aefd...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 10. august 2014 #2 Del Skrevet 10. august 2014 En person som er kresen, er en vandelepe. Eller bare vann som jeg er oppvokst med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #3 Del Skrevet 10. august 2014 Ah, okei. Takk Og takk for at du forklarte det på bokmål. Anonymous poster hash: 9db2f...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 10. august 2014 #4 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Ah, okei. Takk Og takk for at du forklarte det på bokmål. Anonymous poster hash: 9db2f...ede Jeg er ikke nynorsktalene, så du hadde uansett fått det på bokmål , men vandelepe er nok ikke utelukkende et nynorskuttrykk. Jeg er fra oppland, og der bruker man både vandelepe og vann. Endret 10. august 2014 av zellica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #5 Del Skrevet 10. august 2014 Dialektord ja og har ingenting med nynorsk å gjøre. Betyr kresen og gjerne på den måten at han/hun nekter å smake på nye ting. Muligens vand = kresen + lepe = leppe. Anonymous poster hash: 5203c...f42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #6 Del Skrevet 10. august 2014 På min dialekt (i Gudbrandsdalen) sier vi "vand" og "vandleppa", begge med stum d. vand -t; (mest dial.) 1 ikke lett å gjøre til lags; kresen:være vand på kosten 2 som ikke faller lett; vanskelig:det kan bli vandt å finne noe bedre / (jf. ▶vond 1) det er ikke vandt om elg i de traktene ETYMOLOGI norr. vandr , visstn. besl. med vinde og med grunnbet. 'vridd, vrien' Anonymous poster hash: ce46a...0a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 22. august 2014 #7 Del Skrevet 22. august 2014 Eller som eg ville sagt på austlandsdialekta mi: ein som er vandelepe er brettu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #8 Del Skrevet 22. august 2014 Det uttrykket har eg aldri høyrt her i nynorskland Anonymous poster hash: 44aac...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå