AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Tenker på sånn at jeg kan ta en liten tur på butikken etc. mens ungene er hjemme. Altså max 15-20 min. Barna mine er straks 5 og 6,5 år. Den eldste skal begynne på skolen og SFO nå, og da vil han jo være "alene" der (er jo ikke slik som i barnehagen, at de er på inngjerdet område med voksne som passer på hele tiden), og han vil nok etterhvert også gå alene/sammen med venner (vi bor 200 m fra skolen). Når lot dere barna være hjemme alene for første gang? Anonymous poster hash: 1c3fb...973
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Jeg var alene hjemme etter skolen fra 1.klasse. 7 år. Anonymous poster hash: 0b199...920
FrkHumle Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 Butikkturer for meg (altså sånne små turer, på max ti minutter) startet vi med da hun var fem år. Hadde da en gammel trykk-knapp-mobil som hun kunne ringe til meg med, og jeg varslet fra til min mor sånn at hvis hun ikke hadde hørt fra meg på ti minutter skulle hun dra hjem til oss. (I tilfelle noe skjedde med meg da jeg var på butikken) Som 6-åring kunne hun fint være hjemme opptil en halvtime, og dette økte vi gradvis. Hun koste seg hjemme, fikk lov å spise ekstra god yoghurt eller lignende. I 3. klasse begynte hun å være alene hjemme i lengre tid, og også på morgenen før skola. Kan fint være hjemme alene 3 timer nå. (Og hun ønsker det selv, inviterer venninner og nyter alenetid i huset!) 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Det kommer helt an på hvor modent barnet er og om barnet er engstelig av seg. Barnet må ha lært og vist at det forstår hva det skal gjøre om noen ringer på døra når de er alene og hvordan få kontakt med foreldre, besteforeldre eller andre før de får være alene hjemme. Alle med barn bør ha en ekstra (kontantkort/knappetlf?) husmobiltlf. Som ligger hjemme påslått og oppladet for akuttsituasjoner. Anonymous poster hash: cfa33...d14
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 Takk for svar. Barna mine har jo hverandre, og vil jo sånn sett ikke være helt alene. Vi bor også i et rekkehus med to andre barnefamilier, og ungene løper gjerne fra leilighet til leilighet i helgene/på ettermiddagene, så skjer det noe, kan de sikkert bare spørre foreldrene til nabobarna? Synes det å ha en egen mobiltelefon til dette bruket, ringe barna hvert tiende minutt osv høres vedig krisemaksimerende og styrete ut. Det kan jo også gjøre at barna blir redde for noe som egentlig ikke er farlig... Tror jeg ser det an litt; har ikke lyst til at de skal bli redde, og ønsker heller ikke noe krisemaksimering med ørten forholdsregler. Andre synspunkter? TS Anonymous poster hash: 1c3fb...973 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #6 Skrevet 10. august 2014 Å ha en telefon liggende dersom det skulle skje noe er da ikke krisemaksimering? En 7-8-åring kan fort f.eks glemme å lade sin egen telefon (dersom han/hun har), og skulle det være noe da så er det jo veldig smart. Det kan jo være du selv får bruk for den også, om din egen tlf tar kvelden. Anonymous poster hash: 56773...24d
FrkHumle Skrevet 10. august 2014 #7 Skrevet 10. august 2014 (endret) Takk for svar. Barna mine har jo hverandre, og vil jo sånn sett ikke være helt alene. Vi bor også i et rekkehus med to andre barnefamilier, og ungene løper gjerne fra leilighet til leilighet i helgene/på ettermiddagene, så skjer det noe, kan de sikkert bare spørre foreldrene til nabobarna? Synes det å ha en egen mobiltelefon til dette bruket, ringe barna hvert tiende minutt osv høres vedig krisemaksimerende og styrete ut. Det kan jo også gjøre at barna blir redde for noe som egentlig ikke er farlig... Tror jeg ser det an litt; har ikke lyst til at de skal bli redde, og ønsker heller ikke noe krisemaksimering med ørten forholdsregler. Andre synspunkter? TS Anonymous poster hash: 1c3fb...973 Synes det er uansvarlig å ikke ha en telefon liggende. "Før i tiden" da mødrene begynte å jobbe slik at ungene måtte være alene hjemme var det hustelefon i alle hjem. Må ha mulighet til å ringe ut om noe skjer. Min datter ble litt vel ivrig og ringte meg kun for å spørre om å få ta et glass melk osv, men det var tryggheten ved å kunne kontakte meg som var nødvendig å ha. "Husmobilen" vår har vi fortsatt, siden jeg satte aldersgrense på ti år for å få mobil. Redigert: Er ingen her som har nevnt å ringe barna hvert tiende minutt heller. Det er barna som skal ha mulighet til å ringe ut, ikke omvendt Det jeg skrev om ti minutter var at min mor ventet på melding fra meg om at jeg var hjemme igjen etter butikkturen, hørte hun ingenting (og ikke fikk tak i meg selvfølgelig) skulle hun dra hjem til meg. Jeg kunne jo bli utsatt for en bilulykke eller få et illebefinnende, så for min del er det veldig viktig at noen andre voksne vet at barnet er hjemme alene. Endret 10. august 2014 av FrkHumle 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Synes de bør være over 8 år. Anonymous poster hash: 49548...7f1
bush babe Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Vår gutt på 5 1/2 er hjemme en halv time av gangen. Han er en rolig og fornuftig gutt, og ønsker dette selv. Jeg syns det er litt ubehagelig, men greit å begynne i det små. Han vet hva han skal gjøre hvis det begynner å brenne eller noen ringer på, ellers har vi ikke noen forholdsregler. Telefon blir først aktuelt når han er alene et par timer eller mer. Lillebroren kunne jeg ikke startet så tidlig med, da han er en som gjør ugang så fort foreldrene snur ryggen til.
Gjest Magdalene Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Vår gutt på 5 1/2 er hjemme en halv time av gangen. Han er en rolig og fornuftig gutt, og ønsker dette selv. Jeg syns det er litt ubehagelig, men greit å begynne i det små. Han vet hva han skal gjøre hvis det begynner å brenne eller noen ringer på, ellers har vi ikke noen forholdsregler. Telefon blir først aktuelt når han er alene et par timer eller mer. Lillebroren kunne jeg ikke startet så tidlig med, da han er en som gjør ugang så fort foreldrene snur ryggen til. Så han er alene hjemme, uten mulighet til å kontakte deg? 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Hadde ALDRI latt barna være alene hjemme før 10-års alder. En 6-7åring har jo ingen som helst evne til å tenke konsekvens...! Hva hvis noe hadde hendt? Bare en liten tur ut, støt i stikkontakt, fall på badet, slått på komfyren, satt noe i halsen... Omsorgssvikt! Anonymous poster hash: a0996...f1c
FrkHumle Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Hadde ALDRI latt barna være alene hjemme før 10-års alder. En 6-7åring har jo ingen som helst evne til å tenke konsekvens...! Hva hvis noe hadde hendt? Bare en liten tur ut, støt i stikkontakt, fall på badet, slått på komfyren, satt noe i halsen... Omsorgssvikt! Anonymous poster hash: a0996...f1c Hehe, jeg tror du ønsker å provosere nå, jeg mener det er omsorgsvikt å ikke la barna prøve seg hjemme alene før de er ti år. Alle barn trenger å utvikle selvstendighet, noen tidligere enn andre, og umodne barn må man vente lenger med. De tingene du nevner er ting man lærer de fra de er små. Både utelek og alt annet barn må få oppleve er det risiko ved, det er en del av det å bli eldre. Å sette noe i halsen kan skje samme hvor gamle de er. Jeg har fortsatt en klump i halsen når ungen går alene til ting, mtp kidnapping, men dette er utfordringer hun må få gjøre, ting hun må lære seg. Akkurat som de må lære seg å være hjemme alene, finne seg mat selv, osv. 13
bush babe Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Hadde ALDRI latt barna være alene hjemme før 10-års alder. En 6-7åring har jo ingen som helst evne til å tenke konsekvens...! Hva hvis noe hadde hendt? Bare en liten tur ut, støt i stikkontakt, fall på badet, slått på komfyren, satt noe i halsen... Omsorgssvikt! Anonymous poster hash: a0996...f1c Haha, jeg regner med at dette er skrevet på tull? Eller så har du ikke barn selv? Min femåring er uten mulighet til å kontakte meg, som noen spurte om over her, men trenger han det? Hvorfor skal han ha tak i meg når han vet jeg er hjemme hvert øyeblikk? Brenner det skal han gå ut, og han skal ikke åpne for fremmede, så da er det ingen grunn til å ringe. Før i tiden hadde alle hustelefon, men ikke mobil, så gikk mor en tur på butikken fikk ikke vi tak i henne uansett. 8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Hehe, jeg tror du ønsker å provosere nå, jeg mener det er omsorgsvikt å ikke la barna prøve seg hjemme alene før de er ti år. Alle barn trenger å utvikle selvstendighet, noen tidligere enn andre, og umodne barn må man vente lenger med. De tingene du nevner er ting man lærer de fra de er små. Både utelek og alt annet barn må få oppleve er det risiko ved, det er en del av det å bli eldre. Å sette noe i halsen kan skje samme hvor gamle de er. Jeg har fortsatt en klump i halsen når ungen går alene til ting, mtp kidnapping, men dette er utfordringer hun må få gjøre, ting hun må lære seg. Akkurat som de må lære seg å være hjemme alene, finne seg mat selv, osv. Joda. Etter at nabogutten (8år) ble liggende på brannskadeavd på Haukeland sykehus i tre uker som følge av en liten liter med kokende vann over overkroppen, så prøver jeg bare å provosere. Anonymous poster hash: a0996...f1c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #15 Skrevet 11. august 2014 Jeg tenker 6-års alder er en fin alder å starte i, for de barna som synes det er litt stas å få være hjemme alene litt, og som er rolige av seg. Flott måte å bli mer selvstendige på. Jeg var nøkkelbarn fra jeg var 6 1/2 år gammel, og syntes det var bare stas å komme hjem fra skolen, låse meg inn, og begynne på leksene, ta meg en brødskive. Men man må selvfølgelig se an ungen. (Noen barn ville kanskje synes det var skummelt?) En mobiltelefon eller hustelefon må man ha i huset da, selvfølgelig. Og kontakt med naboene, slik at barnet kan gå inn til en av dem hvis det skulle være noe. Anonymous poster hash: 59621...b5a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #16 Skrevet 11. august 2014 Haha, jeg regner med at dette er skrevet på tull? Eller så har du ikke barn selv? Min femåring er uten mulighet til å kontakte meg, som noen spurte om over her, men trenger han det? Hvorfor skal han ha tak i meg når han vet jeg er hjemme hvert øyeblikk? Brenner det skal han gå ut, og han skal ikke åpne for fremmede, så da er det ingen grunn til å ringe. Før i tiden hadde alle hustelefon, men ikke mobil, så gikk mor en tur på butikken fikk ikke vi tak i henne uansett. Seriøst? 5 år??? Regner med at du ikke er spesielt gammel. Jeg har selv 4 barn og en mann som jobber offshore. Ergo burde jeg ha litt innsikt i hva dette innebærer. Jeg har ingen problemer med å ta med meg de to minste når jeg handler. Anonymous poster hash: a0996...f1c 1
FrkHumle Skrevet 11. august 2014 #17 Skrevet 11. august 2014 Joda. Etter at nabogutten (8år) ble liggende på brannskadeavd på Haukeland sykehus i tre uker som følge av en liten liter med kokende vann over overkroppen, så prøver jeg bare å provosere. Anonymous poster hash: a0996...f1c Uhell kan skje. Det vil fortsette å skje. Det beste vi kan gjøre som foreldre er å prøve å legge tilrette for at ting foregår trygt, men vi kan aldri sikre oss helt. Det er dessverre slik livet er. Vi kan ikke bure inne alle 8-åringer fordi noen av de er uheldige. Det vil alltid være en risiko, om man kjører bil, lar ungene sykle til skolen alene, være hjemme alene, klatre i høye trær, ja tilogmed svømmetrening på barneskolen er en risiko. Hvis vi skal beskytte de på alle kanter fordi ting "kan" skje, så vil de aldri få erfare hvordan livet er, og hvordan de passer på seg selv. Å helle kokende vann over seg kan man gjøre som voksen også, det er et uhell samme hvor gammel man er. Jeg mener fortsatt du prøver å provosere. Hvis en tiåring tenner på huset ved å glemme komfyren, skal vi da øke grensen mener du? Vi må slippe løs barna, selv om de kan bli skadet. Det er det som heter å vokse opp. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #18 Skrevet 11. august 2014 Uhell kan skje. Det vil fortsette å skje. Det beste vi kan gjøre som foreldre er å prøve å legge tilrette for at ting foregår trygt, men vi kan aldri sikre oss helt. Det er dessverre slik livet er. Vi kan ikke bure inne alle 8-åringer fordi noen av de er uheldige. Det vil alltid være en risiko, om man kjører bil, lar ungene sykle til skolen alene, være hjemme alene, klatre i høye trær, ja tilogmed svømmetrening på barneskolen er en risiko. Hvis vi skal beskytte de på alle kanter fordi ting "kan" skje, så vil de aldri få erfare hvordan livet er, og hvordan de passer på seg selv. Å helle kokende vann over seg kan man gjøre som voksen også, det er et uhell samme hvor gammel man er. Jeg mener fortsatt du prøver å provosere. Hvis en tiåring tenner på huset ved å glemme komfyren, skal vi da øke grensen mener du? Vi må slippe løs barna, selv om de kan bli skadet. Det er det som heter å vokse opp. Så raskt gjennom innleggene dine, og konkluderer med at vi kommer fra litt forskjellige klasser i samfunnet. Like fullt skremmende at noen velger å utsette små barn for unødvendig fare. Anonymous poster hash: a0996...f1c 1
Millimani Skrevet 11. august 2014 #19 Skrevet 11. august 2014 Joda. Etter at nabogutten (8år) ble liggende på brannskadeavd på Haukeland sykehus i tre uker som følge av en liten liter med kokende vann over overkroppen, så prøver jeg bare å provosere. Anonymous poster hash: a0996...f1c Det kommer helt an på modenheten på ungen! Å vente til ungen er 10 år med å la få være alene hjemme høres litt drastisk ut?! Samtidig synes jeg også at å starte så tidlig som fra 5 år er litt drøyt, men igjen så kommer det an på modenheten. Jeg har ingen barn, men jeg ser for meg rundt 7 årsalder
FrkHumle Skrevet 11. august 2014 #20 Skrevet 11. august 2014 Haha, jeg regner med at dette er skrevet på tull? Eller så har du ikke barn selv? Min femåring er uten mulighet til å kontakte meg, som noen spurte om over her, men trenger han det? Hvorfor skal han ha tak i meg når han vet jeg er hjemme hvert øyeblikk? Brenner det skal han gå ut, og han skal ikke åpne for fremmede, så da er det ingen grunn til å ringe. Før i tiden hadde alle hustelefon, men ikke mobil, så gikk mor en tur på butikken fikk ikke vi tak i henne uansett. Å ikke ha mulighet til å ringe ut synes jeg ikke er forsvarlig. Før hadde de i det minste mulighet til å ringe andre de kjente, eller politi om det skulle være nødvendig. Hvorfor ikke legge en ekstra mobil i huset? Lær opp til å ringe mor, far og besteforeldre, da har de alltids en person å få tak i om det skulle være nødvendig. Kan være så lite som at de har tisset seg ut, og ikke vet om de skal vente med å dusje eller ikke. Da er det greit å kunne spørre noen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå